Jo
ympäristöministerinä muutama vuosi sitten Peter Altmaier saavutti sen, mitä sitä
ennen vain harvalle tuossa asemassa olevalle poliitikolle oli onnistunut: totaalisesti
suututtaa ympäristö- ja ilmastonsuojeluihmiset.
Koska tämä kristillisdemokraattien mies vaati jarruja sähkön hinnalle ja
koska hän varoitti energiakäänteen ”biljoonakuluista”, hän menetti nopeasti
uusiutuvan energian tuottajien suosion.
Jännitys oli
siis suuri, kun Altmaier piti viikon alussa energiapoliittisen
periaatepuheensa, tällä kertaa uutena valtiovarain- ja energiaministerinä. Kun
kerran Altmaier ympäristöpoliitikkona ei käsitellyt omaa asiakaskuntaansa
juurikaan varoen, miten hän sitten toimisi valtiovarainministerinä toisin?
Hänen
esiintymisensä kansainvälisessä energiakääneekonferenssissa Berliinissä
osoittikin pian, että uusiutuvan energian toimijat olivat oikeassa siinä, että
pahinta odottivat.
”Energiakäänne onnistuu vain, jos
siitä tehdään maailmanlaajuinen”
Noin 40
ministeriä ja valtiosihteeriä koko maailmasta oli koolla ulkoministeriössä
Berliinissä neuvottelemassa maailmanlaajuisen energiakäänteen
mahdollisuuksista. Kaiken kaikkiaan 2000 johtajaa, poliitikkoa, lähettilästä,
ympäristö- ja ilmastoaktivistia 90 maasta oli tullut ”Berlin Energy Transition
Dialogue” –konferenssiin.
Jos Altmaier olisi, kuten
tällaisissa tapahtumissa tavallista, kehunut Saksan energiakäännettä esikuvana,
hän olisi saanut varmat suosionosoitukset. Olihan Saksan hallitus yhdessä
uusiutuvan energian liiton, aurinkoyhdistys BSW:n, Saksan energia-agentuurin
sekä konsulttiyhtiö eclareonin kanssa tähän konferenssiin kutsunut. Vastaavissa
tapahtumissa muut poliitikot olisivat todennäköisesti yrittäneet lämmittää
tarua Saksasta ilmastonsuojelun esikuvana.
Altmaier ei tehnyt näin. Tämä aiempi
ympäristö- ja kanslerivirastoministeri vältti kaikenlaista viittaamista Saksaan
esikuvana tai edelläkävijänä. Päinvastoin: ”Energiakäänne jatkuu vain, jos siitä
tehdään maailmanlaajuinen”, hän painotti. Se ”ei ole yksittäisten valtioiden
asia.”
Energiakäänteestä on kylläkin tullut
”maailmanlaajuinen ilmiö”, Altmaier myönsi. ”Monet maailman maat luottavat
omassa energiantuotannossaan uusiutuvaan energiaan ja parannettuun energian hyödyntämiseen.”
Mutta että siinä olisi kyse ilmastonsuojelusta, sitä Altmaier ei väittänyt. Sellainen
väite ei olisikaan ollut jo Saksan noin kymmenen vuotta paikallaan pysyneen
CO2-tasapainon takia aiheellista.
Ympäristöministerinä
hän sai vihat niskoilleen
Sen sijaan Altmaier sanoi: ”Minulle
tärkein energiakäänteen argumentti on se, että se auttaa levittämään
hyvinvointia koko maailmaan.” Samalla tavalla sanoi puheessaan ulkoministeriön
esimies Heiko Maaß (sosiaalidemokraatit), että uusiutuvan energian lisääntyminen
auttaa estämään maahanmuuttoa ja parantamaan paikallista vakautta.
Yleensäkään valtiovarainministeri
Altmaier ei ollut esiintyessään mitenkään erilainen kuin aiempi
ympäristöministeri Altmaier. Siitä on kuusi vuotta, kun hän Merkelin uskottuna
oli hoitanut sitä virkaa.
Ilmastonsuojelu
maksaa meille 2.300 miljardia euroa
Saksan täytyy investoida 2,3 biljoonaa euroa lisää
pitkän aikavälin 2050 ilmastonsuojelutavoitteisiin. Tämä selviää uudesta Saksan
teollisuuden liiton tutkimuksesta.
Altmaier oli aiemmin saanut
päälleen vihreän linjan vihan julkaisemalla kauhuluvun: energiakäänne tulee maksamaan
biljoonan eli tuhat miljardia. Nyt Saksan tekniikan alan tutkija-akatemia sekä
konsulttiyhtiöt Prognos ja Boston Consulting vahvistavat, että Altmaier ei
ollutkaan niin kovin väärässä tuossa biljoonalaskelmassaan.
Myös vaatiessaan „sähkön hinnalle jarrua“ Altmaier oli
jo ympäristöministerinä vuonna 2012 ollut valmis konflikteihin – josta syystä
hänestä ei pidetty. Hän vaati tuolloin, että uusiutuvan energian tuottajien
olisi pitänyt osallistua jo liikaa kasvavaan tukimaksuun eräänlaisen ”energia-solidaarisuuden”
kautta. Valtion takaama tuki uusiutuvalle energialle olisi korvattava
markkinoiden ja kilpailun avulla. Vihreän energian kannattajat olivat
raivoissaan.
„The new
boss of the german Energiewende“
Ei ihmetytä, että nyt valtiovarainministerinä Altmaier
on edelleen samaa mieltä. Saksan uusiutuvan energian tuen hän mainitsi
Berliinin konferenssissa vain siten, että tämä aiemmin ”maailman anteliain
tukijärjestelmä” oli ollut syynä energiakäänteessä muutama vuosi sitten tapahtuneeseen
”vakavaan kriisiin”. Näistä ”menneisyyden virheistä” muut maat voivat ottaa
oppia.
Altmaierin huolestuttava viesti kansainväliselle
uusiutuvan energian alalle: Energiakäänne on vaikeampi toteuttaa kuin mitä
uskotaan ja kestää kauemmin kuin monet luulevat. Ekologinen muutos on kuin ”kansantalouden
avoimeen sydämeen tehtävä leikkaus” ja sen lisäksi ”pitkäkestoinen projekti”.
Altmaierin neuvo ulkomaisille poliitikoille: ”Aloittakaa heti, jos haluatte nähdä
tuloksia vielä 20 vuoden kuluttua.”
Kansainväliset energiakäänteen päähenkilöt olivat
kaiketi odottaneet Altmaierilta enemmän kannatusta. Brittijuontajahan esitteli
hänet sanoilla ”Saksan energiakäänteen uusi pomo”. Sen sijaan ministeri jopa
uskalsi tämän yleisön edessä puhua ”kovasta taistelusta täydellistä
energiakatkosta vastaan” ja käyttää siis sellaista sanaa, joka on ollut ja on
edelleen uusiutuvan energian piirissä täydellinen tabu. Eikä siinä edes kaikki.
Uusiutuvan
tuet loppumassa
Niinpä tämä uusi energiakäänteen pomo ennusti pikaista
valtion avustusten päättymistä uusiutuville – ja totta kai aiheutti sillä
tukiin tottuneille uusiutuvien toimijoille täydellisen mielenmasennuksen: ”Oletan,
että uusiutuvat jo lähiaikoina, siis jo 4 - 5 vuoden kuluttua ovat saavuttaneet
kilpailukykynsä täydessä mitassa ja että sitten me voimme rahoittaa uusiutuvan
energian ilman tukimaksuja.”
Sellaisesta puheesta ei pidetty. ”Altmaierin pitäisi
järjestää suunnitteluvarmuus ja selvät reunaehdot, eikä aiheuttaa uusiutuvien
alalla lisää epävarmuutta”, vihreiden parlamentaarikko Anton Hofreiter menosi.
Eikä energiakäänne ole mikään pitkäaikaisprojekti: ” Seuraava tärkeä askel uusiutuvien menestymiselle on
hiilen käytön lopettaminen”, Hofreiter sanoi. ”Saksan hallituksen on huolehdittava
siitä heti.” Greenpeacekin oli sitä mieltä, että ”Altmaier kiertää kuumaa
puuroa”, sen on ”vielä tänä vuonna lopetettava likaisimmat hiilivoimalaitokset.”
Altmeier ei
paennut kritiikkiä. Saksan hallitus haluaa edelleen, että hiilisähkön päästöt
vähenevät 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Mutta koska Saksa päätti
G7-huippukokouksessa luopua ydinenergiasta, on haaste nyt ”kaksinkertainen”.
Neljän ministerin johtaman komission on määrä neuvotella hiilivoimaloiden
lopettamisen mahdollisuudesta lähikuukausien aikana.
© Axel Springer SE.
sunnuntai 15. huhtikuuta 2018
Häätö Rossenthinista
Artikkeli julkaistu 18.3.2006, ”Pommersche
Zeitung” (suomennettuna Pommerin lehti) –sanomalehdessä. Lehti ilmestyy
Lyypekissä. Lehtileike oli ostamani kirjan ”Die deutschen Vertriebenen”
(Saksalaiset pakolaiset) välissä. Kirja käsittelee 12-14 miljoonan saksalaisen ja saksalaissyntyisen
asukkaan kohtelua Neuvostoliiton valloittamilla alueilla ja pakoa noilta
alueilta sodan jälkeen. Saksalaiset olivat asuttaneet noita seutuja jo noin
kuuudensadan vuoden ajan.
Saksa 1937
Pommeri on historiallinen ja maantieteellinen alue Keski-Euroopassa. Se käsittää
Saksan koillisen ja Puolan luoteisen osan, eli Oder-joen suistoa ympäröivän
Itämeren etelärannikon. Pommeri sijaitsee Itämeren Pommerinlahden rannoilla ja
Oderinhaffin (eli Stettininhaffin tai Szczecininhaffin) ympärillä.
Rossenthinin kyllä ennen sotia
Kylän valloituksesta
alkoi naisiin ja tyttöihin kohdistunut vaino
4. maaliskuuta 1945, sunnuntaina, aamulla kello 5, tulivat
venäläiset meidän kyläämme Rossenthiniin. He olivat tulleet kuuden kilometrin päähän
Kolbergistä ja asettautuivat asemiin kylään ja pelloille. Edellisenä iltana
meille ilmoitettiin, että meidän pitäisi laittaa vaunut valmiiksi lähtöön.
Meidän tilallamme olin minä neljän tyttäreni, joista nuorin oli 11, sekä nuoren
venäläisen kanssa, joka oli meille ohjattu työntekijäksi. Hän oli rauhallinen,
hiljainen poika, josta kovasti pidimme ja joka halusi paeta kanssamme.
Mieheni oli kutsuttu vielä kansanrynnäkköön. (Volkssturm, kirjaimellisesti kansanrynnäkkö,
oli natsi-Saksan viimeisinä kuukausinaan nostama kansallinen puolisotilaallinen
organisaatio, eräänlaiset kodinturvajoukot. Se oli suurimman osan
henkilöstöresursseistaan loppuun kuluttaneen Saksan viimeinen hätäkeino toisen
maailmansodan lopussa, vihollisen tunkeutuessa Saksaan sekä idästä että
lännestä.) Olimme pakanneet yöllä emmekä olleet nukkuneet lainkaan. Kun
kuulimme kadulla vaimeaa huutoa, luulimme meidän sotilaiden olevan asialla.
Mutta heti kohta iskettiin ovet ja ikkunat säpäleiksi. Koko sisustus rikottiin
päivän kuluessa ja vuoteet silvottiin auki. Me pakenimme ulos naapuriin, mutta
yhdessä heidän kanssaan meidän oli asetuttava seinän viereen ja me luulimme
viimeisen hetkemme koittaneen. Meidät kuitenkin vain tutkittiin, ja kuulimme
yhä uudelleen sanan ”uuri”. Kaikkialla näimme konepistooleja, jotka osoittivat
meitä kohti. Äkkiä alkoi sekava ampuminen,
kylä peittyi sumuun ja yllämme lensi koneita, jotka pudottivat pommeja kylän
lähelle. Samana iltana alkoi tyttöjen ja naisten ajojahti. Villisti huitova
tataari repi yhden tytön, joka oli vielä lapsi, luokseen. Tyttö yritti pitää
äidistään kiinni. Kirkuvista avunhuudoista eikä kuolemaa pelkäävistä silmistä
välitetty mitään.
Yksi äiti, joka piti kiinni molemmista nuorimmista
tyttäristään ja yritti paeta venäläisen otetta, ammuttiin kaikkien nähden.
Vanhinta sisaruksista pahoinpideltiin niin, että hän kuoli vammoihinsa myöhemmin
hirvittävän tuskallisesti. Koko hänen kehonsa oli täynnä ruhjeita. Hän ei ollut
ainoa, joka kuoli pahoinpitelyn seurauksena. Puolalaiset sotilaat tekivät samaa
mitä venäläisetkin. Nuoret puolalaiset olivat kärkyttäjiä, he istuivat hevosten
selässä, heillä oli pitkät ruoskat kädessä ja he ajoivat tyttöjä peltojen yli venäläisten
leiriin. Pyysin yhtä puolalaista sotilasta, joka haukkui meitä saksan kielellä,
ampumaan meidät kaikki, jotta kaikki tämä päättyisi. Eiväthän tällaista meille tekevät
olleet ollenkaan edes ihmisiä.
Ammuntaa kesti aina 18. maaliskuuta asti. Koko aikana emme voineet
riisua vaatteitamme emmekä saaneet hetkenkään rauhaa, jotta olisimme voineet
edes vähän levätä. Kun Kolberg menetettiin, kylässä tuli hiljaista, mutta
venäläiset tulivat silti isoina joukkoina takaisin. Me olimme laittaneet vaunut
valmiiksi ja kun oli vaarallista, siitä kulki viesti. Mutta miltä kylä nyt
näytti? Meidän taloon ei voinut mennä, hirveä haju. Lattialla oli ulosteita ja
likaa, me menimme piiloon heinävintille.
Ulkona lojui kuolleita loppuun ajettuja eläinraatoja ja
hevoskärryjen hevosia, jotka eivät olleet jaksaneet enempää. Kaduilla ja ojissa
makasi kuolleita sotilaita, lapsia ja vanha metsänhoitaja univormussaan.
Kadulla kaatuneita ajopelejä, jotka panssarit olivat särkeneet
käyttökelvottomiksi. Kylämme asukkaat olivat kaivaneet hautoja kuolleille. Meidän
oli lähdettävä kylästä, meidän sotavangeillemme järjestettiin leiri. Venäläiset
perustivat päämajoja, sinne ajettiin myös kotieläimet. Meidän piti tehdä siellä
työtä, korjasimme myös viljan ja puimme vuorokauden ympäri. Ruokaa oli niukasti.
Vähäsen leipää, silloin tällöin tapettiin sairas eläin. Puhkesi lavantauti, paljon
ihmisiä kuoli.
Yhä lisää puolalaisia tuli kyläämme. Syyskuussa joka puolelle
oli naulattu julisteita, että meidän on lähdettävä maasta. Belgardissa koottiin
junia, jotka tulivat Scheuneen asti. Monet olivatkin jo menossa sinne. Yksi
tuttu tuli takaisin ja sanoi meille, ettemme menisi Belgardiin. Puolalaiset
pitivät siellä kauheaa majaansa. Ihmiset pakotettiin karjavaunuihin ja junat
seisoivat jossain maastossa päiväkausia. Jos he tulivat levottomuksi, heidän
päälleen heitettiin valkoista jauhetta, ja he alkoivat käyttäytyä järjettömästi.
Minä en ollut tuollaisessa mukana, mutta kuulin sitä muutamalta kylämme
asukkaalta, jotka olivat olleet noissa vaunuissa.
Emme sitten menneet lokakuun alussa Belgardiin, vaan
Kolbergin satamaan ja odotimme siellä tilaisuutta päästä pois. Siellä oli vähemmän
puolalaisia, mutta sitäkin enemmän venäläisiä. Vihdoin, marraskuun lopulla
meitä onnisti. Swinemündiläinen kalastaja, joka palveli venäläisiä ajopelillään
satamassa, otti meidät mukaansa. Satamassa meillä oli vielä useita vaikeita
viikkoja, sinne oli tullut yhä enemmän väkeä, jotka kaikki halusivat pois, ja
kun illalla tuli pimeää, kuului joka puolella huutoa. Siellä myös ammuskeltiin
ja monet kuolivat. Venäläiset ryöstelivät. Swinemündestä päästiin Wolgastin ja
Stralsundin kautta Berliiniin.
Oli vaikea ymmärtää, miten maailma siellä voi olla niin
rauhallinen. Voimme käydä yöksi pitkäksemme, joskaan ei ollut olkia eikä peittoja
eikä lämmintä ateriaa. Kun pakolaisjunamme saapui aamulla viideltä Berliinin
asemalle, taas kerran venäläiset ottivat meidät vastaan. Jos heistä joku piti
jotain kädessään, hän pääsi siitä nopeasti eroon. Joulukuun puoliväli oli jo ohi,
joulu tulossa. Uuden vuoden puolelle
olimme vielä Berliinissä leirissä, armeijan seppäoppipojan tiloissa, ilman
ikkunoita mutta jossa tyhjät sängyt, ja oli lämmintä ruokaa, joskin vain
vesilientä ja pala kuivaa leipää.
Tammikuussa tulimme sairaina perille Hannoveriin. Hyvä hoiva,
jota saimme tosin vain yhden päivän, oli meille liikaa. Hannoveriin emme
voineet jäädä, joten menimme maalle sukulaisten luo.
Nöyryydellä ja kiitollisuudella muistelen vieläkin
uskomatonta pelastumistamme ja samalla muistelen hiljaisella ikävällä menetettyä
kotiamme.
Erna Stein, s. Steinkrauß †
Lähettänyt Irene Greschik-Stein, kirjoittajan tytär. Teksti
oli kirjoitettu vain muutama kuukausi tapahtuneen jälkeen.
Berliinissä sairaalassa hoidetaan nälkiintynyttä naista.
lauantai 14. huhtikuuta 2018
Oi ihana byrokratia
Eli harmitusta "Teleoperaattorin toimintaa ja veronpalautusta ja suomalaista
rehellisyyttä"
Olipa kerran puhelinyhtiö, jolla kaunis naisen nimi, ja sillä sisaryhtiö mutta eri nimellä. Asuin Saksassa, mutta kävin Suomessa työni takia
noin kuukausittain, joten arvelin Suomen matkapuhelimen tarpeelliseksi. Varsinkin,
kun olihan minulla paitsi asuinmaani Saksan myös Ranskan matkapuhelin, jonka
kanssa ei ollut ongelmia. Ranskassahan olin myös usein. Tein siis hakemuksen ja
sain puhelinnumeron.
Vaan ei se numero alkanut toimia. Ei tapahtunut mitään.
Kyselin perään useamman kerran. Sitä puhelinyhtiössä tosin ihmeteltiin, muttei
sanottu syytä, miksi puhelin ei toimi. Sitten Suomessa asuva serkkuni puuttui
asiaan. Hänellekään ei annettu minkäänlaista syytä siihen, miksei puhelin
toimi. Mutta hänpä sattui tuntemaan yhden puhelinyhtiön henkilöstöstä, jota hän
pyysi ottamaan asiasta selvää. Selvisi: ulkomailla asuvan on maksettava pantti,
€ 700 euroa. Se on toki loogista, ulkomaalainen saattaa hävitä maksamatta laskujaan.
Mutta miksi kukaan ei pystynyt tuota asiaa puhelinyhtiössä kertomaan? No, asia
ratkesi sitten sillä, että osoitteeni yhtäkkiä muuttuikin serkkuni osoitteeksi,
siis paperilla vain…
Puhelin toimi hyvin. Tarvitsin sitä rajoittaakseni valtavaa
puhelinlaskuani. Saksan veroviranomaiset hmettelivät puhelinlaskuni
suuruutta. Saksassa tuohon aikaan kännykkä oli harvinainen, koska sen
käyttömaksut olivat hyvin kalliita. Vastasin, että soitan yksinomaan Suomen
matkapuhelimiin, sillä Suomessa ei ole lankapuhelimia… Veroviranomainen
päivitteli asiaa suuresti, mutta hyväksyi selitykseni otettuaan asiasta selvää.
Muutin jossain vaiheessa Suomeen. Numeroni on edelleen sama,
mutta operaattori toinen. Olin samalla hankkinut nettitikun, jolla kuitenkin
sain yhteyden vain silloin tällöin ja lopuksi en lainkaan. Valitin yhtiölle
kerran jos toisenkin, tuloksetta. Luvattiin sitä sun tätä… jaa ei teillä toimi…
kyllä siellä pitäisi… Sitten aloin saada perintätoimistolta uhkauksia
maksamattomista laskuista. Kyselin perään, missä laskut ja miksi, ja eihän
minulla ole toimivaa nettiyhteyttäkään. Samanaikaisesti saman teleoperaattorin
markkinointimies pommitti minua puheluillaan ja lupasi viisi hyvää ja kuusi
kaunista, jos lisää maksaisin. Intrum puolestaan lisäsi palkkiotaan jokaisen kirjeensä
myötä. Penäsin kerta toisensa jälkeen puhelinyhtiöltä toimivaa nettiyhteyttä, muussa tapauksessa
irtisanomista, ja toisaalta laskua puhelimesta.
Soittelin monta kertaa operaattorille; siellä yhdistettiin paikasta toiseen, ja
joka kerran kivenkovaan väitettiin, että kyllä toimii ja että oli lähetetty
useita laskuja ja jokaisesta muistutus. Viimeisin ehdotus operaattorin puolelta
oli, että kävisin paikallisessa postissa kysymässä, olisiko siellä minulle
laskuja.. Ajatelkaapa: minä menen postiin – siis nykymaailmassa mihin?? – ja kysyn,
onko minulle tullut laskuja teleoperaattorilta. Milloin? En tiedä... Laitetaan siis kysely – kenelle ja mistä? Siinä
vaiheessa sain tarpeekseni lupauksista ja kirjoitin yhtiön pääjohtajalle henkilökohtaisen
kirjeen. Välittömästi alkoi tapahtua. Sain puhelun palvelupäälliköltä, joka
lupasi selvittää asiat. Lopputulos: nettiyhteys irtisanottiin, ja puhelinyhtiö
oli unohtanut lähettää laskut - tieto maksusta oli mennyt yksinomaan
perintätoimistolle, operaattorin tietojärjestelmästä olikin löytynyt virhe… Maksoin
alkuperäiset laskut ja vaihdoin operaattoria. Sen jälkeen on toiminut.
Anoin jossain vaiheessa veronpalautusta monista matkoistani
Suomessa, joita siis ajelin eri firmojen ja vuokrafirmojen autoilla noin kerran
kuukaudessa ympäri Suomen. Tätä samaa EU:n sisäisten sopimusten mukaista veronpalautusta olin
hakenut monelle suomalaiselle PK-yritykselle Saksasta ja Ranskasta,
menestyksellä, mikseipä siis sama pätisi minuun itseenikin. Olisi pätenyt
kyllä, mutta ehdot Suomessa olivat kovat. Jokaisesta kilometristä on oltava todiste,
ajopäiväkirja siis. Sen ymmärrän. Mutta lisäksi olisi pitänyt olla jokaiselta
auton omistajalta kirjallinen todiste siitä, että juuri minä olin ajanut autoa,
tarkat tiedot milloin ja minne ja miten monta kilometriä, auton ostovuosi ja
ostohinta sekä vuosittain autolla ajetut kilometrit. Arvannette, mitä autojen
omistajat – PK-yrittäjät - tässä kohdin ajattelivat. Tässä vaiheessa luovuin
noista muutamista satasista.
Laskelmani mukaan minulta jäi saamatta suomalaisilta
yrittäjiltä noin €70.000 heille tehdystä työstä… Se siitä suomalaisten
rehellisyydestä. Kun yritin periä saataviani Justiinan kautta, justiina kyllä komeasti
laskutti aina perittävän summan mukaan ja sen kolmella kielellä, mutta mitään
ei tapahtunut. Kirkkain silmin väittivät suomalaiset, etten mitään ollut
tehnytkään…
Onneksi on myös muunlaisia suomalaisia, muuten en varmaan
olisi hengissä.
tiistai 10. huhtikuuta 2018
Jos jäät työttömäksi Saksassa
Tässä mielestäni erinomainen raportti sille, joka jää Saksassa työttömäksi.
https://tyopaikkasaksassa.com/2017/06/08/tyoetoen-saksassa/
maanantai 9. huhtikuuta 2018
Junalla Saksassa
Voi taivas sentään! Ajattelin jo vuosia sitten kirjoittaa
Saksan rautateistä, mutta se osoittautui mahdottoman valtavaksi tehtäväksi. Seuraavassa
kuitenkin lyhyt yhteenveto.
Saksassa on toki Deutsche Bahn (DB) eli valtion rautatiet. Se
syntyi vuonna 1994 yhdistäen Deutsche Bundesbahnin eli Saksan Liittotasavallan
valtion rautatiet ja Deutsche Reichsbahnin eli DDR:n rautatiet. Yhtiö on 100%
valtion omistuksessa. DB on Keski-Euroopan suurin rautatieyhtiö ja toimii myös
ulkomailla.
Yhtiö koostuu monista osista: henkilölähiliikenteestä,
kaukoliikenteestä ja rahtiliikenteestä. Vuonna 2016 yhtiö kuljetti 4,4
miljoonaa matkustajaa ja liikutti 277 miljoonaa tonnia tavaraa. Yhtiöllä
323.000 työntekijää, vajaat parisataatuhatta Saksassa.
Köln. Rautatieasema katon alla, tuomiokirkon vieressä.
Rataa vähemmän, liikennettä enemmän. Rataa oli 1994 noin 44.600
kilometriä, nykyisin 38.500. Suomessa 5.919 km. Mutta väkeäkin on Saksassa n. 15 kertaa
enemmän kuin Suomessa.
Saksassa kulkee päivittäin noin 40.000 junaa. Viime vuonna 94,1% junista kulki aikataulun mukaisesti. Rautatieliikenne on kasvanut vuodesta 1994 yli 40%, tavaraliikenne jopa 60%. Nykyisin Saksassa junat kulkevat vuodessa yli miljardi kilometriä.
Kaukojunaverkosto
Saksassa kulkee päivittäin noin 40.000 junaa. Viime vuonna 94,1% junista kulki aikataulun mukaisesti. Rautatieliikenne on kasvanut vuodesta 1994 yli 40%, tavaraliikenne jopa 60%. Nykyisin Saksassa junat kulkevat vuodessa yli miljardi kilometriä.
Berliini, päärautatieasema
Ei tässä vielä läheskään kaikki. Saksassa toimii myös noin
170 yksityistä rautatieyhtiötä. Ja
sitten ovat toki myös kaupunkien ja kuntien lähijunat, lisäksi metrot ja raitiovaunut,
sekä bussit… Missään et ikinä jää Saksassa ilman liikenneyhteyksiä. Et edes
maaseudulla. Suomalainen mieheni on sitä mieltä, että kaikki Saksassa ajavat
vain autoilla. Taitaapa olla varsin väärässä…
Vautsi, Saksassa on hienoa matkustaa junalla. Mutta valitettavasti se ei ole halpaa... netissä voi kivasti varata osoitteessa bahn.de, ja muista kysyä erikoistarjouksia, sillä niitä on!