Olen monen monta autoa Saksasta Suomeen tuonut. Toimeksiannosta tietenkin. Yhtään tyytymätöntä asiakasta ei vielä ole ollut. Muutamat ovat tulleet toistamiseenkin. Kaikki ovat kertoneet säästäneensä hyvät summat.
Suomalaisilla keskimäärin on minun mielestäni varsin vääristynyt kuva autoilusta ja autoista Saksassa. Tärkein neuvoni on: älä lue äläkä usko sitä, mitä Suomi24-sivustolla autontuontipalstalla kertotaan. Siellä on enimmäkseen väärää tietoa, suoranaista p...
Ensinnäkin: millainen on suomiauto? Tuokaa näytille.
Saksalainen autokauppias on kaksi vuotta vastuussa siitä mitä autosta ilmoittaa ja ilmoittamatta jättää. Myös se katukauppias, no-name, ei-saksalainen. Menettää lisenssinsä jos jää valheesta kiinni. Siksi se mitä autosta ilmoituksessa, vaikkapa netissä sanotaan, pitää tasan tarkkaan paikkansa. Autokauppaa ei saa Saksassa harjoittaa kuka hyvänsä. On aloja, joilla ei voi ryhtyä yrittäjäksi, jos ei täytä vaatimuksia, esimerkiksi mestarin oppikirjaa omalla alalla. Merkkiliikkeen etu on minusta ainoastaan talokohtainen takuu. Saksaan jäävä saa kahden vuoden takuun, auton ulkomaille viejä ei sitä saa.
Suomalaiset pelkäävät, että autojen mittarit ovat ruuvattuja. Kuitenkin tavallista on, että perheellä on kaksi autoa, että sillä isommalla ajetaan työpaikan ja kodin väliä ja vuosia on paljon, mutta kilometrejä vähän. Siksi Mersu, jossa on vähän kilometrejä, ei ole ruuvattu, vaan se tavallinen tapaus. Suomessahan tällainen olisi mahdotonta. Mersu kuin Mersu, Suomessa kilometrejä on paljon. En sano etteikö sillä Mersulla niitä kilometrejä ajaa voisi. Kyllä voi. Kyllä se iso moottori kestää. Pelti ruostuu aiemmin alta pois ;-)
Saksalaisessa autossa ei ole lohkolämmitintä eikä yleensä myöskään webastoa. Saksassa ei saa ajaa nastarenkailla, joten niitä ei myöskään ole. Asuntoautoon täytyy vaihtaa kaasulaitteet, sillä Suomessa on ikiomat systeemit, erilaiset kuin muualla maailmassa.
Oman autoni Suomen rekisteriin tuominen osoittautui monimutkaiseksi. Kävin katsastuksessa kahdesti kolmen kuukauden aikana, josta maksukin oli tietenkin suoritettava molemmista. Toisella kerralla katsastusmies sanoi sitten, että ei kyllä nyt ryhdy tekemään päästömittauksia uudestaan, kun pakoputki kerran on uusi, niin mihin ne arvot olisivat näin lyhyessä ajassa muuttuneet... Sitten, kuukautta myöhemmin kun auto oli vihdoin Suomen rekisterissä, sain katsastuksesta vielä kolmannen kehotuksen tulla heti... No, se oli rutiinikehotus, mutta minusta tässä kyllä mentiin saivartelun puolelle. Ja kai se autoni oli sitten pilaantunut kolmen kuukauden aikana peräti kahteen kertaan...?
Säännökset ovat muuttuneet molemmissa maissa jatkuvalla syötöllä, lähes kuukausittain. Saksassa vakuutusmaksut ovat kallistuneet huomattavasti. Se johtuu harmaasta viennistä itäiseen Eurooppaan. Mutta Suomi on pahempi. Suomen täysin mielivaltaisista säännöistä voisin kirjoittaa vaikkapa EU:n tuomioistuimeen. Jotkut niin tekevätkin. Viimeisin kummallinen asia oli, että marraskuussa auton ostanut maksoi verot kuten pitikin ja sai auton Suomen rekisteriin, mutta heti muutamaa päivää myöhemmin hänelle palautettiin maksetut verot. Kokonaan.
Ja se toinen, jolle sanottiin, että jousitus ei kestä rekisteröintiä kuorma-autoksi, autossa, joka oli rekistöity Saksassa kuorma-autoksi. Asiakas siis purki entisen takajousen, laittoi sen takaisin ja kas, nyt kelpasi...
Hullunkurisinta on ollut yhden kuorma-auton papereista puuttunut päästötodistus - jota ei ole annettu kuorma-autoille Saksassa ainakaan kymmeneen vuoteen. Siitä nk. CO-paperista sitten puuttui tieto lastenistuimesta. Sellainen tieto hankittiin Saksasta, Mersun ja Saksan TÜV:in (katsastuksen) taholta herttaisten hörönaurujen saattamana. Tuumasivat, että on joku hiustenhalkoja asialla. Siihen raskaaseen puutavara-autoon saa nyt sitten asentaa myös lastenistuimen, sitä kun ei muuten saanut rekisteriin.
Sitäkään en ole vielä ymmärtänyt, miksi Suomessa kelpaa vain TÜV-Nordin paperit, kun TÜV-Süd tekee täysin samaa työtä, samoin ehdoin ja samojen lakipykälien perusteella. Joku hyväveli täällä Suomessa jotain välistä vetelee.
Ongelmaksi on osoittautunut Suomen ja Saksan osamaksulain erilaisuus. Niinpä olen sitten joutunut selvittelemään asioita ihan ylimmällä tasolla Saksassa, ison merkkiliikkeen ylimmän myyntipäällikön kanssa. Saksassa näes saa vastauksen myös oikeasti ison firman johtajalta, siellä kun panostetaan palveluun - toisin kuin Suomessa. Mitä luulette, millaisen vastauksen saisin, jos soittaisin vaikkapa Fortumin pääjohtajalle? Olen kokeillut: Saksassa myös Siemensin johtaja vastaa puhelimeen. Toki pitää olla asiaakin.
No niin, Suomen Nordea Rahoitus oli toki onnellinen, aivan kuten asiakkaansakin.
Että tiedän kaiken autoista ja haluan uusia toimeksiantoja? Väärin. On muutakin tekemistä. Siihen kylläkin tiedän riittävästi, hintaneuvottelutkin hallitsen, suosituksia on, ja kivaa on ollut!
Naisethan eivät periaatteesta, kuulemma, ymmärrä autoista mitään.
Minun mielipiteeni:
Auto on sitä varten, että sillä päästään paikasta A paikkaan B, ja se hankitaan tarpeen mukaan. Joka tarvitsee voimaa vetääkseen painoja, tarvitsee ison moottorin. Joka vuoristossa, lietteessä ja lumikinoksissa liikkuu, tarvitsee nelivedon. Jolla on iso perhe, tarvitsee paljon istuimia. Jolla on lyhyet jalat, ei tarvitse Audia. Joka ajaa paljon kilometrejä, ostaa dieselkäyttöisen auton.
Minä, nainen ratissa. Usein irvastellaan. Mitähän varten naisilla on halvempi vakuutusmaksu kuin miehillä? Koska ovat huonoja kuljettajia, varmaankin.
Viimeiseksi hyväksi: joka Mersun tai Bemarin alkuperäisiä varaosia tarvitsee ja sen todella edullisesti, ottakoon yhteyttä. Heh - arvasit väärin. Minä en niitä myy enkä välitä. Vaan tiedän mistä ja keneltä... Ai että eivät ole alkuperäisiä? Kylläpä vainen ovat. Olen itse ollut asioita alkuunpanemassa ja tiedän mistä ja miten ne tulevat.
Miksi kannattaa pitää yllä luotettavaa verkostoa? Juuri siksi... :-)
Mutta pitää muistaa olla sanansa mittainen ja toimia voimassaolevien lakien mukaisesti.
HALOO suomalaiset miehet!!! Säästää pitää, maksoi mitä maksoi?
Tiesitkö, että Mercedes on latinankielinen naisen nimi ja suomeksi ”armo”?
Tiesitkö, että BMW on lyhenne sanoista Bayerische Motorenwerke, eli Baijerin moottoritehtaat?
Tiesitkö, että VW on lyhenne yhdyssanasta Volkswagen, eli kansan vaunut? Sehän oli se Hitlerin ansio, ja sekin, että keksittiin ja rakennettiin autobaanat, moottoritiet. Baana taas on vain väylä.
Ja joka joskus käy Hampurissa, saattaa olla kiinnostunut Oikein Wanhoista Autoista. Kannattaa käydä niitä katsomassa Mirbachin kaupassa. Kaupassa! Pikkuisen käteistä matkaan ja jo irtoaa... Pariisissa minulla on myös vastaava osoite liiketuttavan kautta.
Singenissä kävin pojan kanssa katselemassa Ferrareja. Ystävällinen kauppias tuli kysymään, voisiko auttaa. Kyllä... ei... sanoin, että ovat sittenkin minulle liian ahtaita.
Näitä kauppoja et löydä turistioppaista. Se näkee joka näkee.
Hyvä Pirjo!
VastaaPoistaEi ole helppoa olla Suomessa Saksan kokemusten jälkeen!
Kaikkea hyvää toivotan ja menestystä!
Hannu