Suomi24:n keskustelupalstalla kysytään yhä uudestaan samoja kysymyksiä, vaikkapa että: ”Minulla on lento Frankfurt-Hahniin ja jatkolento Frankfurt am Mainista. Voiko Frankfurtissa käväistä kaupungilla koneen vaihdon välillä?” Vastailin aikanani, että mikä matkatoimisto ei osannut tuohon vastata? Ja: riippuu koneiden tulo- ja lähtöajoista, sillä toki aivan samoin Tampereelta koneen vaihdon välillä voi käväistä Helsingissä, vain sillä erotuksella, että Tampereen ja Helsingin välillä on moottoritie, mutta Hahnin lentokentän, joka sijaitsee Hunsrückin kukkulajonon laella, ja Frankfurtin välillä ei ole moottoritietä. Hahnin kentälle ei pääse junalla, mutta ei Tampereenkaan.
Hunsrück taas sijaitsee Rheinland-Pfalzin osavaltiossa ja Frankfurt/Main Hessenin osavaltiossa. Frankfurt-Hahnin lentokenttä sijaitsee 503 metrin korkeudessa, noin 140 kilometriä Frankfurtista länteen. Maalla, ei-missään. Frankfurt am Main taas on oikeasti iso metropoli, parin miljoonan asukkaan seutukunta. Tiet tosin ovat erinomaisessa kunnossa ja bussiyhteydet Frankfurtiin hyvät.
Miksi Frankfurt am Main? Siksi, että paitsi tämä iso Frankfurt Main-joen varrella, on olemassa toinenkin Frankfurt, Puolan rajalla Oder-joen varrella.
Nimi Frankfurt-Hahn on monen monen käräjänkäynnin tuloksena saanut pitää nimensä, vaikka sillä ei ole Frankfurtin kanssa mitään tekemistä. Tai no, on sentään: alun perin lentokentän piti avustaa Frankfurtin täysin ylikuormitettua lentokenttää. Ja avustaakin, joskaan ei ihan siten kuin oli ajateltu. Kaupunkikentillä on Saksassa yölentokielto, mikä jotakuinkin tehokkaasti estää kaupunkien lähellä sijaitsevien lentokenttien laajenemisen.
Tähän ongelmaan Saksasta poistunut US-armeija oli antanut oivat lääkkeet. Ranskan armeijan vuonna 1951 aloittama ja Yhdysvaltojen armeijan pian jatkama armeijan lentokenttä rakennettiin Hunsrückille. Se oli US-armeijan seitsemänneksi suurin asema Saksassa. Asuntoalueella oli 672 asuntoa, 25 kasarmirakennusta, 22 toimistorakennusta, 52 työpajaa ja 51 leiriä, 343 lentokonehallia, 23 kauppaa, 32 erilaista vapaa-ajan laitosta kuten tennis- ja golfkentät, stadion, jalkapallokenttä, ampumarata. Lisäksi viisi koulurakennusta ja sairaala hammasklinikkoineen. Asemalla työskenteli ja asui noin 13.000 henkilöä.
Sitten Yhdysvallat päättivät luopua asemistaan Saksassa ja koneet, jotka 1991 lähtivät Irakiin, eivät enää palanneetkaan Saksaan. Pari vuotta myöhemmin kaikki amerikkalaiset sotilaat ja armeijan henkilökunta olivat poistuneet Saksasta. Saksalaiset näkivät tyhjät alueet ja päättivät hyödyntää niitä. Ensimmäinen saksalainen siviilikone lähti Mallorcalle vuonna 1993. Kenttä on nykyisin etupäässä Rheinland-Pfalzin osavaltion ja pienemmältä osalta Hessenin osavaltion omistuksessa.
Nimi ”Hahn” (kukko) on peräisin amerikkalaisilta. Paikkakunnan oikeat nimet Lautzenhausen ja Büchenbeuren olivat heille liian vaikeita ääntää. Nimiä oli kentällä aluksi muitakin. Ryanairin ja Lufthansan välisten riitojen saatua laantumaan kentän nimeksi vakiintui nykyinen Frankfurt-Hahn.
Ryanairille se on Lontoon Stanstedin jälkeen tärkein asema Euroopassa. Työpaikkoja kentällä on tätä nykyä noin 10.000. Hahnin kenttä on Saksan 11. suurin, sen kautta käy siviilimatkustajia vuosittain nelisen miljoonaa (Helsinki: 5 miljoonaa, eilinen uutinen; Frankfurt am Main: 5 miljoonaa). Kenttä on myös tärkeä rahtikenttä, Saksan viidenneksi suurin, ja sitä käyttävät hyvin monet kansainväliset rahtilentoyhtiöt, jotka lentävät kaikkialle maailmaan. Rahtia oli vuonna 2009 noin 72.000 tonnia. Lisäksi Saksaan tulevat sotilaat käyvät Hahnin kautta; vuonna 2008 heitä oli yli 55.000; heidän matkansa jatkui Irakiin tai Afganistaniin.
Hahniin voi lentää Suomesta Tampereelta. Itse olen lentänyt Hahnista ja Hahniin useamman kerran. Viime kesänä sieltä tuli yksi ryhmä vieraita sukujuhliin, kolme henkeä edestakaisin alle sata euroa… siinä ei sitten erikseen ja pitkään mietitä, varataanko sellainen lento vai ei. Hahnin kentältä puuttuvat kaikki hienoudet, aivan kuten halpalentoyhtiöiden imagoon kuuluu, mutta hyvin tulivat perille, ja Ryanair on tätä nykyä maailman täsmällisin lentoyhtiö! Ihan eri juttu ovat sitten valituksen aiheet. Vaan kysynpä vaan, saako Ladan hinnalla Mersun? Ja molemmat vievät perille.
Tässä en paneudu lainkaan ympäristöasioihin. Lentämisen ympäristöhaitoista voisi keskustella loputtomiin. Ihmisten matkustamishalua tuskin kukaan pystyy enää hillitsemään.
Saksa on erittäin hyvä matkailumaa. Hahnin läheltä löytyvät kauniit Reinin ja Moselin laaksot. Ruoka ja majoittuminen edullista, erinomaiset liikenneyhteydet, kulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia ja ihanaa luontoa yllin kyllin...
Ajan kanssa oppii etsimään edulliset reitit ja matkustustavat. Monelle olisi hyötyä siitä, jos julkaisisin ne tässä. On olemassa oikoteitä säästämiseen. Tässä asiassa tietyt suomalaiset nettiportaalit ovat ajastaan jäljessä. Vertaa.fi tekee matkat kalliiksi!
Tosi valaiseva kirjoitus. Kiitoksia.
VastaaPoistaEi se irkkuyhtiö enää kuitenkaan mikään halpa ole. Ei ainakaan Hahnista tai sinne. Ennenkuin pääsee kuvitellun halvan makuun, on kulunut muuhun matkailuun tuhti summa ekuja. Maksat sitten joka niksauksesta vielä erikseen. En ole viitsinyt aikoihin kuljetella minkäänlaisia pussukoita tai jutella lentoemojen kanssa sanaakaan, jos olen tuota reittiä kuleksinut.
Yhtiö on halpa. Jätä pussukkasi kotiin. M/P Tampereelta parhaimmillaan 40-50 euroa. VR Helsinkiin kalliimpi. Tamperelaisten paratiisi.
VastaaPoista