maanantai 31. joulukuuta 2012

Prost Neujahr

"Prosit"
on latinaa. Se lyhennettiin saksassa mutoon prost. Sen käyttö alkoi opiskelijapiireissä 1700-luvun alkupuolella. Latinassa sana tulee verbistä "prodesse" (hyödyttää, sopia). "Prosit" on siis taivutusmuoto (yks. 3. p. aktiivin konjunktiivin preesens) ja siis toivotus "olkoon hyödyksi".
"Prost Neujahr" merkityksessä "olkoon uusi vuosi onnekas".

Saksassa mennään keskiyöllä ulos ja jokainen toivottaa jokaiselle hyvää uutta vuotta tasan vuoden vaihtuessa - mutta ennen kaikkea partnerit toisilleen. 


Totta kai käytetään muotoa "terveydeksi" eli saksaksi "zum Wohl".


sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Zimmer frei



Zimmer frei - yösija yksityisasunnoissa mukavien ihmisten luona

Zimmer frei voi tarkoittaa pientä pensionaattia, pientä hotellia, mutta ennen kaikkea vapaata huonetta jonkun isäntäperheen talossa. Varmaa on, että saat edullisen, perheenomaisen yösijan, äärettömän ystävällisen palvelun ja mahtavan monipuolisen aamiaisen. Ja takuuvarmasti ymmärrät paikallisesta kulttuurista koko paljon enemmän, kun olet tällä tavalla joutunut tutustumaan isäntääsi. 


On hyvin tavallista, että huoneita tarjotaan vuokralle yöksi tai useammaksi yksityistaloissa. Se on myös verotuksellinen asia: yksityinen ei maksa valtiolle veroa vuokraamastaan huoneesta tai loma-asunnostaan. Usein uusiin taloihin rakennetaan vierashuoneita tai loma-asuntoja varta vasten kokonaisverotuksen alentamiseksi. Vuokraaja voi olla kotiäiti, jolla on entinen lastenhuone vapaana, tai vaikkapa eläkeläinen, jonka asunto on hänelle liian suuri. 

Saksalaiset eivät myöskään pelkää vieraita tai kontaktia tuntemattomiin kuten suomalaiset. Olen monesti Sakassa kysynyt, eikö isäntäperhe pelkää varkaita. Yksimielinen vastaus on ollut: ei ole koskaan ollut mitään ongelmia! Enkä ole vielä koskaan mitään muuta kokenut kuin ystävällisyyttä, ja paljon olen joutunut kulkemaan. 

Monellakin naapurillani Allensbachissa - joka on sekä lomaseutua että siellä on usein neurologisen sairaalan potilaiden omaisia ympäri vuoden pitempiä aikoja - on vierashuoneita tai loma-asunto. Lähimmällä naapurillani oli arvokkaasti kalustettu pikku asunto, jossa asuin kaksi kuukautta. Niin hienosti minulla ei ole asiat koskaan missään omassa asunnossani ollut: kalliit tyylihuonekalut, sen kaikkein kalleimman valmistajan, Hutschenreuterin astiat, ja hopeiset aterimet. Kysymykseeni, eivätkö hekään pelkää varkaita, tuli vastaus: ei ole koskaan viety mitään...


 

Ei todellakaan ole vaikeaa löytää edullista yösijaa Saksassa.
Kun kävi ilmi, että tyttäreni ei pääsekään Suomeen jouluna 2008 kuten suunniteltu oli, lähdin pojan kanssa hopladihop ajamaan Saksaan ja vuokrasin netin kautta saman tien pienen privaattiasunnon Seevetalista, Hampurin eteläpuolelta joulupäiviksi. Meitä odotti viimeisen päälle jouluiseksi sisustettu viihtyisä asunto perheen yläkerrassa. Tarjolla oli joululeivonnaisia ja videoita ihan vain meitä varten. No mehän toki lauloimme suomalaisia joululauluja ja kaksiäänisesti, kuten aina teemme kun tapaamme, ja lähtiessä perhe kiitteli, etteivät vielä koskaan olleet saaneet kuunnella niin ihanaa joulumusiikkia…  Ilo oli siis ollut molemminpuolinen. 

Sinä samaisena jouluna kävimme joulupäivänä pienessä teatterissa, joita Hampurissa todellakin on kymmeniä. Yöllä palatessamme meidät pysäytti poliisi pikkutiellä. Avasin ikkunan, toivotin hyvää iltaa ja kysyin, pitääkö nyt puhaltaa. Poliisi vastasi, että eihän toki, hän vain halusi toivottaa hyvää joulua… :-)

Joissakin hotelleissa aamiaisesta pitää maksaa erikseen. Gasthausissa ja yksityishuonetta vuokrattaessa se kuululu hintaan. Hotellissa aamiaista ei juuri kannata syödä, sillä aamiaista tarjoilevat lähes kaikki katukahvilat ja katukuppilat. Herkkuja jos millaisia ja hinnat edulliset. 


keskiviikko 26. joulukuuta 2012

Mitä raamatussa sanotaan joulusta? Vastaukset



(Luukkaan evankeliumi, kappale 2, Matteuksen evankeliumi, kappale 2)

1.    Ei. Aasista ei raamatussa sanota mitään.

2.    Ei, tätä ei löydy raamatusta. Luukas 2:7b

3.    Ei. Raamatussa sanotaan ”aikana”, Luukas 2:6

4.    Kyllä. Luukas 2:7a

5.   Ei. Raamatussa ei sanota mitään tallista tai luolasta. Kun puhutaan eläinten seimestä (Lukas 2:7), me ajattelemme eläinten tallia. Toki se on mahdollista, että Jeesus syntyi tallissa. Kuitenkin oli tavallista 2000 vuotta sitten, että saman katon alla asuivat sekä ihmiset että pienemmät kotieläimet.

6.    Ei. Näistä eläimistä ei sanota raamatussa niissä kohdin mitään, joka kertoo Jeesuksen syntymästä. Mutta siitä on olemassa maininta vanhassa testamentissa. Profeetta Jesaja kirjoitti 700 vuotta ennen Kristusta: ”Nauta tuntee omistajansa ja aasi herransa seimen.” (Jesaja 1:3) Siksi joulukuvaelmassa on härkä ja aasi.

7.    Ei. Luukkaan evankeliumi 2:14 kertoo enkelien sanomasta: ”Kunnia Jumalalle korkeimmassa taivaassa ja rauha maan päällä kaikille ihmisille, joita Jumala rakastaa!” Ei siis julisteta yleistä maailmanrauhaa, vaan sellaista rauhaa, jonka jokainen yksilö voi löytää Kristuksen kautta.

8.   Ei. Paimenet eivät olleet halveksittuja. Jeesus itse käytti usein vertauskuvana paimenien elämää, esimerkiksi kadonneen lampaan vertauksessa (Luukas 15:3-7), hyvän paimenen vertauksessa (Joh. 10:1-16). Myös kuuluisat raamatun henkilöt kuten Abraham (1. Moses 13:8), Mooses (2. Moses 3:1) tai David (1. Samuel 16:11) olivat paimenia.

9.   Ei. Raamattu kertoo persialaisista tiedemiehistä, jotka olivat tulleet Jeesuksen luo (Matteus 2:1-12). Sana ”tietäjät” on kreikaksi ”magoi”, ja se on babylonialaisten astronomien tai astrologien ammattinimitys, ei kuninkaiden. Heidän lukumääräänsä ei sanota, mutta lahjoja tuodaan kolme, niin että oletetaan, että kyse oli kolmesta henkilöstä. Oletettavasti he tulivat Jeesuksen kahden ensimmäisen elinvuoden aikana (Matteus 2:16) eivätkä syntymäyönä, sillä vasta tuolloin tähti näkyi. Ei myöskään 13 päivän kuluttua (loppiaisena siis, 6. tammikuuta), sillä matka Babyloniasta (noin 1000 km itään) kesti vähintään kolme kuukautta.

10.  Kyllä. Kuningas Herodes tiesi myös, että kyseessä täytyi olla messiaan, joka mainitaan vanhassa testamentissa. Siksi hän pyysi juutalaisilta papeilta ja kirjanoppineilta tietoa (Matteus 2:4). Kuten useimmat sen ajan ihmiset hän uskoi, että messias olisi poliittinen johtaja – siis kuningas. 

11. Kyllä. Raamatussa kerrotaan tähdestä, jolla oli erikoinen ominaisuus liikkua tiettyyn paikkaan ja jäädä sinne (Matteus 2:9-10).

12.  Ei. Joulua alettiin viettää 25. joulukuuta vasta 300-luvulla. Jeesuksen syntymäpäivää ei  tiedetä. 

Lähde: saksanopiskelijoiden sivu


Oma huomautukseni: Saksassa käytetään useaa raamatunkäännöstä, sanamuodot poikkeavat hieman toisistaan. Käännökset omiani.  



Jouluseimen löydät kaikista katolisista kirkoista joulun aikaan. Kuva Hannoverista.
     


tiistai 25. joulukuuta 2012

Mitä raamatussa sanotaan joulusta? Kysymykset



Mitä raamatussa oikeasti sanotaan joulusta?

Joulu on saksaksi "Weihnachten" - pyhitetty yö. 

Kysymyksiin voi vastata ”kyllä” tai”ei”. Vastaukset huomenna.  

Kysymys kuuluu: mitä raamatussa oikeasti sanotaan? 
Ei siitä, mitä ehkä olisi voinut tapahtua. 

1.  Maria ja Josef matkustivat Natsaretista Betlehemiin aasilla. 
     Maria ratsasti ja Josef ohjasi aasia.

2.  Maria ja Josef lähettiin kaikkialla pois majataloista, kun
     he etsivät yösijaa Betlehemistä.

3.  Jeesus syntyi ensimmäisenä yönä, kun he olivat saapuneet 
     Betlehemiin.

4.  Jeesus pantiin vastasyntyneenä eläinten ruokakaukaloon
       eli seimeen.


5.  Paikalla Jeesuksen syntyessä olivat härkä ja aasi.

6.  Jouluna enkeli sanoi paimenille, että koko maailmassa
     tulee olemaan rauha.

7.  Paimenet, jotka kuulivat Jeesuksen syntymästä ensimmäisinä, ovat 
     kaiken sen  vertauskuva, mitä tuolloisessa yhteis-
     kunnassa halveksittiin. 

8.  Itämaan tietäjät tulivat Betlehemiin 13 päivää Jeesuksen
     syntymän jälkeen.    


9. Kuningas Herodes piti Jeesusta kilpailijanaan.

10.  Itämaan tietäjät löysivät Jeesuksen, koska hänen
       syntymäpaikkansa yllä loisti tähti.


11. Jeesus syntyi 25. joulukuuta vastaisena yönä.


 


Gutenbergin raamattu. Kuva: Wikimedia Commons - Raul654 - Creative Commons
Tämän raamatun voi nähdä Mainzissa, Gutenberg-museossa. Se on vuodelta 1452.