Frankfurter
Rundschau on toinen Frankfurtin suurista päivälehdistä, painosta n. 87.000 kappaletta. Rundschau keskittyy etupäässä paikallisiin uutisiin. Toinen Suomessakin tunnettu Frankfurtin päivälehti on Frankfurter Allgemeine, painos 300.000 kappaletta. FAZ on samalla saatavissa koko Saksassa. Rein-Mainin alueella asuu nykyisin n. 2,2 miljoonaa asukasta, Frankfurtissa 700.000, joista 25% ulkomaalaisia... Frankfurt on Euroopan rahamaailman keskus.
Kun aloitimmme
kielikoulutoiminnan Bad Homburgissa, Frankfurter Rundschaun toimittaja tuli tekemään meistä juttua.
Mikäs siinä. Meillä oli alkamassa kolme ryhmää, sillä heti kun olin ilmoittanut
aikeista perustaa kielikouluryhmä Bad Homburgiin, lapsia oli sen verran paljon
ja sekä ikä- että kielitaitohajonta niin suuri, että oli aloitettava usealla
ryhmällä.
Kielikoulujen
opettajat ovat tottuneet hajauttamaan opetuksen, sillä lähes kaikki ryhmät ovat
sekakoosteisia. Siksi olenkin sitä mieltä, että kielikoulujen opettajat
olisivat erinomaisia maahanmuuttajien opettajia Suomeen. Siinä opetuksessa
tarvitaan varsin vähän sijamuotoja tai äidinkielen opettajan taitoja, joskin on
hyvä olla käsitys suomen rakenteesta ja erityispiirteistä; kieliopin sijaan tarvitaan
paljon spontaania tilanteeseen sopeutumista ja kaikkien erilaisten ja
eritasoisten oppilaiden samanaikaista huomioon ottamista, eikä voida käyttää
esimerkiksi Kotiperuskoulun ohjelmaa sellaisenaan, joskin sen materiaalit ovat
erinomaisia apuvälineitä. Siksi opetussuunnitelmia siten kuin Suomessa ei ole
mahdollista tehdä. Tätä asiaa pohdimme yhdessä aikoinaan Berliinissä, ja tuloksena
oli minun ja kahden muun opettajan yhdessä kirjoittamat opetussuunnitelmat
Saksan suomalaisille kielikouluille. Olin myös tottunut tekemään lähes kaiken
opetusmateriaalin itse. Opetusmateriaalinahan voi käyttää lähes mitä tahansa,
mainoksista romaaneihin.
Olenkin sitä
mieltä, että ollaan aivan hakoteillä, kun S2-opettajilta edellytetään äidinkielen
opettajan pätevyys. Kyse ei ole äidinkielen opetuksesta, vaan vieraan kielen.
Näin siis tuhlaamme opettajien koulutuksen resursseja.
Sinä
aloitusaamuna Bad Homburgissa tapahtui vain yksi mutta: juuri sinä aamuna
Frankfurtista kulkeva juna ei kulkenutkaan ajoissa, mikä sinänsä on
harvinaista, mutta toki mahdollista. Toimittaja tulossa, minä yksin kaikkien
lasten kanssa.
Toimittajalle
en hiiskunutkaan kahdesta puuttuvasta opettajasta. Kukaan ei huomannut mitään,
juttu tuli lehteen ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Ja lehtileikekin löytyi, kun vihdoin ryhdyin purkamaan vanhaa arkistomateriaalia. :-)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti