Kansallisaate on nykyaikainen ilmiö. 1800-luvulla syntyi kansallismielisiä myyttejä, jotta uudet juuri syntyneet valtiot voisivat oikeuttaa olemassaolonsa joko todellisille tai sitten itse keksityille perinteille. Euroopassa sysäyksen kansallisaatteelle antoi Ranskan vallankumous. Sitä seurasi ajatus kansojen itsenäisyydestä. Sen mukaan kansan pitää olla sekä demokraattinen että alueella pitää asua vain samanlaisia ihmisiä. Pois suljettuja yhteisöstä ovat ”erilaiset”. Aikojen kuluessa tämä ajatus on johtanut sekä henkiseen että fyysiseen poissulkemiseen, siis maahanmuuton kieltämiseen ja kansakunnan eristäytymiseen ja pahimmillaan etniseen puhdistukseen, tai sitten kokonaiseen kansanmurhaan.
Aloitteentekijöitä
olivat saksalaiset Johan Gottfried Herder ja Johann Gottlieb Fichte. He eivät
tosin mitään kansanmurhia eikä Hitlerin oppeja opettaneet, vaan totesivat, että
on olemassa yhtäläisyyksiä erikielisten ihmisten välillä. Herder syntyi 1744 Preussissa
ja hänet aateloitiin 1802. Hän kuuluu Weimarin klassisen ajan ajattelijoihin,
joihin kuuluvat myös Christoph Martin Wieland, Johann Wolfgang Goethe ja
Friedrich Schiller; Herder oli runoilija, kääntäjä, teologi ja kirjailija. Hänen
keksimiään sanoja ovat ”kansanluonne”, ”nerous” ja ”ajan hermo”. Hän oli tuottelias
ja kirjoituksissaan sitä mieltä, että kunkin maan kirjallisuus perustuu aina
kansaluonteeseen ja kansan ainutlaatuisuuteen.
Herder vaikutti voimakkaasti Saksan ja muiden Itämeren maiden kulttuuriin sekä omana aikanaan että 1800-luvun alkupuolella. Herderin näkemykset kielestä, kirjallisuudesta ja kansasta loivat käsitteellisen pohjan modernin kansallisvaltion kulttuuripolitiikalle: kansankielen nostamiselle kansainvälisten kielten rinnalle, kansankielisen kirjallisuuden luomiselle tai vahvistamiselle sekä oman historian arvostamiselle. Herderin kirjoitukset koettiin erityisen innostavina Euroopan reuna-alueille, maissa, joiden kulttuureilla oli ohuet yhteydet antiikin perintöön sekä ranskalaisuuden hallitsemaan kansainväliseen korkeakulttuuriin.
("Herder, Suomi, Eurooppa", toim. Sakari Ollitervo & Kari Immonen.)
("Herder, Suomi, Eurooppa", toim. Sakari Ollitervo & Kari Immonen.)
Herder vastaa
kysymykseen „mitä on kansakunta” näin:
”Suuri, kitkemätön puutarha täynnä kasveja ja rikkaruohoja. Kuka haluaisi hyväksyä tämän hulluuden ja virheiden samoin kuin erinomaisuuksien ja hyveiden kentän erottelematta mitään ja … nousta toisia kansoja vastaan? … Ilmeisesti on luonnon laki, että ihminen, kuten heimo ja myös kansa oppii toisilta ja toistensa kanssa… kunnes kaikki ovat oppineet tämän vaikean läksyn: mikään kansa ei ole Jumalan ainoa valittu kansa; totuutta pitää kaikkien etsiä ja puutarha hoitaa kaikkien parhaaksi.”
”Suuri, kitkemätön puutarha täynnä kasveja ja rikkaruohoja. Kuka haluaisi hyväksyä tämän hulluuden ja virheiden samoin kuin erinomaisuuksien ja hyveiden kentän erottelematta mitään ja … nousta toisia kansoja vastaan? … Ilmeisesti on luonnon laki, että ihminen, kuten heimo ja myös kansa oppii toisilta ja toistensa kanssa… kunnes kaikki ovat oppineet tämän vaikean läksyn: mikään kansa ei ole Jumalan ainoa valittu kansa; totuutta pitää kaikkien etsiä ja puutarha hoitaa kaikkien parhaaksi.”
Herder painotti ymmärrystä
muita kansoja ja aikakausia kohtaan. Nykyisin siis nationalismi on jotain aivan
päinvastaista alkuperäiseen ajatukseen verrattuna.
Kansallisaate siis
levisi myös silloin heikkoihin maihin kuten Suomeen. Erikoiseksi asian tekeekin
se, että esimerkiksi Suomen kansallislaulu ”Maamme” on saksalaisen säveltämä,
ja nykyiset urheilujoukkueet ostavat kansallisurheilijoiksi ulkomaalaisia.
Siitä ei kukaan älähdä – ehkä tietämättömyyttään? Hyväksymme kyllä
koripalloilijan, mutta emme turkiseläinten hoitajaa.
Hassu piirre on
mielestäni myös se, että Sisu-foorumilaiset ja muut nationalistit
yksinkertaisesti ”unohtavat” asioita. Kansallisaatteen ja kansakuntien luomisen prosessiin liittyvätkin usein
keksityt perinteet. Skottien kiltti esimerkiksi ei ollut alun perin kansanperinnettä,
vaan kansan yhteisesti hyväksymä kansan symboliksi. Entä Suomessa? Alun perin suomalaisia
eivät ole kahvi, peruna eikä sauna, joulupukista puhumattakaan. Vaakunaeläimeksi
on livahtanut leijona, vaikka niitä Suomessa on aika vähän. Lippuun on
livahtanut risti, ristiretkien seurauksena. Jopa kansallispelinä pidetty
pesäpallo on muunnos kriketistä ja amerikkalaisesta baseballista. Mitä meillä
on omaa?
Keksittyjen ja
perinteisten traditioiden erottaminen voi olla vaikeaa, sillä itse asiassa
kaikki perinteet ovat ihmisten keksimiä. Harvoin lähtömaa on se, jossa niitä
eniten käytetään.
Aivan, kansalliset perinteet ovat keksittyjä, kuten kaikki perinteet, mutta ne ovat silti tärkeitä tekijöitä yhteisöllisyyden luomiseksi. Kansallisaate on hyvä keksintö, silloin kun sitä käytetään isänmaallisuuden hengessä eli yhteisen hyvän (kuten luottamuksen) rakentamiseen - eikä toisiin vertailua varten.
VastaaPoista