Terveiset täältä merimieslähetysaseman suojista Lontoosta! Ihmisellä on taipumus jättää jälkipolville muistoja itsestään. Niinpä minä kirjoitan kirjeen sinne kotiin Kalajoelle, kun en ole aivan varma, ehdinkö laivan mukana takaisin ennen 1800-luvun vaihtumista 1900-luvuksi.
Siitä on jo
monta vuotta, kun ensimmäisen kerran lähdin Kalajoelta kauppias Santaholman
laivaaman kivilastin mukana Skotlannin Aberdeeniin. Pääsin mukaan
englantilaiseen höyrylaivaan, joka vei porakiviä Kalajoelta skottien
hiottavaksi. Newcastlen hautausmaalla on kuulemma paljon Kalajoen kiveä
hautakivinä.
Suuria
sinervänharmaita kulmikkaita lohkareita ahtasimme miesjoukolla laivaan
kilometrien päässä avomerellä. Laiva ei uskaltanut tulla aivan sataman lähelle,
koska ranta oli niin matala. Yksi kivilohkare painoi jopa viisi tonnia. Niitä
oli hankala viedä pikku proomuilla laivan kylkeen. Jos kivet olisivat
menomatkan myrskyissä siirtyneet laivassa, olisimme painuneet pian
merenpohjaan. No olisivatpa hautakivet olleet valmiiksi mukana.
Pääsin
mukaan tuohon höyrylaivaan konemestarin apupojaksi, kun olin jo ehtinyt
tutustua Kalajoella Friisin veljesten konepajassa höyrykoneiden tekemiseen.
Tiesin tarkkaan, miten höyrykone toimii. Skotlannista seilasin Lontooseen,
jossa kävin merimieslähetysasemalla ja lähetin sen kautta kotiin
jouluterveisiä. Niitä on varmaan julkaistu siellä paikallisissa sanomalehdissä.
Lontoossa
otin pestin skotlantilaiseen höyrylaivaan ja tulin sen mukana Kalajoelta
hakemaan uutta kivilastia hiomolle. Meillehän tuli paha haveri sillä kertaa.
Vähän matkan päässä Kalajoen jokisuulta tömähdettiin karille, sille kuuluisalle
kivelle, josta ihmiset ovat aina valittaneet.
Huonostihan
siinä kävi, kun laiva oli lastattu täyteen Santaholman graniittia ja
jokivarresta uitettuja propsipuita. Jouduimme kääntymään takaisin. Vuoto oli
niin suuri, että alus hädin tuskin ennätettiin purkaa hietamatalikolle, ennen
kuin se kokonaan upposi.
Sille
samalle vedenalaiselle kivelle on laivoja ennenkin karahtanut. Siitä oli jo
monta kertaa ilmoitettu luotsihallitukseen. Ehkäpä nyt uskotaan, että satamalle
pitäisi tehdä jotakin. Mutta minä en onnettomuudesta piitannut, vaan otin uuden
pestin Kokkolan satamassa. Samassa laivassa oli meiltä päin monta Amerikan
kaivoksille menijää, mutta minä jäin pois jo Liverpoolissa. Ei minua Amerikka
kiinnosta, sen sijaan olen reissaillut ahkerasti Euroopan satamien väliä.
Kovin paljoa
en kuitenkaan ole nähnyt vieraitten kansain elämää ja uusia tapoja. Vähän
englantia osaavan ja muita vieraita kieliä osaamattoman miehen tutustumiset
rajoittuvat siihen, mitä hälinää saan nähdä satamakaupunkien kaduilla. Siksipä
olen mielelläni tullut taas käymään merimieslähetysasemalla. Nyt sain käsiini
täällä Lontoossa suomalaisen sanomalehden, jonka mukaan veljekset Friis on
aloittanut höyrylaiva Leimulla säännöllisen syyskulun Vaasasta rannikon
satamien kautta Kemiin. Ajattelin tulla takaisin sinne Kalajoelle, sillä olen
päässyt konemestariksi asti. Olisi mukava olla siellä kotirannoilla ja lähteä
aamusella Kokkolasta Kalajoen ja Raahen kautta Ouluun ja Kemiin. Höyrylaiva
kulkisi silloin, kun ei olisi jääesteitä. Ei tarvitsisi jännittää jäävuoreen
törmäämistä, kuten ne Kokkolasta Amerikkaan menijät minulle kertoivat
pelkäävänsä. Mukaan otettaisiin vain vähän lastia ja leppoisia matkustajia.
En ole
päässyt käymään Suomen satamissa kahteen vuoteen. Mutta nyt laivani on lähdössä
Italiaan. Siellä se myydään ja miehistö lähetetään etsimään uusia pestejä.
Joten minä olen tulossa luultavasti kohtapuoleen Suomeen ja kotiin.
Terveisin,
Erkki
Todellisuudessa
Erkki kuoli vatsakuumeeseen Delton hospitaalissa Thamesin rannalla vuonna 1902.
Kotirannikolla liikennöivä höyrylaiva Leimu ja Erkki sen konemestarina jäivät
haaveeksi.
Kalaja-laiva
Laivanvarustajia
ja tehtailijoita
• Kalajoen laivaliikennettä
on kautta aikojen vaikeuttanut vaarallinen Pohjanlahden rannikko.
• Kalajoen kuuluisin
alus maailman merillä on ollut parkkilaiva (suurikokoinen rahtialus) Kalaja,
joka upposi Newfoundlandin edustalla vuonna 1885. Kalajan rakennutti Kalajoen kuuluisin
laivanvarustaja Antti Santaholma (1840–1918) vuosina 1873–1874. Santaholma antoi
töitä monelle kalajokiselle miehelle, minkä lisäksi hän haki nälkävuosina, 1860-luvun
lopulla, viljaa Pietarista ja toi lastit suoraan Kalajoen satamaan. Jauhettua
viljaa ostettiin ympäri Kalajokilaaksoa suuren tarpeeseen.
• Friisin veljesten
konepaja tuotti muun muassa höyrykoneita, rautavalimotuotteita ja tervauuneja.
•
Kalajokilaakson hautausmailla olevat rautaristit ovat suurimmaksi osaksi peräisin
Kalajoelta, Friisin valimolta.
• Friisin veljekset aloittivat höyrylaivaliikenteen vuonna 1898 Pohjanlahden rannikolla.
• Aluksi satama
oli Kalajoen läpi virtaavan Kalajoki-joen suulla, mutta Pohjanlahden
maankohoamisen vuoksi sataman käyttö oli ongelmallista jo 1800-luvulla. Niinpä Rahjan
saaristoa alettiin käyttää laivaukseen 1890-luvulta lähtien, ja sataman suunnitelmallinen
kehittäminen alkoi 1950-luvun loppupuolella.
• Nykyisin satamassa
käy keskimäärin 100 laivaa vuodessa.
• Kalajoen päävientiartikkeli
on sahatavara, jota viedään Englantiin ja Välimeren maihin.
Lähde: PauhoiltaPaanajärvelle, Tarinoita Pohjolasta, tekstit Anne Ruuttula-Vasari, 2011, sivu
13 (Metsähallitus, EAKR-hanke)
Katso muutkin tarinat: http://www.pohjolaguild.fi/
Kalajoki: http://www.pohjolaguild.fi/kohde-kategoria/kalajoki/#.VQJvJ4709_g
Kalajoki: http://www.pohjolaguild.fi/kohde-kategoria/kalajoki/#.VQJvJ4709_g
Plassin historiaa: http://www2.kalajoki.fi/kylat/plassi/historia.htm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti