On aina yhtä ihanaa todeta, että yrittämällä viesti menee
perille. Vähäisellä venäjän taidollani ostin Petroskoissa puhelinkortin. Kielitaitoni
ei kuitenkaan pitemmälle yltänyt: en keksinyt, miten saada
jokatuntiset tekstiviestimainokset loppumaan.
Venäjällä on sellainen tapa, että Venäjällä puhutaan
venäjää. Voi. Ei siinä auta vaikka mitä kysyt, he vain puhuvat venäjää.
Ihmettelin Petroskoissa kielikoulun toimistossa, miksi
viranomaiset sekä Suomessa että Venäjällä tekevät asiat niin vaikeiksi, eikö
heidän pitäisi olla ihmisten apuna eikä kiusana. Venäläinen Anna vastasi, että
kai siksi, että me saisimme onnistumisen elämyksiä. Vain ne saavuttavat jotain,
jotka tosissaan yrittävät, hän sanoi. Viisasta puhetta!
Kielen oppimisen tärkein tekijä on motivaatio. Ei pidä
paikkaansa, että aikuisten on vaikeampaa oppia kieliä kuin nuorten. Minä olen
vaihtanut kotikieltä jo kolmesti: ensin suomesta ranskaan, sitten ranskasta
saksaan ja sitten taas saksasta suomeen. Kaikki askeleet ovat vaatineet oman
harjoittelunsa, niin hassulta kuin se saattaakin tuntua. Myös palaaminen
äidinkieleen!
Jututin Petroskoissa yliopiston kansainvälisen kaupan
linjalla opiskelevia siitä, millaista heidän mielestään on hyvä opetus. Totta
kai pitää tietää asia ja myös pysyä asiassa. Mutta heillä oli muutakin
sanottavaa. Tärkeää on hyvä ilmapiiri. Opettajan on saatava oppilaat
vapautumaan. Opettajalla pitää olla positiivinen elämänasenne ja opetuksesta
pitää tulla sellainen tunne, että opettajalla itsellään on mukavaa. Vitsiä saa
heittää. Eikä ikinä saa kenellekään tulla sellaista tunnetta, että ei uskalla
kysyä, että pitää hävetä, että ei jotain osaa. Ihmiset oppivat eri tahtiin;
niille jotka oppivat hitaasti, ei saa jäädä huonommuuden tunnetta.
Sanoin heille, että myöhemmin työelämässä asiat ovat
aivan samoin. Hyvä tiimi ja hyvä yhteishenki auttavat saavuttamaan enemmän kuin
kukaan yksin. Johtajan tehtävä on paitsi johtaa, myös huolehtia siitä, että
jokainen saa onnistumisen elämyksiä.
Sitten on olemassa sellainen yksinkertainen asia kuin
pärstäkerroin. Joidenkin ihmisten kanssa ei vain tule toimeen, tekipä mitä
hyvänsä. Silloin on joko otettava etäisyyttä tai lähdettävä pois, tai jos se ei
ole mahdollista, purtava hampaat yhteen ja suoritettava tarpeellinen
mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Kielioppi on kielen oppimisen raamit, ei pakkopaita.
Kielioppi on koodiluettelo ja helpottaa kielen oppimista aivan kuin
matematiikassa numerot laskemista. Sitten tarvitaan sanoja ja sanontoja.
Kertaus on opintojen äiti. Tehokkain tuntemani menetelmä on viiden kerran
kortisto, jossa yhdistyvät liike, puhe ja kertaus. Positiivinen ilmapiiri ja
kaikkien aistien käyttäminen ovat edellytyksiä tehokkaaseen työskentelyyn –
pelejä ja leikkejä ei pidä lainkaan aliarvioida. Käsinuket esimerkiksi ovat
merkillisen tehokas apuväline! Kaikenlaiset roolileikit, aukkotehtävät ja
ryhmätyöt ovat hauskoja ja pakottavat tekemään ja puhumaan. Mitä enemmän
oppilaat saavat puhua, sen parempi. Kukaan ei koskaan sano mitään väärin! Ei
ole olemassa vääriä kysymyksiä. Joka ei kysy, ei saa vastauksia. Koskee elämää
yleensä ja kaikkialla! Eikä kenenkään tarvitse olla täydellinen saadakseen
viestin perille. Täydellisiä ihmisiä kun ei ole olemassa. Totta kai virheet
pitää korjata, mutta ei moittimalla vaan esimerkiksi sanomalla saman lauseen
uudelleen ja silloin oikein.
Kenellekö kirjoitin? Itselleni kai…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti