Monet Ukrainassa taistelevat venäläissotilaat ovat kotoisin maan syrjäisiltä alueilta. Monille raakuus on jokapäiväinen viestintämuoto, jota he ovat harjoitelleet nuoruudestaan lähtien.
Irina Rastorgujewa
Kirjoittaja on syntynyt Jushno-Sahalinskissa ja asuu Berliinissä. Hänen kirjansa "Das Russlandsimulakrum" (”Venäjä-simulaari”) ilmestyy pian Matthes & Seitzin kustantamana Saksassa.
Maailma on järkyttynyt venäläisten sotilaiden raakuudesta, ja se ihmettelee: mistä ihmisissä on niin paljon eläimellisyyttä, niin paljon vihaa, niin paljon vihaa? Keitä ovat nämä sotilaat, joita me tuskin näemme, mutta joista me luemme paljon. He eivät tulleet Ukrainaan Moskovasta, Pietarista tai Novosibirskistä - he tulivat lähinnä Kaukoidän tai Keski-Venäjän rappioalueilta. Alueilta, jotka ovat lievästi sanottuna epämiellyttäviä.
Voin hyvin kuvitella näiden sotilaiden elämän ennen Ukrainaan tuloa. Asuin 33 vuotta Sahalinin saarella, josta lähetettiin varusmiehiä myös Ukrainaan. Väkivalta oli 1990-luvulla laajalle levinnyt viestintämuoto. Yhteiskunta oli yhtäkkiä köyhtynyt, hajonnut yhdessä yössä kerroksiksi, jotka erottuivat toisistaan vain omaisuuden, myös työn, perusteella, ja normaali arkinen kateus oli korvattu sosiaalisella kateudella. Kun vanhempani ostivat ensimmäisen japanilaisen autonsa - sitä ennen kaikkien oli tuettava Neuvostoliiton autoteollisuutta - se poltettiin talomme edessä. Juuri siksi, ettemme alkaisi elää hyvin.
Alueet jaettiin voimakeinoin
Väkivalta muutti viestinnän ja median kieltä. Rivouksien sanasto valui katuojasta sanomalehtien palstoille. Televisio ja radio olivat täynnä väkivaltaa. Siitä tuli tapa, normi. Osa saaren väestöstä tappoi toisiaan ja jakoi vaikutuspiirinsä vasta syntyneessä "yrityksessä", sillä Sahalinilla on paljon jaettavaa: Hiili, kaasu, öljy, kala. Toiset tappoivat toisiaan, koska eivät olleet saaneet palkkaa vuosiin, jotkut tappoivat toisiaan huvikseen, rakkaudesta väkivaltaan. Saaren teollisuus romahti, ihmiset joivat. Joka tapauksessa he joivat enemmän kuin söivät.
Kaikki joivat vodkaa, ja huumeet olivat lapsille mukavaa koulun jälkeistä toimintaa. Kun olin kolmetoistavuotias, sain tulitikkuaskin chimkaa (asetoniin sekoitettua hain ja kannabista), jota poltimme isoveljeni ystävien kanssa. Eräs armeijan jälkeen miliisissä työskennellyt kaveri kävi silloin tällöin luonamme, hänellä oli aina luotiliivit, Kalashnikov ja Makarov. Eräänä päivänä hän osoitti minua leikillään aseella, veljeni löi häntä käsivarteen, jolloin ase laukesi. Lattiassa oli reikä olohuoneen ikkunan vieressä, viiden senttimetrin päässä jalastani. Kaikki olivat huolissaan siitä, että hän joutuisi laatimaan raportin luodista, kukaan ei välittänyt lattiasta. Siirsimme tv-pöytää, eikä reikä enää näkynyt.
Väkivaltainen kuolema oli arkipäivää
Olin kuusitoista, syksy oli vielä lämmin, tulin kotiin koulusta. Pusero, hame, kengät, reppu. Oven edessä oli joukko miehiä, viisi tai kuusi, jotka joivat olutta. Kaikki he olivat noin kaksikymmenvuotiaita. Yksi heistä asui läheisessä talossa, hänellä oli vaimo ja kaksi pientä lasta. Jos halusin mennä taloon, minun oli mentävä ryhmän läpi. He eivät päästäneet minua läpi, vihelsivät, huusivat ja sanoivat jotain. Heidän kätensä olivat kaikkialla: hameeni alla, puseroni alla. . . Ryhmä oli sulkeutunut ympärilleni. Takaisin juokseminen oli mahdotonta, mutta jotenkin pusersin tieni läpi ja juoksin kolmanteen kerrokseen, askeleet ja äänet takanani.
Onnistuin avaamaan oven lukon ja lukitsemaan sen uudelleen. En tiedä miksi, mutta menin pianon ääreen ja soitin pitkään jotain epämääräistä. Tällä kertaa se päättyi hyvin. Usein se päättyi huonosti. Huolehdin pitkään eräästä sisäoppilaitoksen tytöstä, jonka isä oli raiskannut. Tytöltä poistettiin kohtu kahdeksanvuotiaana sisäisten vammojen vuoksi. Monilla orpokodeissa ja sisäoppilaitoksissa asuvilla lapsilla oli tällaisia kokemuksia. En muista, että psykologit tai erityisopettajat olisivat toimineet heidän kanssaan.
Väkivaltainen kuolema oli arkipäivää. Satuin katsomaan ikkunasta ulos, kun nuori mies putosi neljännestä kerroksesta. Kun menin ulos, hän makasi yhä ikkunan alla, niska oudosti vääntyneenä, ja hänen päänsä ympärille muodostui lätäkkö. Yläpuolellamme asunut naapuri oli aviomiehen jatkuvan pahoinpitelyn kohteena. Poliisi ei koskaan tullut paikalle, kun soitimme heille. Kun mies oli puukottanut häntä veitsellä, hän juoksi portaita alas verisessä yöpaidassaan, kunnes lyyhistyi. Ambulanssi tuli liian myöhään. Hän vuoti kuiviin. Ja puhuimme siitä, että huomenna on noustava hyvin aikaisin ja että emme saa taaskaan tarpeeksi unta. Se oli rutiinia. Ei pelkoa, ei uteliaisuutta, ei huolta, vain likimääräistä sääliä ja paljon avuttomuutta.
Sota tarjoaa joillekin mahdollisuuden ansaita rahaa
Kuolema, väkivalta ja avuttomuus seurasivat meitä jatkuvasti. Tällaisessa tilanteessa ihmiset taistelevat itsensä ja lastensa puolesta - eivät valtion puolesta vaan valtion, poliisin, terveydenhuollon, opettajien, juopuneiden naapureiden ja rosvojen kanssa. Kaukoidän kaltaisia alueita on mahdotonta jättää. Lähteminen edellyttää rahaa, jota ei voi ansaita missään, ja jääminen on myös mahdotonta, koska työtä ei ole. Sotaan lähteminen voi tuntua parhaalta ulospääsymahdollisuudelta, koska sota tarjoaa mahdollisuuden ansaita jotain. Monet osasivat ryöstää, tappaa ja raiskata jo ennen sotaa. Mitään muuta opittavaa ei ollut.
Tämä painajainen, jota koin, ei
ollut loppua. Porraskäytävän ikkunoita rikottiin jatkuvasti, ja kaiteet
revittiin irti. Ovellemme paukutettiin usein yöllä. Se oli tukeva metalliovi,
ehkä siksi se oli niin suosittu. Minulla oli tuolloin jo lapsia. He pelkäsivät
pimeää ja kovia ääniä. Nukuimme aina valot päällä ja kevyttä musiikkia soittaen.
Aamulla portaat olivat usein täynnä lasinsiruja ja veressä. Ehkä se on yhä
niin. Ja näin on vielä vuoden kuluttua ja kymmenen vuoden kuluttua, ellei
jostain syystä synny hallitusta, joka huolehtii sosioekonomisista ongelmista ja
ratkaisee ne lopulta jotenkin. Mutta mistä tällainen hallitus tulee, miten se
valitaan?
Helvetissä istuvat etsivät lohtua kulttuurista
Kun ihmiset puhuvat siitä, että venäläinen kulttuuri tuottaa paskiaisia, jotka tappavat ja raiskaavat lapsia ja naisia, jotka ryöstävät, varastavat ja kiduttavat, en tiedä, oliko se kulttuuria. Onko mahdollista kasvattaa helvettiä mistä tahansa kulttuuriympäristöstä? Voimmeko kutsua "kulttuuriksi" sitä, mitä tämän Ukrainan sodan väkivaltaisuus on synnyttänyt? Ei ole epätodennäköistä, että naapurini lukivat Dostojevskia ennen humalaista tappelua ja sitten huutaen: "Olenko vapiseva olento vai onko minulla oikeus?", hyökkäsivät toistensa kimppuun kaiteiden kalterit rikkoen. Mutta tuskinpa he lukevat mitään muuta kuin graffiteja seinillä.
Olin onnekas, että meillä oli kotona hyvä kirjasto. Se oli suurin lohtuni. Kaikkein kaunein asia, jonka näin siellä, olivat Gustave Dorén Danteen "Jumalaisen komedian" etsauksista tehdyt jäljennökset. Ne painettiin paikallislehden etusivulle. Leikkasin ne pois ja keräsin ne muistikirjaan. Siellä oli myös kopio Vasili Vereshchaginin kallopyramidista "Sodan apoteoosi", joka oli leikattu lehdestä, ja piirros solurakenteesta biologian kirjasta. Nykyään se kaikki tuntuu minusta symboliselta. Ihminen tarvitsee jotain, jolla lohduttaa itseään helvetissä.
Kun olin seitsemänvuotias, pyysin saada tulla kastetuksi. Kun olin yksitoistavuotias, revin rukouskirjan, koska Jumala ei ollut vastannut yhteenkään rukoukseeni. Väkivalta yhteiskunnan perustana. Fyysinen, seksuaalinen, kommunikatiivinen. Suurten väkivalta pieniä vastaan, vahvojen väkivalta heikkoja vastaan. Yöllä kuulin lasten ja naisten huutavan, kuulin kolahduksia, putoavia huonekaluja ja lasinsirpaleita.
Mistä tulevat Venäjän sotilaat, jotka tekevät julmuuksia Ukrainassa? He tulevat yhteiskunnasta, jossa väkivalta on normi ja jossa empatia aiheuttaa lähes fyysistä kipua. Jos et ole raiskaaja, olet uhri. Tämä väkivalta johtuu kurjuudesta, kateudesta ja vihasta, teollisuuden ja talouden romahtamisesta, yhteiskunnallisten instituutioiden ja toimivan demokratian puuttumisesta. Alkuajasta, joka ei ollut uusi alku, vaan "Sosialististen neuvostotasavaltojen liiton" valtion rappeutuneesta ruumiista, joka iski vapauden pääkaupunkiin ja korruption pääkaupunkiin erottamatta näitä kahta. Väkivalta on peräisin ajalta, jolloin vauvoja voitiin ostaa halvalla mustassa pörssissä, jolloin alkoholistiäidit myivät vastasyntyneen vauvan kerjäläisille vodkapullosta. Nämä vauvat kuolivat nopeasti, mutta uusi oli helppo ostaa.
Tuon ajan miliisi tiesi sen ja sai oman osuutensa liiketoiminnasta. Nykyään kaikki on tietysti muuttunut eri mittakaavassa, kerjäläiset vauvojen kanssa ovat kadonneet. Rosvot siirtyivät poliisin palvelukseen, poliiseista tuli rosvoja, ja heistä kaikista tuli liikemiehiä, poliitikkoja ja kansanedustajia. Jos muistamme, mitä mielenosoittajille tehtiin Valko-Venäjällä vuonna 2020 ja Venäjällä viimeisten viidentoista vuoden aikana, raakuudesta ei ole enää epäilystäkään. Naisia ja miehiä kidutettiin ja raiskattiin poliisiasemilla, vankikuljetuksissa ja vankiloissa. Eikä ketään rangaistu siitä.
Ajattelevien ohut kerros kasvaa
Neuvostoliiton valintaprosessien silpoma ja 1990-luvulla marginalisoitunut yhteiskunta löytää itsensä nykyään Putinin Venäjän valtavasta mustasta aukosta, jossa kaiken - demokratian, lakien, hallinnon, talouden, sosiaalisten instituutioiden ja itse valtion - simuloinnista on tullut hallinnon periaate. Joskus näyttää siltä, että ajattelijoiden, analyytikkojen ja aktivistien ohut kerros on muodostunut viranomaisten huolimattomuudesta ja kiusallisesta sattumasta kaikista epäsuotuisista olosuhteista huolimatta. Kaikki eivät ryhtyneet juomaan, hakkaamaan ja teurastamaan, vaan jotkut alkoivat lukea aiemmin kiellettyä kirjallisuutta, miettiä menneisyyttä uudelleen ja jopa miettiä tulevaisuutta. Ei ihme, että Venäjän hallitus syyttää liiallisesta vapaudesta 1990-lukua, jolloin maa joutui puolustuskyvyttömänä lännen käsiin. Mutta kaikki vääryydet selvitettiin, vapaus tukahdutettiin lopullisesti, ajattelevat ihmiset ajettiin pois maasta, heidät eristettiin vankiloihin, heitä peloteltiin. Jotkut yrittävät vielä avata suunsa, mutta väkijoukko ei anna heille anteeksi.
Viranomaiset perustivat hiljattain botin ilmiantojen vastaanottamista varten. Kuka tahansa voi ilmoittaa henkilön etu- ja sukunimen, syyttää häntä Venäjän armeijan mustamaalaamisesta ja liittää kuvakaappauksen todisteeksi. Kaikki tiedot toimitetaan suoraan kansalliselle valvontaviranomaiselle Roskomnadzorille. Nyt tämä aloite on suuntautunut huomattavan paljon viranomaisia itseään vastaan. Monet "ilmiantajat" lähettivät väärennetyistä osoitteista pelmenireseptejä, lomakuvia, kissanpentuja ja dinosauruksia sisältäviä videoita ja koko joukon poliittisia meemejä. Tämä ylikuormitti viranomaisbotin ja teki siitä lähes käyttökelvottoman. Se siitä toivosta, joka ennen kuolemaansa saa satiirin muodon. Mutta voiko paskasta päästä siististi pois? Onko mahdollista pestä kansakunta puhtaaksi paskasta ja verestä? Ja kuinka monen sukupolven jälkeen pesty ei enää haise?
Diktaattori takertuu valtaan
Oikeudenmukaisuuden nimissä on todettava, että ajattelevien ja analysoivien ihmisten joukko kasvaa vähitellen. Se kasvaa viranomaisten ja suurelta osin demoralisoituneiden kansanjoukkojen ponnisteluista huolimatta. Juuri nämä ihmiset puhdistavat Augeian tallia. Ja nyt kysymys kuuluu, onko heillä voimaa tehdä se ilman väkivaltaa - onko se edes mahdollista tehdä ilman väkivaltaa?
Kuva kyyhöttävästä miehestä, joka takertuu työpöytäänsä puhuessaan liittovaltionsa ristiretkistä vastaavan ministerin kanssa, edustaa diktaattoria, joka takertuu valtaan loputtomiin. Mutta mitä Venäjälle tapahtuu, jos joku kaataa valtaistuimen? Koska se varmasti kumotaan. Näin käy kaikissa väkivaltaan perustuvissa yhteiskunnissa: heikkoja lyödään ja äänettömiä poljetaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti