Siirtyminen sähköautoihin voi osoittautua tulevina vuosina ennustettua vaikeammaksi.
15 miljoonaa: Hallituskoalition suunnitelmien mukaan Saksan teillä on määrä olla 15 miljoonaa akkusähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Toistaiseksi niitä on vain miljoona. F.A.Z:lla on käytössään Saksan digitaali- ja liikenneministeriön sisäisiä laskelmia, joiden mukaan 15 miljoonaa autoa varten tarvitaan 90.000 tonnia litiumia ja 120.000 tonnia kobolttia.
|
Kansainvälinen tilanne: Kansainvälinen vuosituotantomäärä on 105 000 tonnia litiumia ja 165 000 tonnia kobolttia. Standard & Poor's Global Mobilityn analyytikot odottavat, että seuraavien kahdeksan vuoden aikana vuoteen 2030 mennessä valmistetaan noin 220 miljoonaa akkusähköautoa. Nykyteknologian perusteella autojen valmistukseen tarvittava kysyntä seuraavien kahdeksan vuoden aikana on 157 prosenttia vuoden 2021 maailman litiumtuotannosta ja koboltin osalta 133 prosenttia vuoden 2021 maailmantuotannosta.
Sähkönkulutus: Liikenneministeriö tutkii myös kysymystä energiansaannista Saksassa vuonna 2030 toivottuja 15 miljoonaa sähköautoa varten. Tutkimuksen mukaan vuonna 2030 tarvittaisiin 45 terawattituntia lisää sähköä, mikä vastaisi 7,9 prosenttia Saksan sähkönkulutuksesta vuonna 2021. Nykyisenä talvena 50 prosenttia Saksan sähköntarpeesta katetaan edelleen joinakin päivinä hiilellä. Tällaisella sähköntuotantoyhdistelmällä sähköautot eivät ole yhtään sen ilmastoystävällisempiä kuin polttomoottoriautotkaan.
Lähde: FAZ 30.1.2023
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti