Kaikenlaista Saksasta ja Saksan vuosiltani 1974-2008, lisäksi kokemuksia ja ajatuksia muualtakin: etupäässä Keski-Euroopasta, mutta myös vähäsen Venäjältä, maailmalta, vähän Suomestakin
perjantai 3. kesäkuuta 2011
Volkswagen - sananmukaisesti kansan auto
Sekalaisia mietelmiä kansan autosta
Suomalainen mieltää volkkarin kestäväksi saksalaiseksi laatukulkuvälineeksi. Volkswagen on edelleenkin yksi eniten myytyjä automerkkejä. Vuosittain niitä valmistetaan huikaisevia määriä: vuonna 2009 6,310 miljoonaa kappaletta. Volkswagen-konserni on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi suurin autojen valmistaja. Konserniin kuuluvat Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen, Volkswagen hyötyautot ja Scania.
Nykyisen konsernin alku oli Ferninand Porschen kehittämä „kansan auto“, Volkswagen. Tämä tapahtui vuonna 1937. Toiminta alkoi ensin Braunschweigissa, ja jatkui oikeassa omassa tehtaassa Fallerslebenissä. Sodan jälkeen toimintaa valvoi brittien sotilashallitus.
Vuonna 1960 yhtiö muutettiin Volkswagenwerk GmbH:ksi, siis rajavastuuyhtiöksi. Tehdas oli Saksan liittovaltion perustamisen jälkeen Niedersachsenin osavaltiossa. Vuonna 1985 yhtiöstä tuli osakeyhtiö. Nykyisin toimintaan kuuluvat myös rahoitus- ja logistiikapalvelut.
Volkswagenin päätehdas on Wolfsburgissa. Sinne on perustettu varsin näyttävä automuseo. Esillä on 140 autoa ja museon pinta-alaa on 5000 neliötä.
Volkswagen toimitti ensimmäiset kuplamallinsa liikkeisiin vuonna 1946. 60 vuotta sitten. Ensimmäiset kauppaliikkeet olivat Gottfried Schulz Essenissä ja Raffay & Co Hampurissa, Altonassa. Alku oli sodan seurausten takia kaiken puuttuessa enemmän kuin vaikeaa.
Brittien sotilashallitus, joiden hallussa Volkswagenin tehtaat olivat vuodesta 1945 vuoteen 1949, oli antanut pahoin kärsineelle Volkswagenin tehtaalle elokuussa 1945 toimeksiannon valmistaa 20.000 autoa. Kun viidenkymmenen viiden kuplamallin valmistus oli alkanut joulukuussa 1945, tehdas toimitti aluksi vain suoraan voittajavaltioiden virastoille.
Lokakuussa 1946 antoi brittien sotilashallitus omalla miehitysalueellaan luvan rakentaa myyntiverkoston, joka koostui aluksi 10 pääliikkeestä ja 28 kauppiaasta. Koska asiakaskunta kasvoi rajusti heti valuuttareformin jälkeen, tuli kolmelle miehitysalueelle 16 pääliikettä ja 31 tukkuliikettä, 103 kauppiasta ja 812 sopimuskorjaamoa. Tuona vuotena myytiin Saksassa 38.666 kuplaa.
Jaa, että montako ihmistä mahtuu kuplaan? Kas kolme taakse, kaksi eteen, ja aika monta tavaratilaan.
Vuonna 1974 markkinoille tuotiin Golf. Sitä valmistetaan vuosittan 25 miljoonaa kappaletta, ja se on valmistusmäärältään toinen heti Toyotan jälkeen.
Ja mikäpä hienompaa kuin tuunattu kupla? Oettinger sijaitsee Taunuksessa, Bad Homburgissa, ja siitä ajoin ohi aikoinaan lähes joka päivä… Vaan minulla oli Ford Taunus, Taunuksessa kun asuin…
Mikäli nyt pääsit käsitykseen, että minulla olisi jotain Volkswagenia vastaan, olet väärässä. Varsinkin T5:stä pidän siksi, että se on sekä kestävä että erittäin hyvä ajaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti