Talousvahvuus Saksassa osavaltioittain, euroa.
Bruttokansantuote asukasta kohden, 2014.
Lähde: Osavaltioiden tilastokeskukset, grafiikka: Süddeutsche Zeitung
Vertailun vuoksi: keskiarvo Suomessa 2014: € 37 559.
Lähde: http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_kansantalous.html
Lähde: http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_kansantalous.html
Se oli suuri juhla: neljännesvuosisata sitten päätettiin yhdistymisestä. Miksi
saksalaiset idässä ja lännessä ovat kuitenkin niin synkkänä?
Maailmanhistorian suurin byrokraattinen koe alkoi 25 vuotta sitten.
Kahdeksan viikon ajan neuvottelua ja koesuunnitelma oli valmis. Melkein tuhat
sivua (Saksan valtion lakikirjassa sitten 356 sivua) tekstiä, jossa sanottiin,
miten koe järjestettäisiin. Laboratorion johtaja, neuvottelujen johtaja
Wolfgang Schäuble – Saksan liittotasavallan sisäministeri, ja Günther Krause,
DDR:n pääminsterin Lothar de Maizièren
parlamentaarinen valtiosihteeri allekirjoittivat 31. elokuuta 1990 Berliinin
Kruununprinssinpalatsissa (Kronprinzenpalais) ”sopimuksen Saksan yhtenäisyyden
aikaansaamisesta”.
Ikinä ennen ei kokonaista valtiota ole lopetettu niin järjestelmällisesti
ja pikkutarkasti kuin mitä tuossa sopimuksessa lopetettiin DDR. Sopimus oli
tehokkuuden ihmeteko, byrokratian huippusaavutus. Sopimus järjesteli DDR:n
armeijan kohtalon ja DDR:n asetuksen maanalaisista käytävistä. Niitä ei enää
pian olisi. Itä-Saksassa ei jäänyt kiveä kiven päälle.
18 vuotta aiemmin oli samalla paikalla, Kruununprinssinpalatsissa Unter den
Linden –kadulla allekirjoitettu DDR:n ja Liittotasavallan välinen perussopimus.
Jos pitää vertauksista, voi nähdä Saksojen erohisstorian ja lännen
sodanjälkeiset tapahtumat Saksan valtion lipusta: musta-punainen-kultainen. Kristillisdemokraattien
Adenauerin ajan musta sitoi Länsi-Saksan läntisiin valtioihin, sitten seurasi
sosiaalidemokraattien Bradtin ajan uusi itäpolitiikka ja sitten yhdistymisen
kulta. Jospa se on lehtikultaa? Miten kultaisia yhdistymisasiakirjan sivut ovat,
siitä riidellään. Tiedottaja Peter Bender lainaa kirjassaan ”Deutschlands
Wiederkehr” (Saksan paluu) yhtä thüringeriläistä: ”Kaikki muuttui paitsi
kellonaika ja vuodenaika”. Länsisaksalaisille ei muuttunut mikään, paitsi
postinumerot, ainakaan aluksi.
Nykyinen sisäministeri Thomas de Maizière, joka oli mukana DDR-sopimuspuolen
neuvottelukomissiossa, on Lothar de Maizièren serkku. Hänet oli Länsi-Saksan
kansleri käskenyt komissioon. Hän
muisteli muutama vuosi sitten lännen valmiutta muutoksiin seuraavasti: ”Muutoshalua
nolla.” Senaikainen sisäministeri
Schäuble perustelee tätä näin: kyseessä oli DDR:n siirtyminen osaksi
liitovaltaa, ”eikä päinvastoin”. Yhdistyminen oli sopimusasiakirjan mukaan
Länsi-Saksan laajeneminen, ei kahden samanarvoisen valtion yhdistyminen.
DDR-neuvottelija Krause ei ollut siitä pahoillaan: ”Meidät oli valittu
likvidoimaan DDR ja järjestämään liittyminen liitotasavaltaan” - näin DDR:n
kansankamarin vaalitulos maaliskuulta 1990.
Peruslaissa oli kaksi vaihtoehtoa toteuttaa yhdistyminen: itäisten osavaltioiden
liittyminen artiklan 23 mukaisesti, - ja Saksan uudelleen järjestäytyminen
uuden perustuslain kautta artiklan 146 mukaisesti. Uuden perustuslain
kannattajilla oli hieno iskulause (”Numero ei ole käytössä”, jolla
tarkoitettiin artiklaa 23), mutta sitä ei enemmistö kannattanut. Kohl ja
kumppanit kieltäytyivät kokonaan toteuttamasta pitkäkestoisempaa
yhdistymisvaihtoehtoa, eli siis uuden, yhtenäisen perustuslain laatimista.
DDR:n kansalaisoikeusaktivistit, vihreät ja osa sosiaalidemokraatteja lännessä
olivat tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa toivoneet. Mutta Kohl piti päänsä,
sittenkin vaikka uusi perustuslaki olisi ollut 90-prosenttisesti entisen
kaltainen.
Saksan yhdistyminen olisi ollut erinomainen mahdollisuus korjata
perustuslakia. Tilaisuus meni ohi, ei sitä pienintäkään mahdollisuutta muutokseen
käytetty, joka oli tuolloin avoinna. Nimittäin artiklassa 5 sanotaan, että
olisi voinut ”käsitellä Saksan yhdistymisen yhteydessä perustuslakiin tulevia
kysymyksiä tai korjauksia”. Juuri mitään
ei käsitelty. Tosin kirjattiin ”luonnollisten elinolojen suojelu”, ja tasa-arvon
edistäminen lisättiin. Mutta muuten – ei mitään. Ei kansalaisten osallistumista, ei kansalaisaloitteita, ei kansan
päätösvaltaa. Perustuslaki jäi sellaiseksi kuin se oli ollutkin: perustuslakikomissio
1992/93 ei ollut, koska kristillisdemokraatit niin halisivat, mikään
markkinapaikka koota idän kokemuksia, ei mikään foorumi sosiaaliselle
itsevarmuudelle. Ne 300.000 toivetta, jota kansa oli
halunnut, eivät toteutuneet.
Mitä olisi tapahtunut, jos? Jos
kansalaisten toiveet olisi kirjatti perustuslakiin? Tämä on paljon keskusteltu
asia. Jos kansan vaikuttamismahdollisuudet olisi kirjattu perustuslakiin: ehkä
suhtautuminen muuhun Eurooppaan olisi positiivisempaa. Olisi tietenkin
keskusteltu asioista. Ehkä yleinen tyytymättömyys politiikkaa ja poliitikkoja
kohtaan ei olisi niin voimakasta. Se nimittäin on
yhä vallalla kansan syvissä riveissä.
Perustuslain uusi johdantoteksti sisältää yhden valheen. Siellä nimittäin
vuodesta 1990 alkaen sanotaan, että ”Saksan yhdistyminen on valmis.” Valmis? Se on liioittelua. Pian yhdistymisen jälkeen idässä alkoi jälki-innostunut
masennuskausi; teollisuudesta luopuminen ja yksityistäminen johtivat korkeaan
työttömyyteen. Se on kai syy siihen, että tyytyväisyys käytännön demokratiaan
on idässä edelleenkin paljon vähäisempi kuin lännessä.
Ylläolevan alkuperäistekstin kirjoitti
Heribert Prantl ja se on
julkaistu Süddeutsche Zeitungissa 21.8.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti