sunnuntai 22. toukokuuta 2016

Perustuslaki on jumalille aina vaikea asia


”Saksa, sinun jumalasi” (”Deutschland, deine Götter”)
 
Gideon Böss on kirjoittanut kirjan uskonnoista Saksassa. Hän kiersi Alpeilta Pohjanmerelle ja etsi, olisiko hänen vielä vapauttamattomalle sielulleen siellä jotain. Valinnanvara on valtava, monipuolinen ja – hyvin viihdyttävä.

Saksan tilanne on kuin Amerikan. Ainakin mitä uskontojen monipuolisuuteen tulee. Katolisen ja evankelisen kirkon lisäksi on olemassa monikulttuurinen sekamelska mitä erilaisimpia jumaluuksia. Maagisia susia, naimisissa olevia noitia, hyväntahtoisia avaruusoloita, kaukomaiden Buddhia ja jopa elävä Johannes Kastaja. Samantekevää, mitä kenenkin sielu halajaa, jokainen löytää jotain. Gideon Böss matkusti ympäri Saksan ja tapasi mitä erilaisimpia ryhmittymiä ja kuunteli heidän käsityksiään. Syntyi hauska ja kuitenkin tietoa antava kuvaus siitä, mitä vajaa viisi vuosisataa Lutherin uskonpuhdistuksen jälkeen Saksassa uskotaan, miten rukoillaan ja mitä toivotaan. 



Gideon Böss on vuodesta 2008 kirjoittanut kolumneja Die Welt-lehteen. Tässä niistä viimeisin. 
....................
Perustuslaki on jumalille aina vaikea asia



Berliini, 4.5.2016

Jan Fleischhauer kirjoitti kolumnissaan Vaihtoehto Saksalle –puolueesta ja sen kannasta islaminuskoon. Erityisesti mitä islamiin ja perustuslakiin tulee, hän hänee isoja ongelmia. Hän mainitsee samassa yhteydessä myös uuden kirjani ”Saksa, sinun jumalasi” (”Deutschland, deine Götter”) ja siksi olen sitä mieltä, että vaikka kiersinkin yhden vuoden tapaamassa mitä erilaisimpia uskonnollisia yhteisöjä, minusta ei ole tullut uskontojen asiantuntijaa, mutta on minusta sentään tullut uskontoturisti. 

Siksi puutun tähän teemaan. Noin yleisesti ottaen pitää sanoa, että jumalat eivät suuremmin välitä ihmisten tekemästä perustuslaista. Siellä ylhäällä jumalten temppelissä ei ole ketään, kuka välittäisi siitä, toimimmeko perustuslain mukaisesti (muutenhan jumala olisi itse tehnyt perustuslain ja tuonut sen kivitauluihin kirjoitettuna kansalle). Siitä johtuen yksikään uskonto ei selviäisi kansalaisuustestistä. Jumalat olisivat autoritäärisen ja/tai totalitaarisen asenteensa takia paremminkin tapaus perustuslakituomioistuimelle. 

Esimerkiksi raamatussa, joka on sekä juutalaisille että kristityille eräänlainen uskon käyttäytymisohje, on kappaleita, joissa jumalalle nousee kunnon himo verilöylyyn ja hän vaatii murhaa ja tappoa kaikenlaisista asioista, joista me pääsemme korkeintaan iltapäivälehtien palstoille. Afäärejä, uskottomuutta, seksiä naapurin (tai eläinten) kanssa. Jumala haluaa jopa, että se tapetaan, ”joka kiroaa isänsä tai äitinsä”. Mikä on vastoin perustuslaissa taattua oman persoonallisuuden kehittämistä, vastoin mielipiteen vapautta ja henkilösuojaa – ja vastoin muutamia muitakin oikeuksia.
Hinduismista kastijärjestelmästä löytyy rasistinen ihmiskäsitys, joka vain ylenkatsoo yksittäisen ihmisen hätää, koska sehän on itse aiheutettua. Jos ei entisessä elämässä olisi tehnyt pahoja tekoja, ei olisi tässä elämässä yhteiskunnan hyljeksimä. 

Homoseksuaalisuus on kaikille uskonnoille vaikea asia. Mikä on sitäkin kummallisempaa, sillä uskovaiset pystyvät hyväksymään sen, että korkeammat maailmankaikkeuden voimat ovat synnyttäneet maailman ja olivat jo aina olemassa ja myös tulevat aina olemaan. Mutta ajatus siitä, että kaksi miestä tai kaksi naista voisi rakastaa toisiaan, menee yli heidän käsityskykynsä.

Se, että useimmat Saksan uskonnot (ja tässä tarkoitetaan aina: useimmat kristityt) eivät hyökkää homojen kimppuun, eivätkä halua peruuttaa miehen ja naisen tasa-arvoa eivätkä muutenkaan ota jumalan sanoja kovin tarkasti, ei johdu uskonnosta, vaan siitä, että jumalan sanat on suhteutettu toisiinsa. 

Väite oikeassa olemisesta, joka useimmilla uskontokunnilla on, ei tietenkään koskaan ole sovitettavissa maallisen perustuslain kanssa. Niinpä esimerkiksi Pius-veljet - se on se meripihkaan suljettu katolisuuden muoto ajalta ennen toista vatikaanista kirkolliskokousta – kieltävät ihmisoikeudet. Syy: ihmisoikeudet takaavat uskonnonvapauden.  Mutta koska ei ole olemassa muuta oikeaa uskoa kuin katolisuus, siksi uskonnonvapaus on uskonvastainen ja loppujen lopuksi jumalan vastainen salaliitto.

Tämä asenne ei ole vain heillä, vaan useimmilla monoteistisilla suunnilla. Ja vaikka nykyisin painotetaankin yhteistyötä, ei asia ole muuttunut; käännytystyötä tekevillä on edelleen voimassa vanha highlander-iskulause: voi olla vain yksi!

Uskonnot eivät siis ole mallidemokraatteja. Siihen jumalia kiinnostavat vallan jako, vapaat ja salaiset vaalit ja poliittiset kompromissit liian vähän. Sellaista jumalaa, joka polttaa kokonaisia kaupunkeja, ei haluta riidanselvittäjäksi Stuttgartin ratatunnelikiistoihin*. 

Niin kauan kuin uskonnot pysyvät niissä rajoissa, jotka perustuslaki niille sallii, niiden uskonnon harjoitus on sallittua ja suojattua. Mutta jos joku on sitä mieltä, että perustuslaki tulee korvata uskonnollisilla laeilla, hänestä tulee tämän perustuslain vihollinen, jonka takia oikeusvaltio tulee taistelemaan häntä vastaan. Uskonnon vapaus on yksityisen oikeus, ja jo siksi olisi jonkin uskonnon kieltäminen mahdotonta. Joka haluaa poistaa tämän perusoikeuden, taistelee oikeusvaltiotamme vastaan. Niin voi tehdä, mutta sitten on demokratiamme vihollinen eikä sen puolustaja. 




.........................

*Stuttgartissa rakennetaan pääteaseman tilalle läpikulkuasemaa, mikä jättiläishanke on herättänyt suuria tunteita. Jopa jumala vedettiin mukaan. Sosiaalidemokraattipoliitikko Claus Schmiedel hallitsee ironian. Hänen mielestään itse jumala on päättänyt olla puoltaa rakentamista.
Viimeisimman tiedon mukaan kokonaiskustannukset ovat hieman yli 4 miljardia euroa. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti