perjantai 26. huhtikuuta 2013

Lucas Cranach vanhempi - teollista taidetta



Kodin seinällä keikkuva Cranachin taulu tuntuu 1500-luvulla olleen samantyyppisen ihmisryhmän statussymboli, joka meidän vuosisadallamme ylvästelee Picasson töillä. Jokaisessa saksalaisessa ruhtinashovissa ja kauppiaantalossa ripustettiin Cranachin tuotteet näkyvästi esille; tärkeää oli; että näkyviin tuli myös signeeraus; kiemurtava käärme sormus suussaan Käärme ei tosin taannut sitä, että Lucas Cranach itse olisi maalannut taulun, sehän oli vain Cranachin verstaan tuotemerkki. Se ei ollut edes oikean sukunimen tai, sillä Lucaksen verstaassa hänen poikansa Hans ja Lucas olivat vain kaksi kisälliä muiden joukossa. 


Sittemmin sota levitteli Cranachin taideteokset ympäri Eurooppaa. Erityisesti ruotsalaisilla ryöstäjillä on keikkunut kuormavankkureissaan runsaasti alastomien naisten kuvia, joita joku piti taiteenakin. Nämä hentojäseniset, kalpeat, tylppänenäiset naishenkilöt, jotka ojentelivat milloin Olympos-vuorella, milloin Eedenin yrttitarhassa, ovat yhtä persoonallisia kuin Barbie-nuket. Mutta he poikkesivat yhtä suuresti sekä ympäristössä että taideteoksissa lyllertävästä runsasmuotoisemmasta naislaumasta että houkuttelivat lihavuoriin kyllästyneet raa’at soturit järjestämään laihdutuskuurinäyttelyitä myös linnojen ja kauppiaantalojen seinille.

Nykyään kuuluu joka museolla olla yksi tai useampia Cranacheja seinillään, useimmiten kurjia jäljitelmiä, toistensa näköisiä kuin marjat. Mutta Tukholman Nationalmuseumissa on sentään yksi virtuoosimainen näyte Cranachin ja hänen taidetehtaansa taidoista, laatukuvakopio, jonka näette tässä. Jos Lucas Cranach on itse maalannut tämän teoksen ilman apulaisia, hänen itseironiansa ylittää reippaasti taiteilijan muut kyvyt, sillä taulun ylväs ukko on täysin samannäköinen kuin Lucaksen omakuva Ufficin galleriassa Firenzessä. 

 Lucas Cranach (vanhempi) (1472-1553): Maksu


Lucas Cranach, ruhtinaiden ja kuninkaiden hovimaalari, eli itse renessanssiruhtinaan lailla Wittenbergissä. Hän oli Martti Lutherin ystävä ja on maalannut lukuisia muotokuvia tästä suuresta uskonpuhdistajasta. Kaksi kertaa hänet ehdittiin nimittää pormestariksi ennen kuin hän vetäytyi eläkkeelle ja asettui Weimariin. Goethen, Schillerin ja Lisztin kaupunki on myös Cranachin kaupunki. 

Lucas Cranach (vanhempi) (1472-1553): Omakuva, Ufficin galleria

Ylläoleva teksti hullunhauskasta kirjasta  "Ilo irti! maailmantaiteen hilpeät kuvat", Koko Kansan Kirjakerho, 1984.

Todellakin, olen ihailllut näitä laihoja leidejä milloin missäkin museossa, mutta kritiikistä huolimatta painaisin nappia "tykkää". Alla Frankfurtin taidemuseossa Städelissä oleva maalaus. 

 Lucas Cranach (vanhempi) (1472-1553): Venus, 1532

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti