Kodin
seinällä keikkuva Cranachin taulu tuntuu 1500-luvulla olleen samantyyppisen
ihmisryhmän statussymboli, joka meidän vuosisadallamme ylvästelee Picasson
töillä. Jokaisessa saksalaisessa ruhtinashovissa ja kauppiaantalossa
ripustettiin Cranachin tuotteet näkyvästi esille; tärkeää oli; että näkyviin
tuli myös signeeraus; kiemurtava käärme sormus suussaan Käärme ei tosin taannut
sitä, että Lucas Cranach itse olisi maalannut taulun, sehän oli vain Cranachin
verstaan tuotemerkki. Se ei ollut edes oikean sukunimen tai, sillä Lucaksen
verstaassa hänen poikansa Hans ja Lucas olivat vain kaksi kisälliä muiden
joukossa.
Sittemmin
sota levitteli Cranachin taideteokset ympäri Eurooppaa. Erityisesti
ruotsalaisilla ryöstäjillä on keikkunut kuormavankkureissaan runsaasti
alastomien naisten kuvia, joita joku piti taiteenakin. Nämä hentojäseniset,
kalpeat, tylppänenäiset naishenkilöt, jotka ojentelivat milloin
Olympos-vuorella, milloin Eedenin yrttitarhassa, ovat yhtä persoonallisia kuin
Barbie-nuket. Mutta he poikkesivat yhtä suuresti sekä ympäristössä että
taideteoksissa lyllertävästä runsasmuotoisemmasta naislaumasta että
houkuttelivat lihavuoriin kyllästyneet raa’at soturit järjestämään
laihdutuskuurinäyttelyitä myös linnojen ja kauppiaantalojen seinille.
Nykyään
kuuluu joka museolla olla yksi tai useampia Cranacheja seinillään, useimmiten
kurjia jäljitelmiä, toistensa näköisiä kuin marjat. Mutta Tukholman
Nationalmuseumissa on sentään yksi virtuoosimainen näyte Cranachin ja hänen
taidetehtaansa taidoista, laatukuvakopio, jonka näette tässä. Jos Lucas Cranach
on itse maalannut tämän teoksen ilman apulaisia, hänen itseironiansa ylittää
reippaasti taiteilijan muut kyvyt, sillä taulun ylväs ukko on täysin
samannäköinen kuin Lucaksen omakuva Ufficin galleriassa Firenzessä.
Lucas
Cranach (vanhempi) (1472-1553): Maksu
Lucas
Cranach, ruhtinaiden ja kuninkaiden hovimaalari, eli itse renessanssiruhtinaan
lailla Wittenbergissä. Hän oli Martti Lutherin ystävä ja on maalannut lukuisia
muotokuvia tästä suuresta uskonpuhdistajasta. Kaksi kertaa hänet ehdittiin
nimittää pormestariksi ennen kuin hän vetäytyi eläkkeelle ja asettui Weimariin.
Goethen, Schillerin ja Lisztin kaupunki on myös Cranachin kaupunki.
Lucas
Cranach (vanhempi) (1472-1553): Omakuva, Ufficin galleria
Ylläoleva teksti hullunhauskasta kirjasta "Ilo irti! maailmantaiteen hilpeät kuvat", Koko Kansan Kirjakerho, 1984.
Todellakin, olen ihailllut näitä laihoja leidejä milloin missäkin museossa, mutta kritiikistä huolimatta painaisin nappia "tykkää". Alla Frankfurtin taidemuseossa Städelissä oleva maalaus.
Lucas
Cranach (vanhempi) (1472-1553): Venus, 1532
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti