Näihin kysymyksiin saan jatkuvasti vastailla nyt, kun Kalajoen ortodoksinen rukoushuone alkaa valmistua.
Kalajoen tsasouna eli ortodoksinen rukoushuone 18.12.2013.
..........................................
Tampereen ortodoksisen seurakunnan isä, 2. pappi Heikki Honkamäki.
Näin meistä uskotaan:
Suomessa harva ortodoksi on venäläinen
Juttu on julkaistu Aamulehdessä 28.12.2013.
Tiina Ellilä
Juttusarjassa kysymme eri uskontojen edustajilta, mitkä ovat heidän uskontoonsa kodistuvat suurimmat ennakkoluulot. Ortodoksisuus:
Pyysimme isä Heikki Honkamäkeä kertomaan uskontonsa ennakkoluuloista
Mielikuvat: Moni pitää ortodokseja venäläisinä, ei-kristittyinä,
sisäänpäinkääntyneinä ja koko kirkkokuntaa pienenä. Johtopäätös:
Honkamäki uskoo harhaluulojen vähentyneen esimerkiksi siksi, että
koulussa oppilaat tutustuvat eri kirkkoihin."Venäläinen"
Tavallinen ennakkoluulo on, että kaikki ortodoksit ovat venäläisiä. Korjaan aina, jos kuulen jonkun puhuvan "ryssänkirkosta".Olin 16-vuotiaana oppaana esittelemässä tätä kirkkoa luokkaretkeläisille: "Tervetuloa Tampereen ortodoksiseen kirkkoon, olen Heikki Honkamäki". Kymmenvuotias poika kuiskasi kaverilleen: "Ryssä". Se kuulosti hassulta, koska olen toisen polven tamperelainen. Kirkkokansastamme 85 prosenttia on suomalaisia. Ortodoksisuudella on Suomessa 800-vuotiset juuret. Monet jäsenemme ovat karjalaisten jälkeläisiä. Joukkoomme on kyllä tullut yhä enemmän Suomeen muuttaneita ihmisiä Venäjältä, Romaniasta, Kreikasta ja Etiopiasta, jotka ovat ortodoksisia maita. Tämän kirkon vihkimiseen vuonna 1899 osallistui myös Suomen kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikov. Lehdissä uuden kirkon vihkimisestä ei kirjoitettu sanaakaan. Tämä kirkko oli aikanaan Venäjän miehittäjävallan symboli, siksi siihen liittyi paljon negatiivisia tunteita. Moni puhuu myös "sipulikirkosta". Korjaan senkin. Kirkon katolla ei ole sipuli, vaan liekkikupoli, joka kuvaa rukouksen symbolia, liekkiä.
"Pikkuruinen"
Moni luulee, että koska ortodoksinen kirkko on Suomessa pieni, se on maailmallakin pieni. Ortodokseja on maailmassa noin 300 miljoonaa. Pelkästään Venäjällä ortodokseja on enemmän kuin luterilaisia koko maailmassa.
"Nurkkakuntainen"
Sisäänpäinkääntyneisyyden ajatus tulee ehkä siitä, että me emme tyrkytä uskontoamme emmekä tee käännytystyötä muiden kristittyjen keskuudessa. Murran mielelläni sitä ennakkoluuloa, että olisimme sisäänpäinkääntyneitä. Käyn paljon kouluissa kertomassa ortodoksisuudesta ja pitämässä aamuhartauksia. Se on ollut mukavaa. Kerran kuulin kahden naisen keskustelevan bussissa. Toinen sanoi kirkostamme: "Että se on niiin kaunis! Harmi vain, että sinne ei voi mennä". Ehdottomasti saa tulla. Kaikki, muutkin kuin ortodoksit. Pääsiäinen on ortodokseilla erityisen näkyvä juhla. Pääsiäisenä ristisaattoa kirkon ympäri on ollut seuraamassa satoja tamperelaisia, muitakin kuin ortodokseja. Ortodoksit ovat aina olleet ekumenian mallioppilaita ja hyvin joustavia. Suurin osa ortodokseista on naimisissa luterilaisen kanssa. Meidän kannaltamme ainoa epäedullinen asia on, että näissä tapauksissa vain osa lapsista kastetaan ortodokseiksi. Tieto ortodoksisuudesta on lisääntynyt muun muassa siksi, että monet opettajat vievät oppilaansa uskontotunnilla eri kirkkokuntien kirkkoihin.
"Ikoninpalvoja"
Ortodoksit eivät palvo pyhiä ihmisiä tai ikoneita. Vain Jumalaa palvotaan. Sen sijaan ortodoksit kunnioittavat pyhiä ihmisiä, ja ikoneilla on keskeinen merkitys hartauselämässä.
"Patriarkaalinen"
On totta, että meillä kaikki papit ovat miehiä. Näin on aina ollut. Naispappeus ei kuitenkaan ole meille tasa-arvokysymys eikä polttava puheenaihe, kuten ei katolisillekaan. Kirkossamme miehillä on omat tehtävänsä, kuten pappeus, ja naisilla omansa. Kanttorikuntamme on hyvää vauhtia naisistumassa, ja kirkossa kävijöistä enemmistö on naisia.
"Outo"
Sitä ei näe päällepäin, kuka on ortodoksi. Olemme ihan samannäköisiä, -kokoisia ja -makuisia kuin muutkin! Minullakaan ei ole pitkää partaa, kuten ortodokseista saatetaan ajatella.
"Ei-kristitty"
On kysytty, että ovatko ortodoksit kristittyjä. Ovat, samoin kuin luterilaiset, katoliset ja helluntailaiset. Olemme ortodoksikristittyjä. Me kaikki kristityt uskomme samaan Jumalaan ja Jeesukseen ja luemme ihan samaa Raamattua. Kirkoilla on ikäeroa: ortodoksisuus ja katolisuus ovat 2 000 vuotta vanhoja. Luterilaisen kirkon syntyjuuret ovat 1500-luvulla, Martti Lutherin opetuksissa. Me edustamme itäistä kristikuntaa ja luterilaiset sekä katoliset läntistä. Tässä ei tarkoiteta pelkästään ilmansuuntia, vaan sitä, että idässä ja lännessä on eri tavat. Ortodoksisuuden syntysijat ovat Bysantissa, joka oli Itä-Rooman keisarikuntaa. Sieltä se levisi Balkanille, Venäjälle ja Karjalaan. Meidät erottaa luterilaisuudesta varmaankin se, että kirkossamme on toisella tavalla nähtävää, kuultavaa ja koettavaa. Täällä seistään palveluksen aikana. Meillä ei ole virrenveisuuta, vaan kuoro laulaa jumalanpalveluksessa. Pappi hoitaa oman osuutensa resitatiivisella, laulavalla lukutavalla. Meillä on ihan samat auttamisen ja armon periaatteet kuin luterilaisillakin. Kirkolliset toimituksetkin ovat käytännössä samat kasteesta sairaanvoiteluun. Ja se ei ole se viimeinen voitelu, ettei mikään enää auta, pappi tulee nyt. Sairaanvoitelu voidaan toimittaa monta kertaa elämässä. Sillä pyydetään apua sairauteen ja haetaan turvaa Jumalalta. Konfirmaatiota kutsutaan meillä mirhavoiteluksi. Lähetystyötä teemme kuten luterilaisetkin, muun muassa Afrikassa.
"Tuoksuva"
Kyllä, jumalanpalveluksessa tuoksuu suitsuke. Sen merkitys on vanha. Jo Jeesuksen syntymälahja oli suitsuketta ja mirhamia. Suitsutussavu symboloi rukouksen kohoamista Jumalan kasvojen eteen.
"Vakava"
Moni on sanonut löytäneensä iloa ortodoksisesta kirkosta, etenkin pääsiäisestä. Ortodoksit ovat huumorintajuisia. Kristinusko on iloinen asia: Jeesus on avannut meille taivaan portit.
"Yhtenäinen"
Suomessa ortodoksinen kirkko todella on hyvin yhtenäinen toisin kuin vaikkapa Ruotsissa, jossa joka ryhmällä on omat kirkkonsa, pappinsa ja piispansa. Ruotsissa ovat erikseen esimerkiksi kreikkalainen, venäläinen ja romanialainen seurakuntansa. Siinä mielessä emme ole homogeeninen ryhmä, että paikkakunnalla olevat ortodoksit tuntisivat kaikki toisensa.
"Aktiivinen"
On kaunis ennakkoluulo, että ortodoksit olisivat aktiivisempia kirkossakävijöitä kuin muut. He ovat tasan tarkkaan yhtä aktiivisia kuin luterilaisetkin. Jäsenmäärämme lasku on pysähtynyt ja jäsenmäärässämme on jopa hienoista kasvua, uusien kirkkoonliittyjien sekä maahanmuuttajien ansiosta.
Näin Heikki Honkamäki jatkaa lausetta
1. Kuoleman jälkeen menen... taivaaseen. Kuoleman jälkeen alkaa elämän toinen vaihe. Sielu on kuolematon. Se on iankaikkista elämää Jumalan luona. Sen enempäähän ei tiedetä, koska harva on tullut kertomaan. Kuolema kiinnostaa monia, se ei jätä ketään kylmäksi. Moni miettii, että oliko se nyt sitten tässä.
2. Pidän itseäni... hiljaisena ja iloisena.
3. Viimeksi nauroin... Pressiklubille. Minua naurattavat tilannekomiikka, hyvä imitaatio ja persoonalliset ilmaukset.
4. Itkin viimeksi... läheisen ystävän kuolemaa noin kuukausi sitten.
5. Haasta ennakkoluulosi... tulemalla jumalanpalvelukseemme sunnuntaiaamuna kello kymmenen tai lauantai-iltana kuudelta.
Lue lisääort.fi/tampere
ort.fi
.................................
jäseniä jäseniä
Suomessa maailmassa
Katolinen kirkko 9.000 1.120.000.000
Helluntailiike 46.000 500.000.000
Ortodoksit 61.000 300.000.000
Baptistit 1.500 80.000.000
Luterilaiset 4.200.000 65.000.000
Mormonit 3.000 13.000.000
Adventistit 4.000 11.000.000
Vapaakirkko 15.000 10.000.000
Jehovan todistajat 19.000 7.600.000