Kielikoulun
opettajallakin on mielipide
Julkaistu Saksan suomalaisten seurakuntien lehdessä ”renkaassa”
21.5.´99
Piirros: Olli Isomäki
Nyt, kun oma kielkouluryhmäni on kuivumassa kokoon, koska
lapset ”eivät halua” käydä kielikoulussa ja koska vanhemmille se tuntuu olevan
yhdentekevää, on vuosien toiminnan tulos kyseenalaistettava omalta kannaltani.
Minulla on ollut oppilaita, jotka ovat konkreettisesti
hyötyneet opetuksesta. He ovat myös avoimesti kiittäneet opetuksesta. Luojan
kiitos, muutenhan olisin lopettanut jo aikoja sitten.
Miinuspuolella on monta asiaa.
Kuulin moitteena, että minähän teen työtä rahasta. Rahasta?!
Onko todellakin nykyinen palkka, se, että (kiitos uuden hallituksemme) minulle
jää käteen DM 16,33 / 45 minuuttia, liian paljon? Kuka teistä tekee ilmaista
työtä? Miksi ihmeessä käytte töissä? Opetustunnin lisäksihän minun tulee valmistella
tunnit, hankkia materiaali (kopiokuluista esimerkiksi laskutan vain harvoin),
kantaa matkakulut (juna eikä autokaan valitettavasti liiku ilmaiseksi), ja
kaikkein pahinta: puhua puhelimessa, joka vie paitsi vähän rahaa, suunnattomasti
aikaa.
Kielikoulu liian kallis? Mitä mahtaakaan maksaa yksi ainoa
CD, yhdet jalkapallokengät, yksi ratsastustunti?
Mitä te vanhemmat oikein odotatte kielikoululta? Mitä kieltä
puhutte kotona lapsillenne? Kieli ei ole myötäsyntyinen lahja. Jos näin olisi,
osaisimme kaikki kaikkia kieliä – se olisi tietenkin ihan mukavaa.
Kielikoulu ei ole harrastuskerho! Mikä on lapsellenne
elämässä tärkeämpää: balettikoulu, ratsastus, jalkapallo, tai ehkä sittenkin
elävä äidinkieli? Sillä kuulen aina samat argumentit: ”Kun minun poikani ei
halua tulla kielikouluun, kun sillä on se uimatunti/jalkapallo jne., enkä minä
halua poikaani pakottaa…” Omassa perheessäni lapseni saavat harrastaa mitä
haluavat, mutta kielikoulu ei ole
harrastus, vaan koulu! Emmehän jätä hampaitakaan pesemättä emmekä
turvavyötä kiinnittämättä sitä varten, että ”lapseni ei halua”!
Toinen argumentti: ”Mehän puhumme kotona suomea.” Ja siksi
lapsesi osaa hyvin suomea? Niinkö todellakin?! Oletko koskaan tullut
ajatelleeksi, että kielikoulussa tehdään systemaattisesti töitä esimerkiksi
oikeinkirjoituksen harjoittamiseksi, puhumattakaan maantiedosta, historiasta,
kirjallisuudesta? Mistä ajattelit näiden tietojen ja taitojen tulevan? Tosin
oppilaat saattavat kotona kertoa, että ”me vain leikittiin”, eivätkä ollenkaan
edes huomanneet harjoitelleensa esim. ”laiva on lastattu” –leikin myötä monikon
adessiivia.
Oletteko te vanhemmat itsekeskeisen yhteiskunnan orjia, ja
samalla ihmettelette, miten ”toisten lapset voivatkin olla niin itsekeskeisiä”?
Jos oppilaat eivät ilmesty tunnille, niin minunko vastuullani on soitella
heille ja kysellä tulevatko he, heidän mottonaan ”jos minun kaveri ei tule,
niin en minäkään sitten tule”. Voisiko ajatella, että lapsi voisikin tehdä
jotain ilman kavereitaan? Tai ainakin vanhemmat voisivat ajatella omilla
aivoillaan, jos lapset eivät siihen pysty. Mihin pyrit kasvatuksellasi? Jätätkö
keskenkasvuisten lastesi päätettäväksi, mitä heidän elämässään tapahtuu? Eipä
ole ihme, jos heistä tulee epävarmoja tai aggressiivisia tai päämäärättömiä. Miten totta onkaan Elisabeth
Noelle-Neumannin lause ”Nur grosse Anstrengung bringt ross Freude hervor”.
Minullako on aina oltava aikaa, ja palkkioksi saan
vanhempien taholta välinpitämättömyyttä („Luulin, että hän on ilmoittanut
sinulle“ tai „kyllähän hän tulisi mutta kun…“) tai suoranaisen selkäsaunan („Mitäs
olet niin hölmö että opetat!“)
Minkälainen idiootti oikein olenkaan?
Miksi sitten kuitenkin opetan? Miksi mieheni ja minä
lähetämme omat lapsemme kielikouluun, heidän protestistaan huolimatta?
Mitä sinä jätät lapsillesi perinnöksi? Minä annan heille
perinnöksi jotain, mitä voin antaa sittenkin, kun minulla ei ole omaisuutta,
jotain, mitä ei voi mitata rahassa. Minä
annan omille lapsilleni perinnöksi oman kieleni, äidinkielen.
Allensbach, 21.5.1999
Pirjo Werkle