RITUAALIT: Pian on taas joulu
Ja monet
kysyvät itseltään, miten viettää joulua. Olemmeko me oikeasti vapaita tekemään,
mitä sisäinen arvojärjestelmämme sanoo, vai toimimmeko rakkaaksi käyneen rauhan
takia ”niin kuin on aina tehty”?
Miten tärkeitä ovat rituaalit ja miten käytämme niitä omaksi eduksemme? Joulu
perheen piirissä on monille ilon juhla, ja toisille se aiheuttaa vatsavaivoja
ja selittelyä. Rituaalit voivat antaa ohjenuoran, mutta tärkeää on, että ne
ovat oikeasti omiamme. Olisi aika tutkailla itseän ja miettiä, mitä oikeastaan
haluamme ja mitä emme.
Häät, jossain Keski-Sveitsissä
Kaksi vapaata ihmistä menevät
naimisiin. He valitsevat, hassua kyllä, paikaksi kirkon. Naisasialiikkeen sisäistänyt
nainen pukeutuu valkoisiin kuin prinsessa. Kaupunkilainen, vaihtoehtoliikkeen
mies pukeutuu frakkiin. Vihkiseremonian aikana pappi vannottaa sulhasta moneen
kertaan suojelemaan tulevaa vaimoaan ja huolehtimaan hänestä. Muutamaakin
vierasta huvittaa. Nainen on väitellyt tohtoriksi, hän on työssä ja harrasti
aiemmin judoa.
Pitkän seremonian jälkeen parin jalat ovat tyystin väsyä, kun pitkä jono
onnittelee heitä. Syödäkseen ja juodakseen ovat saaneet vain toiset.
Rituaalit antavat turvaa
Oliko tuo elämän kaunein päivä? Miksi
valitsemme vapaaehtoisesti vanhojen aikojen seremonian, vaikka emme muuten
välittäisi uskonnosta tai perinteistä mitään? Ulrich Schenk, Bernin
viestintämuseon näyttelykuraattori ja hankeavustaja Carmen Simon rypisvät
otsaansa. He valmistelevat parastaikaa näyttelyä aiheesta ”rituaalit”. Teema on
laaja, ja kysymykseen ”miksi ihmeessä” on vaikea vastata yhdellä lauseella. Simon
aloittaa: ”Juuri tunteeseen vetoavissa poikkeustilanteissa, mitä häät
esimerkiksi ovat, muistamme rituaaleja, sillä ne antavat meille turvan tunteen.”
Rituaalit ovat toistuvia tekoja, joilla on symbolinen merkitys.
Käytännöllistä niissä on: jokainen tietää, mitä tapahtuu. Sormusten antamnen,
suukko, morsiuskimpun heittäminen, kirkon ovella seisominen. Mutta miksi
vastataan ”kyllä” Jumalan edessä? Kirkko tarjoaa useimmille pareille
ensisijaisesti juhlallisen ympäristön tuossa tärkeässä siirtymärituaalissa.
Mutta on siinä muutakin. ”Usein perheen taholta tulee tiettyjä odotuksia, ja
perinteiset kirkkohäät antavat ne arvot, jotka ovat vaikuttaneet
yhteiskuntaamme ja joita muistelemme tuollaisena tärkeänä päivänä. Siihen kuuluu
myös uskonto”, Schenk kertoo. Toisin sanoen: jos ei halua loukata muita tai
joutua noloon tilanteeseen, käyttää tuttua ja turvallista.
Näin ajattelee myös rituaalien tutkija Dagmar Hänel Bonnista. ”Rituaalit
ovat kuin vanha matkalaukku, jota kannamme mukanamme ja josta sitten poimimme
tarpeen tullen jotain. Etenkin nykyisessä monivalintayhteiskunnassamme se on hyvin
hyödyllistä. Sillä se, joka voi valita, on vaikean tehtävän edessä. Hänelin
mukaan useimpien ihmisten on nykyisin vaikeaa valita ”se sopiva”. ”Jos tarjolla
on rituaali kuten vaikkapa perinteinen hääseremonia, joka on tooiminut
vuosisatoja, monet ottavat sen helpottuneina vastaan.” Hänelistä ei ole
mitenkään merkillistä, että nykyisin juuri nuoret menevät taas naimisiin, useammat
kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten, ja monet puhuvat jopa uusporvarillisuudesta.
Koska valintamahdollisuuksia on niin monia, niistä on valitettavasti tullut
yhdentekeviä. On vain vähän tilaisuuksia, joissa olemme niin kerta kaikkiaan kaiken
huomion kohteena, että voimme tehdä tilaisuudesta ainutlaatuisen. Häät ovat
siihen erinomainen tilaisuus.”
Rajaton joulu
Se, että häät ovat taas muodissa, kertoo rituaalien toisestakin
perusominaisuudesta: rituaalit ovat merkki siitä, miten yhteiskunta toimii. Tämä
näkyy erittäin hyvin jouluna. Hänelin mukaan rituaaleilla on historiallisesti selvä
alku, selvä loppu, ja ne ovat lyhyitä. ”Se on tärkeää, sillä kukaan ei jaksa
niitä kovin kauaa kerralla.” Kuitenkin
nykyisessä rajattomassa ajassamme, jossa jokaisesta juhlasta on tullut
kulutusjuhla, joulu alkaa jo lokakuussa – silloin kun ensimmäiset
joulukoristeet ilmestyvät marketeihin. Eipä ihme, että jouluun mennessä olemme
saaneet tarpeeksemme ja valitamme „joulustressiä“.
”Lisäksi olemme hukanneet osan juhliin ja rituaaleihin liittyvää
järjenkäyttöä”, jatkaa Hänel. ”Odotamme, että kaikki on kuten meidän lapsena
ollessamme. ” Kun joulu sitten päättyy turhautumiseen sen sijaan, että
vallitsisi rauha, se on meistä perhekatastrofi. Miksi teemme samat virheet joka
vuosi? ”Jos rajaamme joulun kuvakieleen, on olemassa äiti, isä ja lapsi. Tämä ilmeinen ydinperhe on yhä toivottava myös
nykyisessä yhteiskunnassamme, jossa perhekäsitys on muuttumassa.” Siksi monet
perheet viettävät vapaaehtoisesti joulua samalla tavalla kuin vanhempansa,
vaikka ovat vannoneet, etteivät ikinä enää niin tee.
Rituaalit ovat arkipäivää
Käytetäänkö siis vanhoja rituaaleja, koska ei ole uusia? ”Ei suinkaan”,
Ulrich Schenk protestoi. ”Meidän arkemme on täynnä rituaaleja, me vain emme
aina tunnista niitä rituaaleiksi.”. Esimerkiksi jokapäiväiset
kohteliaisuusfraasimme, kuten vaikkapa tervehtiminen. Kaikilla työpaikoilla on
rituaalinsa, jotka kuuluvat yrityskulttuuriin. Ja jokaisella parilla on omat suhderituallinsa,
joka aamuinen kahvinjuonti voi olla rituaali, jos sen tarkoitus on aloittaa
hyvä päivä. ”Tosin rutiinin, rituaalin ja pakon rajat ovat häilyviä”, Carmen
Simon sanoo. Jos joku hermostuu, koska aamukahvi ei mennytkään totutulla
tavalla, se voisi olla häiriö siihen mitä pidetään pakollisena. Sama koskee
nuorison some-käyttäytymistä, he kun aamulla ensimmäiseksi tarttuvat
nettipuhelimeensa.
Onko digiaika tuonut uusia rituaaleja? ”Jokaisessa viestintätilanteessa
syntyy uusia rituaaleja”, sanoo Hänel. Internetissä kokeillaan monenlaista,
mutta uutta tulee tilalle koko ajan. Esimerkiksi tapa lisätä Facebookissa jokaiseen
kommenttiin hymiö. Tytöt käyttävät nyt sydämiä sen sijaan, ja pian sekin on
mennyttä. Hänelin mukaan internetin nimettömyydessä ovat kohteliaisuussäännöt
kadonneet, jotka kuitenkin olisivat viestinnälle elintärkeitä. Nettikeskusteluissa
mennään helposti ja usein navan alle, asia joka ei kuulu ollenkaan mihinkään
keskustelukulttuuriin.
Manipulaation mahdollisuus
Rituaalit ovat kuin „sosiaalisten
ryhmien liima“, Schenk sanoo. Ne saavat aikaan yhteenkuuluvuuden tunteen, mutta
voivat myös jättää ulkopuolelle. Jos joku nuori ei tee samaa tervehdystä kuin
muu ryhmä, hänestä tulee ulkopuolinen. Se joka ei hyväksy esimerkiksi
urheilutapahtumien rituaaleja, vaikkapa jalkapallossa, jää auttamatta
ulkopuoliseksi. ”Tai otetaanpa ajankohtainen islam-keskustelu. Nykyinen
burkakielto Tessinissä Sveitsissä on reaktio rituaalille, joka johtuu vieraista
arvoista ja normeista.”
Burkan käytön kielto kertoo myös, että rituaalien voima on usein vahvempi
kuin järki. ”Rituaalien kokoava voima voi olla myös manipulaatiota.” Siksi
rituaaleista voi tulla myös vallan välineitä. Harmittomimpiiin kuuluvat
fänirituaalit. Kun 5000 fäniä taputtaa käsiä, kun pop-artisti niin käskee, ja
huutaa, kun hän heittää hikisen paitansa yleisön joukkoon, yksilöistä tulee
tahdoton massa. Järki ei silloin enää toimi. Tuollainen
me-tunne voi olla vaarallinen. Tätä ovat käyttäneet diktaattorit kautta
aikojen, he ovat alistaneet rituaalit omille poliittisille ideologioilleen. Johjakakultti,
Hitler-tervehdys, lippupartiot, massamarssit, Pohjois-Korean armeijan paraatit.
Myös tämä puoli asiasta tulee esille rituaalinäyttelyyn. Pääpaino on
kuitenkin niillä rituaaleilla, joista arkipäivämme koostuu. Entä ne häät?
Carmen Simon hymyilee: ”Näytämme prinssi Williamin ja Kate Middletonin
kuninkaalliset häät, sen kaiken, mitä tuollaisten satuhäiden takana on.”
Sveitsissä asuvan ystäväni kotisivu: Birgitt Sinnwell & Adolf Stoll