”Saksa,
sinun jumalasi” (”Deutschland, deine Götter”)
Gideon Böss on kirjoittanut
kirjan uskonnoista Saksassa. Hän kiersi Alpeilta Pohjanmerelle ja etsi, olisiko
hänen vielä vapauttamattomalle sielulleen siellä jotain. Valinnanvara on valtava, monipuolinen ja – hyvin viihdyttävä.
Saksan tilanne on kuin
Amerikan. Ainakin mitä uskontojen monipuolisuuteen tulee. Katolisen ja
evankelisen kirkon lisäksi on olemassa monikulttuurinen sekamelska mitä
erilaisimpia jumaluuksia. Maagisia susia, naimisissa olevia noitia,
hyväntahtoisia avaruusoloita, kaukomaiden Buddhia ja jopa elävä Johannes
Kastaja. Samantekevää, mitä kenenkin sielu halajaa, jokainen löytää jotain. Gideon
Böss matkusti ympäri Saksan ja tapasi mitä erilaisimpia ryhmittymiä ja kuunteli
heidän käsityksiään. Syntyi hauska ja kuitenkin tietoa antava kuvaus siitä,
mitä vajaa viisi vuosisataa Lutherin uskonpuhdistuksen jälkeen Saksassa
uskotaan, miten rukoillaan ja mitä toivotaan.
Gideon Böss on vuodesta 2008
kirjoittanut kolumneja Die Welt-lehteen. Tässä niistä viimeisin.
....................
Perustuslaki on jumalille aina
vaikea asia
Berliini, 4.5.2016
Jan Fleischhauer kirjoitti kolumnissaan Vaihtoehto Saksalle –puolueesta ja
sen kannasta islaminuskoon. Erityisesti mitä islamiin ja perustuslakiin tulee,
hän hänee isoja ongelmia. Hän mainitsee samassa yhteydessä myös uuden kirjani ”Saksa,
sinun jumalasi” (”Deutschland, deine Götter”) ja siksi olen sitä mieltä, että
vaikka kiersinkin yhden vuoden tapaamassa mitä erilaisimpia uskonnollisia
yhteisöjä, minusta ei ole tullut uskontojen asiantuntijaa, mutta on minusta
sentään tullut uskontoturisti.
Siksi puutun tähän teemaan. Noin yleisesti ottaen pitää sanoa, että jumalat
eivät suuremmin välitä ihmisten tekemästä perustuslaista. Siellä ylhäällä jumalten
temppelissä ei ole ketään, kuka välittäisi siitä, toimimmeko perustuslain
mukaisesti (muutenhan jumala olisi itse tehnyt perustuslain ja tuonut sen
kivitauluihin kirjoitettuna kansalle). Siitä johtuen yksikään uskonto ei
selviäisi kansalaisuustestistä. Jumalat olisivat autoritäärisen ja/tai totalitaarisen
asenteensa takia paremminkin tapaus perustuslakituomioistuimelle.
Esimerkiksi raamatussa, joka on sekä juutalaisille että kristityille eräänlainen
uskon käyttäytymisohje, on kappaleita, joissa jumalalle nousee kunnon himo
verilöylyyn ja hän vaatii murhaa ja tappoa kaikenlaisista asioista, joista me
pääsemme korkeintaan iltapäivälehtien palstoille. Afäärejä, uskottomuutta,
seksiä naapurin (tai eläinten) kanssa. Jumala haluaa jopa, että se tapetaan, ”joka
kiroaa isänsä tai äitinsä”. Mikä on vastoin perustuslaissa taattua oman
persoonallisuuden kehittämistä, vastoin mielipiteen vapautta ja henkilösuojaa –
ja vastoin muutamia muitakin oikeuksia.
Hinduismista kastijärjestelmästä löytyy rasistinen ihmiskäsitys, joka vain
ylenkatsoo yksittäisen ihmisen hätää, koska sehän on itse aiheutettua. Jos ei
entisessä elämässä olisi tehnyt pahoja tekoja, ei olisi tässä elämässä yhteiskunnan
hyljeksimä.
Homoseksuaalisuus on kaikille uskonnoille vaikea asia. Mikä on sitäkin
kummallisempaa, sillä uskovaiset pystyvät hyväksymään sen, että korkeammat
maailmankaikkeuden voimat ovat synnyttäneet maailman ja olivat jo aina olemassa
ja myös tulevat aina olemaan. Mutta ajatus siitä, että kaksi miestä tai kaksi
naista voisi rakastaa toisiaan, menee yli heidän käsityskykynsä.
Se, että useimmat Saksan uskonnot (ja tässä tarkoitetaan aina: useimmat
kristityt) eivät hyökkää homojen kimppuun, eivätkä halua peruuttaa miehen ja
naisen tasa-arvoa eivätkä muutenkaan ota jumalan sanoja kovin tarkasti, ei
johdu uskonnosta, vaan siitä, että jumalan sanat on suhteutettu toisiinsa.
Väite oikeassa olemisesta, joka useimmilla uskontokunnilla on, ei
tietenkään koskaan ole sovitettavissa maallisen perustuslain kanssa. Niinpä
esimerkiksi Pius-veljet - se on se meripihkaan suljettu katolisuuden muoto
ajalta ennen toista vatikaanista kirkolliskokousta – kieltävät ihmisoikeudet.
Syy: ihmisoikeudet takaavat uskonnonvapauden. Mutta koska ei ole olemassa muuta oikeaa uskoa
kuin katolisuus, siksi uskonnonvapaus on uskonvastainen ja loppujen lopuksi
jumalan vastainen salaliitto.
Tämä asenne ei ole vain heillä, vaan useimmilla monoteistisilla suunnilla. Ja
vaikka nykyisin painotetaankin yhteistyötä, ei asia ole muuttunut;
käännytystyötä tekevillä on edelleen voimassa vanha highlander-iskulause: voi
olla vain yksi!
Uskonnot eivät siis ole mallidemokraatteja. Siihen jumalia kiinnostavat
vallan jako, vapaat ja salaiset vaalit ja poliittiset kompromissit liian vähän.
Sellaista jumalaa, joka polttaa kokonaisia kaupunkeja, ei haluta riidanselvittäjäksi
Stuttgartin ratatunnelikiistoihin*.
Niin kauan kuin uskonnot pysyvät niissä rajoissa, jotka perustuslaki niille
sallii, niiden uskonnon harjoitus on sallittua ja suojattua. Mutta jos joku on
sitä mieltä, että perustuslaki tulee korvata uskonnollisilla laeilla, hänestä
tulee tämän perustuslain vihollinen, jonka takia oikeusvaltio tulee
taistelemaan häntä vastaan. Uskonnon vapaus on yksityisen oikeus, ja jo siksi
olisi jonkin uskonnon kieltäminen mahdotonta. Joka haluaa poistaa tämän
perusoikeuden, taistelee oikeusvaltiotamme vastaan. Niin voi tehdä, mutta
sitten on demokratiamme vihollinen eikä sen puolustaja.
.........................
*Stuttgartissa rakennetaan
pääteaseman tilalle läpikulkuasemaa, mikä jättiläishanke on herättänyt suuria
tunteita. Jopa jumala vedettiin mukaan. Sosiaalidemokraattipoliitikko Claus Schmiedel
hallitsee ironian. Hänen mielestään itse jumala on päättänyt olla puoltaa
rakentamista.
Viimeisimman tiedon mukaan kokonaiskustannukset ovat hieman yli 4 miljardia euroa.
Viimeisimman tiedon mukaan kokonaiskustannukset ovat hieman yli 4 miljardia euroa.