Sähköinen
liikkuvuus on puhdas "teollisuuden itsemurha"
Ingolstadt-Today, 23.12.2019
Kuinka yksi lehtiartikkeli muutti radikaalisti Ingolstadtin teknisen korkeakoulun "harhaoppisen"
professori Jörg Wellnitzin elämän
"Se lehtiartikkeli
muutti elämäni." Näin sanoo professori Jörg Wellnitz Ingolstadtin
teknillisestä yliopistosta. Lehtiartikkeli, josta hän puhuu, ilmestyi Iingolstadt-Today-lehdessä
noin vuosi sitten. "Järjetön unelma sähköisestä liikkuvuudesta" oli sen
otsikko. Artikkeli oli "harhaoppisen" tutkijan tosiasioihin perustuva
laskelma liikkumisesta sähköautoilla. Laskelmasta seuraa, että liikkuminen
sähköisesti ei toimi, eikä tule tulevaisuuden käyttömallina koskaan toiminaan.
Wellnitz ei ole mielipiteineen yksin, mutta hän on yksi harvoista, jotka
sanovat sen näin selvästi.
Se, mitä Jörg
Wellnitzille tapahtui artikkelin julkaisemisen jälkeen, muutti hänen elämänsä radikaalisti.
Painettu media ja TV-kanavat kuten ZDF ja SAT.1 odottavat vuoroaan, että
pääsisivät lennokkaan professorin puheille, häntä kutsutaan jatkuvasti luennoille
ja pyydetään vierailevaksi puhujaksi. Tutkijat ympäri maailmaa ovat liittyneet
verkostoon kerätäkseen tietoja hiilidioksidipäästöistä, ilmaston lämpenemisestä
ja sähköisestä liikkuvuudesta sekä keskustellakseen näistä tiedoista ja arvioidakseen
niitä.
Yhtäkkiä oli syntynyt
maailmanlaajuinen tutkijapiiri, joka oli yhtä mieltä yhdestä asiasta: jyrkkä
polku sähköiseen liikkuvuuteen on täysin turha, koska sillä ei ole
havaittavissa olevaa vaikutusta maapallon ilmastoon. "Olemme nyt keränneet
erittäin laajan tietokannan hiilidioksidipäästöistä", sanoo Wellnitz,
"meillä on yhteyksiä ilmastotutkijoihin ympäri maailmaa, Nobel-palkinnon
voittajiin ja professoreihin, esimerkiksi Harvardista Cambridge Massachusettsista
ja Princetonista New Jerseyn osavaltiosta, joita en olisi ikinä tavannut, jos
en olisi tuota artikkeliani kirjoittanut. ”He olivat kaikki lukeneet tarinan”
harhaoppisesta ”Jörg Wellnitzistä, jota on luettu noin 700 000 kertaa
pelkästään verkossa ja jota on siteerattu mediassa, kuten Wall Street Journalissa.
"Astuin
sen asian kanssa monien ihmisten varpaille", professori sanoo. Mutta kävi
myös niin, että nyt monet ihmiset
huomaavat, että sähköinen liikkuvuus ei massatuotteena toimi. "Siitä on
tullut uskon asia", sanoo Wellnitz, "joku uskoo pahaan
hiilidioksidiin ilmaston tappajana tai sitten ei." Tanskalainen
ilmastotutkija Björn Lomborg teki sitten laskelman, että jos Saksa käyttäisi
hiilidioksidipäästöjen alentamiseen 43 miljardia 80 vuoden ajan, ilmaston
lämpeneminen vähenisi vain 0,01 astetta.
Vuonna 2010
julkaistussa kirjassaan „Smart
solutions“ (Älykkäät ratkaisut) Björn Lomborg
kirjoittaa, että ilmastonmuutos on yksi ihmiskunnan suurimmista ongelmista, ja pitää
kontrolloimatonta ilmaston lämpenemistä yleisesti hyväksyttynä tosiasiana. Mutta
hän ei hyväksy tavanomaista ajattelua hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Hänen
mukaansa olisi parempi panostaa tutkimukseen ja toivoa tulevaisuudessa "älykkäitä
ratkaisuja".
Hän löysi
hengenheimolaisen Jörg Wellnitzistä. Hän ei myöskään ole ilmastomuutoksen
kieltäjä. Mutta hän pitää yksipuolista keskittymistä hiilidioksidipäästöihin
yhtä aivan absurdina kuin keskittymistä sähköautoihin, joissa massatuotteena
"ei ole mitään järkeä". Eikä pelkästään tarvittavien raaka-aineiden
määrän ja sähköautojen surkean ympäristötasapainon takia.
Wellnitz uskoo,
että sähköautojen myynnin kunnianhimoiset tavoitteet johtavat siihen, että autovalmistajat
eivät saa myytyä yhtä paljon kuin nykyisin. Kuten kalliita autoja Ingolstadtissa
valmistava Audi, joka haluaa myydä noin 40 prosenttia sähköistetyistä
ajoneuvoista vuoteen 2025 mennessä. "Se ei voi toimia", siitä
Wellnitz varma, "se on teollinen itsemurha." Hänelle sähköauto on
myös "ilmastokatastrofi". Ihmisille on annettava mitä he tarvitsevat,
erittäin tehokas ja puhdas moottori, esimerkiksi diesel.
Wellnitzin mukaan
noin kahdeksan prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä johtuu autoista.
Hänelle ilmaston lämpenemisen syy on paljon monimutkaisempi. ”Jos C02 olisi
mitä uskomme, meillä olisi 90 prosenttia hiilidioksidia muista syistä.
Pelkästään Google-klikkaukset aiheuttavat 1,5 miljoonaa tonnia hiilidioksidia niihin
tarvittavien palvelimien virrankulutuksen takia "
Edellisen
lisäksi hän puhuu muustakin: CO2 ei ole ilmaston tappaja, vaan elintärkeä
kaasu. Hiilidioksidin politisointi on kuitenkin erittäin helppoa. Siitä voidaan
helposti puhua, kaikki ymmärtävät sen ja se on helposti mitattavissa. Mutta
viimeisin tutkimus, Wellnitzin mukaan, on osoittanut, että vaikka ilmakehän
hiilidioksidipitoisuus olisi 800 ppm, siis määrä jota on lähes mahdoton
saavuttaa, se vaikuttaisi ilmaston lämpenemiseen vain noin 0,4 astetta.
"Jos kasvihuoneilmiö on olemassa, se on ollut olemassa jo kauan."
Lisäksi muut kaasut, kuten metaani, typpioksidi ja CFC-yhdisteet ovat
ilmastolle paljon haitallisempia ja ilmaston lämpenemiselle merkityksellisempiä
kuin CO2. "Mutta
mepä keskityimme hiilidioksidiin ja siksi se on auto, joka on paha."
Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, Jörg Wellnitz valittaa
ilmastonsuojelun kaksoisstandardeista. Hänelle ilmast-neutraali Eurooppa on
mahdoton niin kauan kuin "tuotteemme tehdään Kiinassa tai Intiassa".
Kuluttajien käyttäytymisen on muututtava radikaalisti, jos haluamme saavuttaa
hiilidioksidineutraaliuden. Se, että voit ostaa kaiken biologisilta markkinoilta
vuodenajasta riippumatta, on yhtä järjetöntä kuin 490 miljoonaa palautettua
tuotetta pelkästään Amazonille tai rajoittamaton tarjoaminen Internetissä
palvelimien kautta, jotka sijaitsevat maissa, joissa ei ole vihreää sähköä.
"Meidän olisi käytettävä uudelleen WhatsAppin sijasta rumpua ", hän
sanoo provosoivasti. Eikä hän ymmärrä "15-vuotiaita ilmastolähetiläitä, jotka
eivät edes tiedä miten kirjoittaa C02, mutta jotka antavat vanhempiensa ajaa
heidät maastoautoillaan puiden istutuskampanjoihin ". "Jos todella haluamme
hiilidioksidineutraaliuden, meidän on radikaalisti muutettava elämäntyyliämme."
Yksinkertaisella kielellä tämä tarkoittaa: massiivista luopumista jokapäiväisistä
mukavuuksistamme.
Kuten Wellnitz itse sanoo: hiilidioksista on tullut
uskonasia. Päästökauppa muistuttaa keskiajalla käytyä anekauppaa. Hänen
mielestään on järkevämpää sopeutua ilmaston lämpenemiseen kahdella asteella. ”Emme
voi enää puuttua kehittyvien teollisuusmaiden aiheuttamaan ilmaston pilaantumiseen,
voimme vain taistella oireita vastaan. Eikä pidä unohtaa muita, massiivisempia
ongelmia, kun hiilidioksidista keskustelemme. "Meidän on saatava hallintaan
ympäri maailmaa riehuvat tulipalot ja metsien hävittäminen." Ennen kaikkea
meidän on huolehdittava maapallon vesivarannoista. Vesipulasta tulee Wellnitzin
mielestä seuraavien vuosikymmenten aikana valtava ongelma, eikä sitä olekaan
niin helppoa ratkaista kuin fossiilisten polttoaineiden ongelmaa.
Kiihtyvä CO2-keskustelu leviää kuin sumupilvi näiden
ongelmien yli. Samoin se, että Saksa uhraa korkean moottorien rakentamisen asiantuntemuksensa
sähköiselle tulevaisuudelle, joka Wellnitzin mukaan ei tule koskaan toimimaan.
"Saksa tappaa itse itsensä". Thilo Sarrazinin
kiistanalaisen kirjan nimi tulee mieleen, kun Jörg Wellnitz puhuu
"teollisesta itsemurhasta" Saksassa. "Olen jo pohtinut,
pitäisikö minun kirjoittaa kirja näistä järjettömyyksistä", hän sanoo,
"mutta minulla ei ole siihen oikein aikaa.”
******
Ingolstadt on kaupunki Tonavan varrella Baijerissa, Saksassa. Vuoden 2011 väestönlaskennassa siellä oli 124 927 asukasta.
...
Ingolstadt tunnetaan nykyisin Audin kotikaupunkina ja valmistuspaikkana.
Motor1-uutisia 29.11.2019:
https://de.motor1.com/news/385127/audi-20-elektromodelle-bis-2025/
Audi suunnittelee 20 sähköistä mallia vuoteen 2025 mennessä
Samalla vähennetään jopa 9.500 työpaikkaa