Anu Urpalainen ja minä karjalaisilla kesäpäivilllä Lappeenrannassa 2014,
molemmat Karjalan kansanpuvussa.
molemmat Karjalan kansanpuvussa.
Karjalaisten toiminnassa olen ollut mukana koko aikuisen elämäni. Menin myös naimisiin vielä vanhoilla päivilläni syntyperäisen karjalaisen kanssa. Impilahdelta kun on, niin hän kutsuu itseään Karjalan pakolaiseksi. Pakoahan se oikeasti olikin, sillä pakkolähtö tuli 18.06.1944, ja jo seuraavana päivänä Pitkärannassa, jossa mieheni syntyi, puhuttiin venäjää. Oman lisänsä tuo täpärä pelastuminen Elisenvaaran pommituksista.
Evakkoäidin patsas Elisenvaaran asemalla
Kerron tästä siksi, että sodan aikana ja sen jälkeen luovutetuilta
alueilta tuli 420.000 ihmistä, osa evakkoja ja osa pakolaisia.
Silloisen köyhän Suomen oli vain järjestettävä tälle
porukalle elämä ja asumisolot. Onneksi tuon tehtävän johtaminen lankesi Veikko Vennamolle, joka oli
itsekin karjalainen ja tunsi varmasti hädän, eikä oikeasti kovin
ylitsepääsemättömiä vaikeuksia syntynyt.
Silloinkin oli suurimpia vaikeuksia Pohjanmaalla, jossa ei oikein ”muukalaisia”
tänne Suomeen haluttu. Nyt pohjalaisetkin kiittävät, että karjalaiset tulivat. Esimerkiksi suuri metalli- ja konealan yritys
Wärtsilä elättää monia pohjalaisperheitä.
Katsokaapa huviksenne kartasta, mistä Wärtsilä on lähtöisin. Samalla
kartan aukaisulla voitte myös vilkaista, missä oli Enso, Stora-Enson kotiseutu.
Se, että vain pieni osa tuosta ihmismäärästä on nyt
tullut muualta Suomeen, on joidenkin mielestä melkein kansallinen hätätila. En
oikein tiedä, itkisinkö vai nauraisinko, mutta ainakin olen vakuuttunut, että
kotoutumisen jälkeen nämä ihmiset tuovat vaurautta ja hyvinvointia - niin kuin karjalaisetkin aikoinaan. Asiantuntijat ovat lähes yksimielisiä siitä,
että me tarvitsemme maahanmuuttajia.
Tietysti on totta, että me tarvitsemme
maahantulijoita, mutta eiväthän nämä ihmiset oikeasti sitä tienneet. Tiesivät
ainoastaan, että Suomi on kylmä ja karu maa, jossa kuitenkin suhteellisen rauhallista
ja paljon tilaa. Tämän tiesivät karjalaisetkin ja raivasivat itselleen omat
asuinsijat ja toimeentulon. Vaikka osa maahanmuuttovastaisista sanookin, että
ei karjalaisia voi verrata nykyisiin pakolaisiin, niin en minä kovin suurta
eroa näe. Merkittävin ero on kieli ja uskonto.
Uskontohan osan karjalaisista erotti silloinkin, mutta sekin asia tasoittui
kun kantasuomalaiset havaitsivat, ettei ortodoksisuutta tarvitse pelätä ja että
”ryssän kirkot” ovat ihan kauniita rakennuksia.
Nythän ortodoksisuus on osa virallista uskontoamme.
En minä karjalaisena voi olla niin suvaitsematon, että
potkisin takaisin liekkeihin ne ihmiset, jotka ovat onnistuneet pakenemaan
palavasta maasta. Missään tapauksessa ei
voi olla oikein, että me ”parempiosaiset” vastustamme pakolaisten
auttamista. Minä en ole se, joka heittää
ensimmäisen kiven, olkoon avun tarpeessa oleva ihan minkä värinen tahansa.
En toki enää elättele toiveita menetetyn Karjalan
takaisin saamisesta, mutta toisihan sellainen meille paljon työtä. Työ puolestaan tuottaa vaurautta. Olemme mieheni
kanssa paljon liikkuneet rajan takaisessa Karjalassa ja todenneet, että paljon
olisi tekemistä.
Olisihan ihanaa nähdä vielä vanha rakas Karjala menneessä
loistossaan.
Karjalainen asuintalo Pitkärannassa
Pitkärannan ortodoksikirkko
Leninin aukiolla Pitkärannan keskustassa