Wikipedia luettelee: Saksalaiset
rikossarjat
- Vanha kettu / Kettu
Näillä paikkakunnilla sarjoja kuvataan. Oltiin pari vuotta sitten Hampurissa saksalaisen ystäväni kanssa hänen asuinkulmillaan ja katseltiin kuvaamista.
Saksalaiset TV-rikossarjat ovat
jo vuosikymmenten ajan olleet yksi Saksan suosituimmista vientiartikkeleista. Ne
kertovat elämästä Saksassa, Saksan taloudesta, käyttäytymissäännöistä ja
saksalaisen keskivertokansalaisen rikosenergiasta hyvin todentuntuisesti. Miljoonat
ulkomaalaiset ovat oppineet tuntemaan tyypillisen saksalaisen… Ja monelle
saksalaiselle TV-katsojalle TV-sarja on moraalinen ohje koko elämää varten.
TV-rikossarjan Saksassa
tuottaa tavallisesti valtion TV-kanava (ykköskanava ARD tai kakkoskanava ZDF). Yksityiset
kanavat ostavat sarjansa USA:sta. Saksan omat sarjat sen sijaan ovat tiukan
saksalaisen laadunvalvonnan alaisia, samalla tavalla kuin terveydenhuolto tai
ydinvoima. Johtuen suuresta koulutuspoliittisesta tärkeydestä sarjoilla on vain
vähän ja erityisasiantuntevia kirjoittajia. Se takaa, että katsojat näkevät
aina yhtä korkeatasoista rikossarjaa. Vain tarkoin määrätyt toimintakuviot ovat
sallittuja, ja näitä samoja kuvioita kokeneet kirjoittajat varioivat, niin ettei
huomaavainen katsoja rasitu liikaa.
Sarjan tärkein asia on
tutkija. Hän on tavallisesti poliisikomissaari, mutta saattaa olla myös
yksityisetsivä, asianajaja, psykologi, oikeuslääkäri tai vetreä eläkeläinen. Näyttelevän
tutkijan on vaikutettava hyvin tavalliselta. Tietenkin hänellä täytyy olla myös
ihmistuntemusta, päättelykykyä sekä sinnikkyyttä ja lisäksi hänen on oltava
ruumiillisesti vikkelä. Hän ei kuitenkaan saa olla liian älykäs eikä liian empaattinen,
koska muuten rikos ratkeaa liian nopeasti ja ohjelma loppuu lyhyeen. Sarjassa
tarvitaan usein myös käännekohta, sellainen jossa tutkijaa viedään tahallisesti
harhaan. Hänen täytyy siis olla myös hieman tyhmä.
Hyvin tärkeässä roolissa on
kamera ja kuvakulma. Katsojan pitää voida huomata yksityiskohtia, koska
tekijähän tavallisesti palaa tekopaikalle.
Sitten tarvitaan tutkijan
avustaja. Avustaja saa tutkijalta kuulla kunniansa, jos joku asia menee vikaan.
Hän on usein älykkäämpi kuin tutkija itse, mutta hän ei saa sitä mitenkään
näyttää. Hänen tehtävänsä sen sijaan on juosta tutkijan käskyn mukaan
soittamassa ovikelloja, etsiä tiedostoista, antaa tietoja tutkijalle ja kehua
tutkijaa sitten hänen tarkoista päätelmistään.
Pieni joukko saksalaisia
näyttelijöitä on erikoistunut näyttelemään rikollista. Nämä henkilöt edustavat
saksalaisten erilaisia luonteenpiirteitä. Katsojan on tunnistettava heidät.
Silti saadaan aikaan melko paljon yllätyksiä. Se, joka tänään antaa ruumiin,
voi olla huomenna tekijä ja ylihuomenna epäilty mutta syytön.
Vain TV-sarjoissa tapahtuu,
että tekijät ovat yksinkertaisia ja tekevät yksinkertaisia virheitä.
Nykyisinhän jokainen lapsikin tietää, että panttivankien ottaminen lunnaita
vastaan epäonnistuu ja että TV:n tekijät ovat hölmöjä. Televisiogangsteri ei sen sijaan tunne televisiota edes
sanomalehdestä.
Joskus saksalaiset joutuvat
ymmälleen, kun tuttu rikollisnäyttelijä ilmestyykin toiseen tuttuun TV-jaksoon,
esimerkiksi perhesarjaan tai rakkauskertomukseen. He raukat jännittävät aivan
turhaan, miten perhesarjassa tuleekaan käymään…
Televisiojaksoa määrittävät aikarajat. Aikaa
on 45, 60 tai joskus 90 minuuttia, ja aika on täytettävä ties millä
tyhjänpäiväisellä asialla.
Ensimmäisen kolmanneksen aikana on tultava
ainakin yksi kuollut. Usein sarja alkaa sillä, että tietämätön lenkkeilijä
kompastuu kylmenneeseen ruumiiseen. Tai katsoja näkee tulevan kuolevan vielä
muutaman minuutin ajan vielä elävänä. Siinä käy selväksi, että kyseinen henkilö
on jotenkin paha ja että on riittävästi syytä saattaa hänet päiviltä – eli myös
katsojalle tulee halu tehdä hänelle jotain pahaa. Usein nähdään myös uhrin
kauhistunut ilme, kun tuntematon osoittaa häntä aseella. Ja sitten pamahtaa.
Ensimmäinen kohokohta on saavutettu. Sitten
paikalle ilmestyy tutkija varmistamaan tapahtuman ja ottamaan sormenjälkiä.
Jakson keskiosassa tutkija
katselee uhrin osoitekirjaa ja käy kaikki henkilöt läpi. Kaikkia epäillään,
varmuuden vuoksi. Työ on itse asiassa helppoa: kaikkien epäiltyjen on esitettävä
alibinsa. Mutta koska kaikki olivat teon aikana yksin, jossain metsässä
kävelemässä tai kotona katsomassa televisiota, ei kellään tietenkään ole
alibia.
Sitten täytyy etsiä teolle motiivi. Kuten
aiemmin esitetty, kaikilla on motiivi, koska uhri on paha ihminen. Kaikille
epäillyille annetaan kohtuuden nimissä kuitenkin mahdollisuus kertoa, miksi
juuri hänellä ei ollut motiivia. Kaikki selitykset ovat tietenkin epäuskottavia
ja tekevät epäillyistä vielä enemmän epäiltyjä.
Jakson lopussa tutkija on samassa tilanteessa
kuin alussa: hänellä on lista henkilöistä, jotka kaikki ovat samalla tavalla
epäiltyjä. Mutta sitten jakson lähetysaika alkaa loppua, joten jotain on
tapahduttava.
Loppuosassa joku ensin pidätetään. Tulee
selväksi, että joku muu on syytön, koska lähetysaika ei ole vielä lopussa. Sitten
tapahtumasarja nopeutuu, usein vain kameraotokset ovat lyhyempiä… Tutkija ja
pidätetty istuvat kuulustelussa vastakkain ja käyvät psykologisen
kaksintaistelun. Totta kai pidätetty voittaa selvästi ja hänet on sen takia
vapautettava. Kaikille muille paitsi tekijälle tulee selväksi, että hänet on
haettava esiin.
Sattumanvaraisesti tämä kaikki edelläkäyty
käydään läpi uuden epäillyn kanssa. Jotkut epäillyt pääsevät epäilyistä, niin
että syntyy muutamia hauskoja ajojahteja juosten tai moottoriajoneuvoin.
Erityisesti syyttömät käyttävät paljon voimia päästäkseen lain kourasta. Nyt on
kyse vain oikeasta ajoituksesta, sillä se, joka jakson lopussa istuu
kuulustelussa, on tekijä ja hänet saadaan kiinni jollain aika hölmöllä
tekosyyllä. Usein se on pelkkä väärään aikaan lausuttu sana, joka paljastaa
tekijän omantunnon tuskan, joskus taas tutkija löytää syyn kuin sokea kana
jyväsensä. Tämä kaikki tapahtuu yhtäkkiä. Vielä nähdään tekijän ilme ja saada
kuulla pätkä dramaattista loppumusiikkia.
Jotkut ovat sitä mieltä,
ettei aina tarvitse olla kyseessä murha. Kyllä vain tarvitsee. Vain kunnon murhaa
kannattaa selvittää vähintäänkin tuo 45 minuuttia. Jotta jännitystä olisi
joskus enemmän, tapahtuu kidnappauksia, varsinkin lasten. Joskus uhri ei
kuolekaan heti, vaan makaa päiviä koomassa sairaalassa, pääasia, ettei hän voi
enää sanoa mitään, koska muuten tutkijan tehtävä olisi liian helppo.
Koska näitä sarjoja on jo
nähty monia, jokainen saksalainen katsoja voisi itse selvittää tavallisen
murhan. Helppoa olisi esimerkiksi kietoa epäilty ristiriitoihin. Murhaajanhan
on valehdeltava kuulusteltaessa, jokainen syytön voisi puhua totta. Jos siis
jonkun saa kiinni valheesta, hänet on saatu kiinni.
Valitettavasti kuulustelujen aikana usein
tapahtuu, että ihmiset valehtelevat myös silloin, kun he eivät olekaan ketään
murhanneet. Useimmilla on joku salaisuus: he olivat teon aikana salaa siistiytymässä,
tai he unohtavat, mihin olivat auton parkkeeranneet, tai he olivat ilotalossa
tai salaa kauneushoitolassa poistattamassa itsestään rasvaa tai he valitsivat
väärän puolueen. Koska se on heille epämiellyttävää myöntää, he kertovat vain
jotain tarinoita.
Siksi tutkijan on oltava tiukka. Hänen on
kovalla äänellä julistettava: ”Kyse on murhasta!” Kaikki kuulusteltavien erheet
on saatava julki. Se on usein jännittävämpää ja hauskempaa kuin itse murhan
selvittäminen, ja katsoja voi tutkijan kanssa pröystäillä moraalisella paremmuudellaan.
Saksalaiset TV-rikossarjat ovat erittäin
pitkäikäisiä. 20 vuoden kuluttua tutkijat alkavat selvittää samoja rikoksia
uudelleen, koska sen ajan kuluttua on kasvanut uusi televisiosukupolvi, joka ei
tiedä, kuka murhaaja oli.
Kiitos, että jaat tämän rikossarjojen luettelon. Rakastan myös dekkarisarjoja ja -elokuvia. Pidän aina kameratyöskentelystä ja mielestäni käsikirjoituksetkin ovat parantuneet. https://etsivapalvelucontrol.fi/#palvelut
VastaaPoista