Aiheesta
kirjoittaa Kerstin Bund DIE ZEIT-lehden numerossa 10/2014.
”Joillekin me
olemme painajaisuni. He pitävät meitä poispilattuina, itserakkaina ja
suuruudenhulluina. Heidän mielestään me emme osaa arvostella itseämme, vaan
yliarvioimme itsemme. Amme osaa oikeastaan mitään (paitsi lähetellä
tekstiviestejä paremmin kuin vanhempamme). Koulussakin saimme aivan liian hyviä
arvosanoja, vaan kaikesta kunniakirjoja (vaikka olisimmekin istuneet urheilukilpailuissa
vain sivupenkillä).”
Kerstin Bund
valottaa, mitä on sukupolvi Y: he ovat ne 1980-1995 syntyneet nuoret, jotka nyt
sankoin joukoin tulevat työelämään. Monet ovat sitä mieltä, että he viettävät
mieluummin vapaa-aikaa kuin tekevät työtä.
Tosiasiassa
kuitenkin nämä nuoret kieltäytyvät olemasta työn orjia, vaan etsivät tekemisen
mielekkyyttä ja samalla aikaa perheelle ja ystäville. Tähänastisessa
työelämässä on vallalla turhautuminen. Joka neljäs työntekijä Saksassa on
sanonut itsensä sisäisesti irti, 61% tekee työtä vain nimenomaisen käskyn
mukaisesti, kuten erään gallupin mukaan kävi ilmi. Tärkeää on vain kellokortti,
palautetta tulee vain kerran vuodessa pakollisessa kehityskeskustelussa – jos ollenkaan.
Työn suoritusta mitataan sillä, miten monta tuntia ollaan työpaikalla eikä
sillä, mitä tulosta tulee. Näin ollen on siis viisainta käyttää paljon aikaa ja
tehdä mahdollisimman vähän työtä lyhyessä ajassa.
Nuoret haluavat
muuttaa tämän. Myös vanhemmat sukupolvet haluaisivat muuttaa asioita, mutta
eivät ole siihen kyenneet. Nuorilla on ase, jota vanhemmilla ei ollut:
demografia, niukkuus. Maassa alkaa olla pula osaajista. Monilla aloilla tämä on
jo nyt todellisuutta, Saksasta puuttuu insinöörejä, tietokoneasiantuntijoita, fyysikkoja.
Paitsi yliopistotutkinnon suorittaneita tarvitaan myös käytännön tekijöitä, ja
myös heistä alkaa olla pula. Näitä kiireesti tarvittavia tekijöitä ovat
esimerkiksi putkiasentajat, veturinkuljettajat, vanhustenhoitajat. Vuoteen 2030
Prognos AG:n tutkimuksen mukaan puuttuu viisi miljoonaa työntekijää - ja tämä lähes kaikilla aloilla, akateemisilla,
käsityölaisaloilla, ja myös aputyöntekijöinä!
Nuoret eivät
edellytä firman autoa eikä omaa parkkipaikkaa oven edessä, eikä prameasti
kalustettua nurkkahuoneistoa komealla näköalalla. Vanhoilla vallan symboleilla
ei myöskään ole suurtakaan arvoa. Hyvä palkka, bonukset ja osinkopaketit
painavat vaa’assa vähemmän kuin sellainen työ, josta on iloa ja joka on
mielekästä. Mielekkyys on tärkeämpää kuin status. Onnellisuus voittaa rahan.
Se ei toki
tarkoita, etteikö raha olisi tärkeää. Tätä työtutkijat nimittävät
hygieniafaktoriksi. Se estää tyytymättömyden, mutta yksinään raha ei tee
onnelliseksi. Yksinään ei myöskään valta tee onnelliseksi.
Se mikä
tekee onnelliseksi ei edes maksa juuri mitään: se on se, että on oman itsensä
herra. Omasta itsestä päättäminen on nuoren polven statussymboli.
Miksi
pitäisi tehdä työtä vain tiettynä aikana tietyssä paikassa? Sellainen oli
vanhan teollisuusyhteiskunnan jäänne, jolloin työ ja vapaa-aika eroteltiin
tiukasti toisistaan. Se ei enää ole nykyaikaa. Nettiin pääsee mistä
vaan. Muutamat
yritykset ovat reagoineet muuttuvaan maailmaan. Esimerkiksi BMW.
Kaikenkaikkiaan
tämä hyödyttää yrityksiä. Tutkittua faktaa on, että sellaiet työntekijät, jotka
itse saavat päättää työajastaan ja työpaikastaan, saavat enemmän aikaan, ja ovat
kaikin puolin idearikkaampia. Päinvastaisessa tapauksessa on ruotsalaisten
tutkijoiden toimesta todettu, että puuttuva autonomia tekee sairaaksi.
Totta kai on
työntekijöitä, jotka eksyvät nettimaailmaan sen sijaan, että tekisivät työtä.
Mutta se ei useimpia koske. Lisäksi laiskurit huomataan hyvin
helposti.
Nuori
sukupolvi ei siis kieltäydy työstä, vaan määrittelee työn toisin kuin mitä on
aiemmin tehty. Aiemmin pääsi johtoportaassa eteenpäin ja lopullinen
menestyminen määriteltiin alaisten määrällä. Nykyisin ei enää haluta istua
pelkästään kokouksissa. Saksalainen vakuutusyhtiö Generali tai autoalan
toimittaja Bosch esimerkiksi tarjoavat perinteisen urakehityksen lisäksi mahdollisuutta
projekti- ja erikoistujaurille, ja mahdollisuutta vaihtaa näiden välillä. Lisäksi
on tutkittu nuoren sukupolven työtehoa ja todettu se hyvin korkeaksi.
Nykyvanhemmissa
nähdään, mitä tähänastinen työelämä on tuonut tullessaan: poissaolevia isiä,
korkeita avioerolukuja, sydänkohtauksia viisikymmenvuotiaana. Nuori polvi
pelkää tätä. On tehtävä perusteellinen muutos.
Periaatteessa
yrityselämä tarvitsee kipeästi sellaisia työntekijöitä, jotka kyseenalaistavat
kaiken tähänastisen. Asennemuutos näkyy jo. Esimerkiksi nuoret isät eivät enää
haluakaan olla pelkästään tienaajia, vaan kun vuonna 2007 päätettiin
isyyslomasta, niin noin neljännes nuorista isistä myös ottaa isyyslomaa. Kyselyjen
mukaan 51 prosenttia pienten lasten isistä hyväksyisi palkan alennuksen ja
käyttää sen sijaan aikaansa lastensa kanssa, ja 56 prosenttia olisi valmis luopumaan
edistymisestään urallaan, ainakin joksikin aikaa.
He ovat kasvaneet maailmassa, jossa on 11. syyskuuta 2011 jälkeen ollut vain kriisejä: Afganistanin, Irakin, ilmaston, talouden, koulutuksen, rahoituksen, euron… Mikään ei ole pysyvää. Partnereista tuli osa-aikapartnereita. Syntymäpaikasta tuli itse valittu kotikunta. Ja koko elämän kestävästä työpaikasta ei välttämättä seuraakaan varmaa eläkettä. Näin ollen on pakko myös muuttaa ajattelutapaa.
Nykypolvi on myös ensimmäinen, joka on kasvanut internetin kanssa. Se tekee siitä maailmantaloudessa kilpailukykyisen. Lisäksi maailma muuttuu myös kaikilta osin: ilmaston muutos, energiataloudenmuutos, raaka-aineiden loppuminen, vanheneva väestö. Uutta teknologiaa syntyy. Eipä taida olla alaa, joka ei ole muuttumassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti