Tottahan tietysti on, että kansainvälinen noususuhdanne
on auttanut meitä ja hallitusta, mutta meidän oma noususuhdanteemme on ollut
paljolti juuri nykyhallituksen ansiota. Nykyhallituksen ansiota senkin uhalla,
että paljon puhuttu kiky-sopimus johtuen ammattiyhdistysliikkeen vastustuksesta
vesittyi ja uhkasi kokonaan kaatua. Onko todella niin, että olkoonpa kuinka
suuri kansallinen hätä tahansa, niin saavutetuista eduista ei haluta luopua,
eikä minkäänlaisiin yhteisiin talkoisiin haluta osallistua, koska se vaarantaa
saavutetut edut?
Onneksi kuitenkin kävi niin, että edes jonkin verran
kiky-sopimuksesta saatiin juntattua läpi ja sekin vähä näkyy jo vientimme
nousussa. Kansainvälisillä markkinoilla kilpailukyvyllä on todella merkitystä. Suomi
on kallis maa, emmekä koskaan tule saavuttamaan merkittävää hintaetua juuri
suurten työvoimakustannusten ansiosta.
Olen toiminut vuosikaudet maailmalla suomalaisten
yritysten avustajana vientiasioissa ja voin tämän kokemuksestani vakuuttaa.
Kokonaisvaltainen laatu on se tekijä, jolla voimme kilpailla, mutta hintakaan
ei saa pilviin nousta. Siksi tarvittiin kiky-sopimus.
Hampurin satamaa
Laatu- ja vientimarkkinoinnissa onkin sitten suomalaisilla
yrityksillä seuraava oppimistavoite.
Laatu ei ole pelkästään sitä, että sorvaamme mahdollisimman pyöreitä
palikoita. Laatu on kokonaisvaltaista toimintaa, jonka pitää olla moitteetonta
tilauksesta loppulaskuun. Toimitusten on pelattava tunnilleen ja tavaran on
oltava juuri sitä, mitä tilattiin. Opin
esimerkiksi varsin pian lisäämään suomalaisen antamaan toimitusaikaan viikon
tai pari, koska eipä juuri mikään toimitusaika pitänyt. Ja jos rekallinen
tavaraa lähetetään Keski-Euroopasta takaisin Suomeen huonon laadun takia, ei
ketään erityisesti naurata.
Suomalaisen vientiyrittäjän suurin vika, ainakin
takavuosina, on ollut se, että olemme innokkaita myymään sitä, mikä meidän
mielestämme on hyvää, emmekä kovin suuresti välitä siitä, mitä ostaja haluaa
ostaa. Ei ihme, että näin ei kauppoja synny.
Toki monet yritykset ovat tämän jo oppineet, mutta
monelle tuota vientikauppaa on saatu maistaa vain kaksi kertaa... ensimmäisen
ja viimeisen kerran.
Yrityksille suunnattuja yritystukia olen aina
vastustanut, mutta jonkinlaisilla satsauksilla valtio voisi kyllä tulla mukaan.
Ehkä ne usein nähdyt vientidelegaatiotkin voisivat jossain muodossa tulla
kyseeseen, mutta paljon niitäkin tärkeämpää olisi koulutus, joka suunnattaisiin
juuri niille yrityksille, jotka pystyvät ja haluavat käydä ulkomaankauppaa. Se
olisi riittävä panos valtiolta.
Saksassa ollessani näin monia todellisia emämunauksia,
jotka eivät kaupan syntymistä ainakaan edistäneet. Kun saksalainen tuli
sovittuun palaveriin sovittuna aikana siisti pukeutuneena ja kammattuna,
saattoi suomalainen tulla hieman myöhässä likaisiin farmareihin ja villapaitaan
sonnustautuneena. Jos ei sitä kauppakumppani katsonut ylimielisydeksi ja
välinpitämättömyydeksi, niin täytyi kyse olla todella vaikeasti saatavasta
tavarasta, jota myös todella tarvittiin.
Myönnettävä on, että nuo tapaukset ovat muuttuneet
entistä harvemmiksi, mutta kyllä niihin vieläkin törmää.
Suomessa käytetään usein sanaa ”nollatoleranssi”. Vientikaupan töppäyksiin meidän pitäisi
oikeasti asettaa nollatoleranssi, sillä yksikin töpeksivä yritys saattaa pilata
markkinat monelta muulta yritykseltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti