maanantai 20. tammikuuta 2014

Tietokoneita ja tietokoneen korjausta


Elämä on tällaista: Näitä vanhoja juttuja löytyi, kun tyhjensin webmailin tallentamia vanhoja tietoja monien vuosien takaa. Allaolevan, sentään 2000-luvulla kirjoitetun viestin olen lähettänyt aikoinaan Suomeen. Mitä tästä opimme? Ei pidä luovuttaa, vaan kysyä vielä kerran. Eikä ekspertit aina ole eksperttejä ollenkaan. On vain niin helppoa sanoa kun ei osaa, että ei käy.



" Muistatko, miten toivoin itselleni toimivaa tietokonetta? No tein "tilauksen" Luojalle/maailmankaikkeudelle, että toimita tietokone minulle heti kun tulen Suomesta, ja saa maksaa minulle korkeintaan kaksisataa. Niin sitten kävi, että Suomi24-treffeillä netissä yks kaveri halusi välttämättä jutella mun kanssa ilmaisen skype-puhelinohjelman kautta ja minä sanoin, että ei vanhaan koneeseen mahdu äänikorttia. Kerroin sille tämän koneen tarinan, että joku pöpö keväällä rikkoi tämän paremman, uudemman koneen, ja ekspertit sanoo, että mitään ei ole korjattavissa, eikä minulla ole varaa ostaa uutta. Se kuunteli aikansa ja sanoi sitten että höpsis, annas minä autan. Ja niin se vain teki, antoi ohjeita netissä kirjoittamalla - ja sain koneen toimimaan!!! Eikä maksanut mitään."

........................................

En ollut koneiden kanssa ihan untuva. Ensimmäinen oma tietokone minulla oli vuonna 1986, tuolloin joku Amstrad, XT, jolla kirjoittelin kääntämiäni tekstejä Hochtief AG:lle.


Sitä ennen töissä minulla oli Olivettin tallentava kirjoituskone ja heti perään IBM. Sitä varten käytiin ihan koulutuksessa. Ei ollut tietokoneita. Oi aikoja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti