maanantai 6. heinäkuuta 2015

Nukketeatteria ja jokilaivoja Prahassa


 
Menestyksekäs Chorus vallis –kuoromatkamme 2015 alkoi lentämällä Prahaan. Siellä meitä tervehti Keski-Euroopan helle ja hotellissa minulle – matkanjärjestäjälle - mukava yllätys, Matka-Vekan lahjana pullo shampanjaa, jonka tietenkin heti huonekumppanini kanssa tyhjensimme, kun kerran olimme onnellisesti perille päässeet. 



Sen jälkeen käveltiin keskikaupungilla ja risteiltiin jokilaivalla Vltava-joella, jonka järjestämisestä kiitos kuorokaverille! Muun Euroopan olen jotakuinkin kolunnut, Tsekissä en ollut vielä käynyt. Haaveeksi oli Saksassa asuessa jäänyt, kun aina oli jotain muuta mielessä. Ja kun sitten tuolloin vihdoin oltiin matkaa varaamassa, ystäväni voitti matkan Turkkiin ja sinnehän me sitten silloin lähdimme. Mutta nyt!

Eipä ihme, että Prahaa kehutaan Euroopan upeimmaksi kaupungiksi. Upeita kaupunkeja Keski-Euroopassa tosin on monia, ja Praha on yksi niistä. Hyvin säilyneet kirkot, vanhat talot ja aatelispalatsit luovat tosiaankin taianomaisen ilmapiirin.  Tarinoita emme jääneet kuuntelemaan, mutta niitä olen kyllä vuosien varrella lukenut. Olenhan elämäni varrella moneenkin tsekkiin saanut tutustua.

 
 
 


Laivaristeilyllä jokilaivalla söimme maittavan aterian ja risteilyn jälkeen karautimme laivarannassa konsertinkin.






  Pekka Kostiainen: "Mull' on heila ihana"... 

Raatihuoneen tornissa on kuuluisa astronominen kello. Sen tekivät vuonna 1410 kellosepät Jan Sindel ja Mukulas von Kadan. Sen sijaan, että heille olisi suotu fantastisesta työstä palkinto, heidät sokaistiin – jotta eivät pystyisi tekemään vastaavaa kelloa minnekään muualle...

 
Koska minulla itselläni on Kalajoella nukketeatteri – saksalainen Kasper-teatteri – olin toki kiinnostunut tsekkiläisestä nukketeatterista ja valitsin sen konsertin sijaan. Olen joskus vuosia sitten nähnyt tsekkiläisen nukketeatteriesityksen Saksassa. Tšekkiläisestä marionettiteatterista on tullut käsite, jonka esityksiä kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa. Ohjelmatarjontaa on sekä lapsille että aikuisille. Mozart-kaupungin Prahan marionettiteattereiden Don Giovanni on ollut jo vuosia suosituimpia esityksiä. Istuimme kaksi kaveriani ja minä vanhassa rakennuksessa, jossa oli natisevat penkit ja seinillä puuleikkauksia. Näytelmä oli kerrassaan ihastuttava. Ikävä kyllä, olimme yön matkasta ja kuumuudesta täysin uupuneita ja lähdimme pois ennen näytöksen päättymistä, mutta olen sitä mieltä, että näytelmä kannatti nähdä. 

 
 
 

 
Seuraavana aamuna sitten anivarhain kohti seuraavia seikkailuja…




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti