tiistai 7. syyskuuta 2010

Kasvu ilman pankkilainoja: ALDI:n menestyksestä

Hyvin toimeen tulevat ihmiset tekevät paremmat sijoituspäätökset ja saattavat itsensä siten mukavaan asemaan. He välttävät heittämästä rahaa pankkien, asuntosäästökassojen, vakuutusten ja sijoitusrahastojen kitaan – samoin kuin välttävät hankkimasta tavaroita, joita eivät tarvitse.

Päiväin vinkki menestykseen, http://martinbetschart.ch/
Martin Betschart 4.9.2010



Kasvu on myös ilman (pankki)rahoitusta mahdollista

Viime päivinä oli melkein joka lehdessä luettavissa Theo Albrechtista, josta tuli Aldi Nord-kauppaketjullaan miljardööri. ALDI on Saksan menestynein ja laadukkain laatikkokauppaketju. Theo Albrecht ja hänen veljensä menestyivät, koska rikkoivat hyvin monia sääntöjä. He eivät edes alkuvaiheessa tarjonneet kaikkia tuotteita, vaan vain jokapäiväisen kulutuksen kaikkein tärkeimmät tuotteet. Tämä ajatus syntyi pakosta. Jotta he olisivat menestyneet esseniläistä suurkilpailijaansa vastaan, Albrechtin veljekset, jotka olivat hankkineet äitinsä ruokatavarakaupan Essenistä, päättivät myydä vähän tuotteita mutta näitä isoja määriä, jotta voisivat ostaa ne halvemmalla hinnalla suoraan tuottajilta. Myynnissä oli pelkästään nk. nopeasti kiertäviä tuotteita, siis sellaisia, jotka voitiin myydä heti niiden sisäänostamisen jälkeen.

Professori Sachon on tieteellisesti tutkinut ALDI:n menestymismallia ja kirjoittaa aiheesta Welt-lehdessä seuraavaa:

”Monet vähittäiskaupan kilpailijat maksavat tavaransa kahden kuukauden tai vieläkin pidemmän ajan jälkeen. Albrecht maksoi viimeistään kuukauden kuluttua. Tämä oli mahdollista siksi, että vähemmän tavaroita myytiin nopeammin. Aldilla on noin 1000 artikkelia hyllyssään, isolla supermarketilla noin kymmenkertainen määrä. Kun Aldi saa tavaraa, se on yleensä viikon sisään myyty”, sanoo professori Sachon. Kuukauden sisään maksettavan laskun rahat ovat jo kassassa. ”Aldi voi pitää asiakkailtaan saamaansa rahaa kolme viikkoa tilillään, ennen kuin se maksaa toimittajilleen. Jo tästä syystä Albrecht tekee vuodesta vuoteen miljoonavoittoa.”

Nopean kierron menetelmä toi sitä paitsi Aldille muitakin etuja. Ensinnäkin, kasvu voitiin saada aikaan omilla voimilla, ilman pankkia, joka olisi sen rahoittanut. Sillä aina kun on muista riippuvainen, ei voi itse tehdä päätöksiä. Haribon Hans Riegel voi kertoa siitä myös. Jos on täysin riippumaton, voi rikkoa sääntöjä ja tehdä sitä, mitä itse pitää oikeana. Toisekseen, tavaran toimittajille voitiin maksaa paljon nopeammin kuin mitä alalla on tavallista. Siitä syystä Aldi sai paljon toimittajia omiin riveihinsä ja pystyi luottamaan tavaran toimittajien lojaliteettiin. Sillä valmistajalle paitsi hinta, nimenomaan nopea maksu on elintärkeä. Kolmanneksi, menetelmä tuotti korkeita korkotuloja, kuten yllä kerrottiin. Se joka tietää miten pienet vähittäiskaupan marginaalit ovat, tietää, miten tärkeitä tuollaiset ylimääräiset tulot ovat.

Tästä täytyisi ottaa oppia erityisesti perustajien, joiden yrityksille ja hankkeille ei yleensä löydy alku- eikä kasvurahoitusta. Kehittäkää sellainen liikemalli, joka aiheuttaa vähän pakollisia kuluja ja joka siis mahdollistaa sen, että raha tulee asiakkailta, ennen kuin se maksetaan eteenpäin toimittajille. Silloin teitä ei myöskään säikäytä ajankohtainen ministeriön (kts. alla oleva linkki) tutkimustulos, josta käy ilmi, että uudet yrittäjät yleensä kaatuvat riittämättömään alkurahoitukseen. Kunnolla mietitty liiketalousmalli auttaa usein pienentämään riippuvaisuuden riskiä, ja tekee siitä hyväksyttävän suuruisen eikä estä kasvua.

lähde: http://www.best-practice-business.de/blog/?p=17416
Artikkeli Welt-lehdessä (Welt am Sonntag, 1.8.2010):
http://www.welt.de/die-welt/wirtschaft/article8755675/Siemens-Thyssen-Albrecht.html
BMWi-Studie (Bundesministerium für Wirtschaft, Liiketalousministeriön tekemä tutkimus): http://www.bmwi.de/BMWi/Redaktion/PDF/Publikationen/Studien/ursachen-fuer-das-scheitern-junger-unternehmen,property=pdf,bereich=bmwi,sprache=de,rwb=true.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti