sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Saksalainen, ranskalainen ja suomalainen näkevät norsun.

Saksalainen, ranskalainen ja suomalainen näkevät norsun.
Saksalainen ajattelee: ”Onpa hienot hampaat, mitähän niistä saisi?”
Ranskalainen ihailee norsun kauneutta.
Suomalainen ajattelee: ”Mitähän norsu ajattelee minusta?”





Tämä puujalkavitsi on hyvin vähän puujalkaa ja hyvin paljon totta.

”Suomi on suurimmalta osaltaan hiljainen maa, missä onnellisuuteen tarvitaan vain mökkirähjä ja kunnolla lämmitetty sauna. Suomi on valtava alue metsää ja järviä ja lisää metsää, jossa siellä täällä pieniä kaupunkeja, joiden asukkaat ovat aidosti yllättyneitä, kun näkevät turistin. Keskiyön auringon kuukausina rannikot ovat paratiiseja purjehtijalle ja kalastajalle. Sisämaa, Euroopan laajin ei-pilattu erämaa kiehtoo tuhansia retkeilijöitä joka vuosi. Etelässä, pääkaupunki Helsinki on taiteen ja arkkitehtuurin ystävien paratiisi. Suomalaiset käyttävät järjettömän määrän aikaa istuen kahviloissa ja puhuen kännykköihinsä. He eivät ainoastaan kuluta 14 kiloa kahvia per henkilö per vuosi, mikä on yhdeksän kupillista joka päivä – heillä on myös eniten matkapuhelimia maailmassa.” Myspacen Suomi-esittely: http://www.myspace.com/finnland

”Brändi (engl. brand) käsitetään niin, että se on kaiken sen tiedon ilmentymä, joka liittyy yrityksen tuotteeseen tai palveluun. Toisaalta on esitetty, että brändi voi liittyä yhtä lailla yritykseen, julkiseen laitokseen, yhtyeeseen tai henkilöön, kuten vaikka poliitikkoon. Brändin luomista ja tarkoituksellista ylläpitoa kutsutaan brändinhallinnaksi. ...
Brändin identiteetti ovat ne mielleyhtymät, joita brändin luoja pyrkii vahvistamaan brändinhallinnan avulla. Nämä mielleyhtymät ovat lupaus yritykseltä asiakkaalle, ja niiden tulisi auttaa asiakkaan ja brändin suhteen vahvistamisessa. Yleensä brändin identiteetti koostuu kuudesta kahteentoista mielleyhtymästä, jotka on jaoteltu ydinidentiteettiin ja laajennettuun identiteettiin. Mielleyhtymiä voivat olla esimerkiksi innovatiivisuus, korkea palvelutaso tai hyvä hintalaatusuhde.” -Wikipedia

Ulkomisterimme asetti 16.9.2008 komitean miettimään Suomen brändäämistä. Valtuuskunnan puheenjohtajaksi kutsuttiin Nokian ja Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila. Valtuuskuntaan kuuluu eturivin suomalaisia, joilla on omakohtaista kokemusta ja näyttöä muun muassa kulttuurin, talouselämän, kansainvälisen vaikuttamisen ja suhteiden luomisen aloilta. Tarkoitus on vahvistaa suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä, saada lisää ulkopoliittista vaikuttavuutta, kehittää Suomen kiinnostavuutta investointikohteena ja lisätä Suomeen suuntautuvaa matkailua. Maabrändi on taustatekijä menestykselle ja hyvinvoinnille.

Näin siis ulkoministeri. Ja hölynpölyt, sanon minä. Eniten hämmästynyt olin siitä, että nämä eturivin suomalaisiksi valitut itsestään selvänä hyväksyivät kutsun Suomen brändäämiseksi!

Jo sanat brändi ja brändääminenhän ovat perisuomalaisia, eikös vain. ”Mehän joka tapauksessa olemme maailman parasta kansaa.” Ainakin sen saa kuulla, kun tekee tätä työtä vientikonsulttina. Suomalaiset paukuttelevat enimmäkseen henkseleitään ja kehuvat, miten eteviä ovat, sanotaan vaikkapa venäläisten rinnalla.

Ei minusta brändiä synnytetä siten, että sitä joku komitea ihmettelee ja määräilee. Se syntyy joka ikisen suomalaisen suoraselkäisyydestä ja toimintatarmosta. Se taas on minusta pahasti hakusessa. Ei voi samaan hengenvetoon odottaa valmista, haluta ”kaikki minulle ja heti” ja olla samalla maailman paras.

Huomio: en sanonut että Suomi on huono maa. Sanon, että meistä ihan jokaikinen on vastuussa maamme kuvasta maailmalla. Olet aina oman maasi lähetti, menetpä minne hyvänsä ja teetpä mitä hyvänsä.

Hallitus Suomessa tekee mitä suurteollisuus sanoo. Suurteollisuus jakaa potit keskenään, olipa se sitten järkevää tai ei. Sitä kutsutaan myös suomalaiseksi sisuksi: että tehdään asioita loppuun asti, vaikka tekemisessä ei olisi päätä ei häntää. Puolueet hakevat kannatuksensa vaalirahoituksen, eli hyvävelisysteemin, lue: korruption kautta.

Suomessa on niin vähän ihmisiä, että kansaa edustamaan on pakko kutsua entisiä kauneuskuningattaria ja entisiä urheilijoita, kun maassa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi pätevää väkeä. Tämä Roman Schatzin sanoin. Nämä päättävät mitä puolue sattuu haluamaan.

Kertaan tähän kansainvälisen rahamaailman huipulla (Israelissa)  kuulemani mielipiteen siitä, missä ovat avaimet Suomen menestymiseen maailmalla:

-Kartellit pois.
-Avauduttava maailmalle.
-Ulkomaalaiset toivotettava tervetulleiksi.

”Suomihan on sellainen maa, että täällä on yksi kaikkea, yksi sanomalehti, yksi johtaja, yksi mielipide, yksi kerrallaan. Demokratia on oikeastaan vitsi”. –Dramaturgi-ohjaaja Katariina Nurmi

”Toivon, että eurojunaan noustessa suomalaiset ottavat eväikseen pizzan ja hampurilaisten asemasta kunnon savolaisen kalakukon ja kontin täydeltä suomalaisuutta, sitä aidointa ja parasta omaperäisyyttä. Matkatavaroista saa puuttua pieni sana, joka vähättelee, sana ’vain’”. Anneli Laitinen-Lau

”Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä”. Hepr.13:2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti