sunnuntai 10. elokuuta 2014

Sauerland – vehreää luontoa yllin kyllin (Autonhakujuttuja 10)


Paljon olen Saksaa nähnyt.  Entisenä "ammattina" kiertolainen, harrastuksena uteliaisuus, matkustelu ja kulttuuri. Asunutkin olen muutamassa maassa  ja matkustellutkin ympäri maailmaa.

Kun nyt taas kerran käväisin Saksassa, en muistanut lainkaan tarkemmin katsella seutua, missä se paikkakunta tarkemmin ottaen oli, minne olin menossa. Arvelin matkan pituuden ja asentelin navigaattoria. Olin lentänyt Tampereelta Lautzenhauseniin, vuokrannut auton ja yöpynyt Frankfurtissa poikani luona. Kas, kilometrejä ei juuri ollut, mutta aikaa menisi kosolti. Vertailun vuoksi täytyy tietää, että autobaanalla matkat sujuvat aivan eri tahtiin kuin Suomessa, jos ei nyt ole liikenteessä ihan lomien alkupäivinä tai isoissa kaupungeissa aamu- tai iltaruuhkan aikaan.

Mutta minulla ei ollutkaan hätä mihinkään. Niinpä ajelin normaalivauhtia ja nautin maisemasta. Ah miten kaunista Saksassa onkaan, oli päällimmäinen ajatukseni. Miksi ihmeessä kukaan koskaan haluaisi lähteä lomallaan mihinkään kylmään kalliiseen Suomeen hyttysten syötäväksi tai katselemaan laatikon näköisiä taloja tai elementtikerrostaloja, joilla jopa Kalajoen hiekkasärkät on umpeen muurattu, jos saa valmiiksi asua paratiisissa? Näin ajattelin aikoinaan, kun Bodenjärvellä asuin, ja olen ajatellut monet kerrat Saksaa kierrellessäni, niin nytkin taas.

Sauerland sijaitsee keskellä Saksaa, Hessenin osavaltiossa ja mainostaa itseään tuhansien vuorien ja mäkien maana. Aivan! 

Että miksikö Sauerlandilla on tuo nimi, vaikka Sauer-joki ei siellä virtailekaan, eikä siellä muutenkaan olla katkeria? Nimi johtunee keskisaksan sanasta "vaikea", tai toisen version mukaan koko seutua koskevasta keskisaksan nimityksestä "eteläinen maa".




 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti