"Suuri muutos opettajan työhön
Perusopetuksen seitsemää
laaja-alaista osaamistavoitetta toteutetaan kaikissa oppiaineissa ja kaikilla
vuosiluokilla. Tavoitteiden sisältö määritellään opsissa tarkemmin.
1. Ajattelu
ja oppimaan oppiminen
2. Kulttuurinen
osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
3. Itsestä
huolehtiminen ja arjen taidot
4. Monilukutaito
5. Tieto-
ja viestintätekniikan osaaminen
6. Työelämätaidot
ja yrittäjyys
7. Osallistuminen,
vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden
rakentaminen"
Opetussuunnitelmat, 2014
rakentaminen"
Opetussuunnitelmat, 2014
Jaahas. Minä kysyn: mikä tässä
sitten on se uudistus ja mikä on se suuri muutos? Eikö tämä ole itsestään selvää ja jokaisen
vastuuntuntoisen opettajan opetusohjelmassa ilman muuta? Vai ovatko opettajat
täyshölmöjä nukkeja? Ei kai sentään. Tai kaiketi ovat, sillä mitä suomalaiset
koulut tuottavatkaan: pelokkaita, viranomaisuskollisia, milloin minnekin
rähmällään olevia ja johdettavissa olevia kansalaisia. Siinä ei paljon
lukutaito auta, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Ei se Saksan koulusysteemi niin huono ollutkaan. Mikä maa Euroopassa menestyy? Haloo Suomi, herää jo!
Ei se Saksan koulusysteemi niin huono ollutkaan. Mikä maa Euroopassa menestyy? Haloo Suomi, herää jo!
Käyn usein lukemassa tätä blogia. Ihan loputon aarreaitta! Erityisesti olen tykännyt maahanmuuttoa koskevista kirjoituksista. Kiitos mielenkiintoisista teksteistä. (Ja kyllä, huomaan kyllä, että en nyt lainkaan kommentoi tätä kyseistä tekstiä. Halusin kuitenkin antaa vihdoin palautetta, ja päätin vain sen lykätä tähän uusimpaan tekstiin.) -Ulkosuomalainen Badem-Württembergistä
VastaaPoistaKiitos kommentoijalle!
VastaaPoistaMaahanmuuttoasiat ovat sydäntäni lähellä, olenhan itsekin ollut sekä mamu että pamu että tumu (maahanmuuttaja, paluumuuttaja, tulomuuttaja) ja tehnyt työtä maahanmuuttajien parissa Suomessa. Ja haluaisin romuttaa väärät käsitykset maahanmuutosta sekä varsinaiset asiavirheet, joita varsinkin H-A täällä Suomessa viljelee.
Ylläolevaa omaa blogiani koskien: Sen verran paljon olen opettanut ja kouluttanut, että ymmärrän opetusasioista jotain. Olin mukana myös työryhmässä (joskin nimeni on muuttunut sen jälkeen), joka teki Saksan suomalaisten kielikoulujen opetussuunnitelmat.
http://www.rengas.de/fileadmin/user_upload/kielikoulut/Opetussuunnitelma_2000.pdf
Aloitin jo silloin, kun koko oppiainetta "suomi toisena tai vieraana kielenä" ei ollut olemassakaan. Nyt sitten en pääse opettajaksi Suomessa, koska minulta puuttuu pedagoginen paperi...
Hyvää työtä olette ex-kollegat tehneet;
erityisesti haluan mainita Maila Eichhornin, Päivi Piatkowskin ja Päivi Kieselbachin.