keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Vanhuksen kirje aikuiselle lapselle


Kun huomaat, että olen tulossa vanhaksi,
yritä olla kärsivällinen ja ymmärtää minua.

Kun ruokailustani tulee epäsiistiä,
kun pukeudun kummallisesti,
yritä kestää.
Muista, miten paljon aikaa käytin aikanaan siihen,
että sain sinut oppimaan nämä asiat,
kun olit pieni.


Kun kerron samoja asioita sinulle kymmeniä kertoja,
älä keskeytä
vaan kuuntele.
Kun sinä olit pieni, pyysit minua lukemaan aina saman tarinan,
joka ilta, kunnes nukahdit, ja tein sen mielelläni.


Jos en enää peseydy yhtä usein kuin ennen,
älä moiti minua,
äläkä sano, että sitä pitää hävetä.
Muista, miten paljon minun piti käyttää
aikaa siihen,
että sain sinut menemään pesulle,
kun olit lapsi. 


Älä naura minulle, jos en hyväksy uusia teknologioita,
vaan anna minulle aikaa ymmärtää ne.
Opetin sinulle aikanaan niin monenlaisia asioita,
miten syödään terveellistä ruokaa,
miten pukeudutaan siististi,
miten käyttäydytään,
miten toimitaan elämän vaikeissa tilanteissa…


Jos en joskus jotain asiaa muista,
tai en pysty seuraamaan keskustelua;
anna minulle aikaa muistamiseen
ja jos se ei minulta onnistu,
älä hermostu äläkä suutu,
sillä tärkeintä minulle on
saada olla sinun kanssasi ja
puhua kanssasi. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti