torstai 7. tammikuuta 2010

Seppeliinejä

...kirjoitti vieraskirjaani parivuotiaan Saran äiti Saran sanomaksi, kun nähtiin taivaalla zeppeliini ja samalla tehtiin niityllä voikukkaseppeleitä. Sara perheineen muutti sittemmin Bodenjärvelle ja rakensivatpa sinne talonkin.

Friedrichshafen on vireä n. 58.000 asukkaan pikkukaupunki Bodenjärven pohjoisrannalla. Siellä oli/on B:n mainostoimisto. Kaupungin suurin työnantaja on MTU:n tehdas, jossa tehdään lentokoneiden moottoreita. MTU kuuluu nykyisin Daimler-konserniin. Toinen iso työnantaja on messukeskus. Suomalaisille tuttua juttua taitaa olla vain vuosittaiset syksyiset Interboot-venemessut. (Meilläkin oli kaunis pitkä epäkäytännöllinen Lacustre ;-)) Friedrichshafenissa tehdään myös zeppeliinejä. Tänäkin päivänä, tai oikeammin: taas tänä päivänä.

Konstanzin kaupungista kotoisin ollut Ferdinand kreivi Zeppelin oli insinööri ja keksijä. Hän luopui 52-vuotiaana vuonna 1890 armeijan palveluksesta keskittyäkseen ilmalaivoihinsa. Hän oli kehitellyt ilmalaivan ja aikoi ryhtyä valmistamaan sitä teollisesti. Teollisuus ei kuitenkaan kaupungin isien mielestä kuulunut kaupungin imagoon, ja niin Zeppelin ei saanut kotikaupungistaan teollisuustuotantoaan varten tottia, joten hän osti maat toiselta puolelta järveä. Tänä päivänä konstanzilaiset ovat asiasta perin harmissaan... sillä Friedrichshafen on vauras kaupunki juuri noiden zeppeliiniensä ansiosta.

Tämä tarina kuullostaa samalta kuin Lappeenrannan humppafestivaalit. Heikki Hietamies ne aikoinaan ideoi ja niitähän oli sitten Lappeenrannassa useina vuosina. Vaan kaupungin imagoon ei kaupunginhallituksen mielestä oikein sopinut tuollainen touhu, olisi pitänyt olla kultturellimpaa. Niin Hietamies suuttui ja muutti Seinäjoelle. Seinäjoen tangomarkkinosta sitten minun ei kai tarvitse kertoa lähempiä!

Typeryyttä, oman tärkeyden pönkittämistä, on monenlaista.

Ensimmäinen zeppeliini lensi sitten vuonna 1900. Kaikenkaikkiaan tehtiin 21 zeppeliiniä ennen sotia. Ilmalaiva "Hindenburg" paloi Yhdysvalloissa reittilentonsa aikana 1937, siis sodan alkupuolella, ja siihen päättyi laivan teollinen tuotanto. Tuolloin laivassa oli käytetty vetyä, koska Yhdysvallat eivät myyneet heliumia Saksalle. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin ilmalaivojen valmistus alettiin uudestaan, uudella tekniikalla. Ilmalaivoista on tulossa kaikessa hiljaisuudessa myyntihitti. Kun tavaralla ei ole kiire, se saadaan liikkumaan äänettömästi ja ympäristöystävällisesti paikasta toiseen. Uutta zeppeliiniä käytetään nyt etupäässä tutkimus- ja valvontatarkoituksiin.

Saran vierailun aikoihin ensimmäiset ilmalaivat lentelivät koeluontoisesti taivaalla, siksi niitä nähtiin siellä usein.

Minä en asunut Friedrichshafenissa, vaan järven toisella puolella Allensbachissa. Konstanzisssa, järven suurimmassa kaupungissa Allensbachin naapurissa, on kokonainen vuodelta 1985 oleva upeasti koristeltu hotelli ja ranvintola, jonka nimi on Graf Zeppelin. Suosittelen ;-)

Apulaiseni Katrin olisi halunnut ostaa miehelleen syntymäpäivälahjaksi ilmalaivalennon Bodenjärven ylle. Vaan hintaa oli tunnin lennosta useita satoja ja jonotusta yli puoli vuotta... ohi sen kyseisen syntymäpäivän. Minun maksamani palkkakaan ei sitten oikein kuulemma riittänyt...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti