Saksassa on yhtenäinen koulutusjärjestelmä, mutta päätösvalta koulutuksesta sekä sitä koskevasta lainsäädännöstä on osavaltioilla. Saksan koulutusjärjestelmä jakautuu perusasteeseen, toiseen asteeseen ja korkea-asteeseen.
Saksassa oppivelvollisuus (Schulpflicht = kouluvelvollisuus) alkaa kuuden vuoden iässä. Oppivelvollisuus kestää osavaltiosta riippuen 9 tai 10 vuotta.
Peruskoulu
Maksuton, nelivuotinen julkinen peruskoulu (Grundschule) on yhteinen kaikille. Sen jälkeistä koulutusta säätelevät eri osavaltioiden omat säädökset, ja oppilas voi valita erityyppisten koulujen väliltä. Niitä ovat Hauptschule, Realschule, Gymnasium ja edellä mainittujen yhdistelmä Gesamtschule.Perusasteen päättötodistuksilla voi hakea toisen asteen opintoihin joko yleissivistävään tai ammatilliseen koulutukseen.
Yleissivistävä ja ammatillinen koulutus
Yleissivistävän toisen asteen (Gymnasium, Berufliches Gymnasium, Gesamtschule) lopuksi suoritetaan Suomen ylioppilaskirjoituksia vastaava päättökoe (Abitur). Kokeen suorittaminen antaa korkeakoulukelpoisuuden (allgemeine Hochschulreife).Hauptschulen ja Realschulen päättötodistukset (Hauptschulabschluss ja Mittlerer Schulabschluss) antavat kelpoisuuden jatkaa ammatillisessa peruskoulutuksessa.
Saksassa on tarjolla monipuolisesti toisen asteen ammatillista koulutusta. Ammatillisen peruskoulutuksen voi opiskella päätoimisesti kahdella eri tavalla: joko opiskelemalla täysipäiväisesti ammatillisessa oppilaitoksessa (Berufsfachschule) tai oppisopimuskouluksessa (Duales System). Kokoaikainen opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa kestää noin 2–3 vuotta ja oppisopimuskoulutuksessa 2–3,5 vuotta. Oppisopimuskoulutus on Saksassa erittäin suosittua: oppivelvollisuuden suorittaneista kaksi kolmasosaa jatkaa opintoja oppisopimuskoulutuksessa.
Ammatillista jatkokoulutusta tarjoavat Fachschule-koulut, jonne voi hakea ammatillisen oppilaitoksen suorittamisen sekä työkokemuksen karttumisen jälkeen vahvistamaan osaamistaan.
Korkeakoulutus
Saksan korkeakoulutusjärjestelmä on jakautunut kahteen osaan: akateemisesti suuntautunutta korkeakoulutusta tarjoavat yliopistot (Universität) ja ammatillisesti suuntautunutta korkeakoulutusta tarjoavat Fachhochschule-korkeakoulut.Korkeakoulutuksen ensimmäisen vaiheen opinnoista suoritettava tutkinto on nimeltään Bachelor (B.A., B.Sc). Sen suorittaminen kestää 6–8 lukukautta eli 3–4 vuotta. Siirtyminen korkeakoulutuksen sektorilta toiselle ensimmäisen vaiheen opintojen jälkeen on mahdollista.
Master (M.A., M.Sc.) on akateeminen jatkotutkinto. Edellytys on, että opiskelija on suorittanut jo Bachelorin tai vastaavan tutkinnon. Opinnot kestävät 2–4 lukukautta eli 1–2 vuotta.
Master-tutkinto oikeuttaa hakeutumaan tohtorin tutkintoon (Doktor) johtaviin opintoihin. Tohtorin tutkinnon suorittaminen kestää yleensä 2–5 vuotta.
Myös ammatillisesti suuntautuneen korkeakouluopiskelun voi suorittaa käytännönläheisellä Duales Studium -mallilla. Tällöin osa opinnoista suoritetaan oppilaitoksessa ja osa yrityksessä työharjoittelussa.
Tähän lisään vielä, että
Saksan kouluissa on oppivelvollisuuden lisäksi läsnäolovelvollisuus, toisin
kuin Suomessa. Siellä ei lähdetä kesken lukuvuotta etelänmatkoille.
Oppivelvollisuus päättyy
18-vuotiaana.
Minusta on varsin
kestämätöntä, että lapset saavat ensimmäisen lämpimän ateriansa vasta
iltapäivällä. Mutta eipä siitä näytä mitään isompaa terveydellistä haittaa
olevan… eikä siitä, että aamupalaksi ei syödä ruisleipää, vaan osin pelkkä
sämpylä, jonka päällä hilloa! Eivät suomalaiset näytä terveellisestä
aamupalastaan huolimatta olevan yhtään sen terveempiä…
Peruskoulu on maksuton,
mutta jos lapsi lähtee muualle kuin Hauptschuleen eli meidän entiseen kansalaiskouluun, niin sekä koulutarvikkeet
että matkat maksavat vanhemmat.
Oppisopimuskoulutus taas käytännössä
tarkoittaa, että ei ole nuorisotyöttömyyttä!
Sekä tyttäreni että nuorempi
poikani palasivat kouluun Saksaan omasta halustaan, koska kokivat oppivansa
Saksassa enemmän kuin Suomessa. Pojan kohdalla vaikutti myös kieli.
Kysymys nettipalstalla:
Saksassa ja Itävallassa asuvat , kouluista ym.
kysyttävää?
Perheemme suunnittelee mahdollisesti Saksaan tai Itävaltaan muuttoa ensi
kesänä. Lapsemme ovat 6, 4 ja 2 vuotiaita (syksyllä 5 ja 7 ). Lasten kouluun
meno kuitenkin mietityttää. Minkälaisia koulujärjestelmiä näissä maissa on ?
Minkä tasoisia koulut ovat yleensä ? Osaavatko opettajat englantia ? Oma
saksankielentaitoni on melko olematon, joten kuinkahan siellä mahtaa selvitä
arkipäivän asioista ? Tarkoituksena on kyllä opetella kohdemaan kieli, mutta
aluksi pitäisi saada hoidettua asiat kuitenkin mieluiten englannilla.
Vastaus:
Asumme Saksassa
Esikoinen syntynyt 8/99 ja on nyt ekalla.
Kouluvelvollisuus alkaa sinä vuonna kun lapsi täyttää 6, jos hän on syntynyt ennen 30.6. Loppuvuodesta syntyneillä kouluvelvollisuus alkaa vuotta myöhemmin. Kuitenkin lapsi voi mennä kouluun aikasemminkin (kuten esim meillä) mutta sillon vanhempien pitää itse hakea kouluun ja lapsen pitää tehdä muutama testi. Meillä tarhasta sanoivat että tytön pitäisi ehdottomasti alottaa koulu koska muuten vaan taantuu tarhassa kun kaikki kaverit menivät kouluun. On mennyt tosi hyvin, tyttö on viihtynyt ja koulussa menee hyvin. Eikä se siis ole ollenkaan harvinaista että myös nuo loppuvuodesta syntyneet alottavat yhtä aikaa alkuvuodesta syntyneiden kanssa, mutta pakko heidän ei ole.
Kaikkialla minusta on toitotettu että Saksan eka luokka muistuttaa eskaria mutta minusta näin ei ole ollut. Lapset oppivat lukemaan, kirjottamaan ja laskemaan aika monimutkasia laskuja, on uskontoa, tiede- ja taideaineita jne. Käsittääkseni eskarissa Suomessa lähinnä tutustutaan kirjaimiin ja numeroihin ja opetellaan ryhmässä oloa. Koulu on varmaan kehittynyt Suomessa paljon sitten minun lapsuuteni mutta nyt kun vertaan niin kyllä esikoisemme on oppinut ekalla luokalla enemmän kun mitä minä opin ekalla...
Koulua on ekaluokkalaisilla täällä joka päivä klo 08-12 ja ruokaa ei ole. Lapset ottavat eväät kotoa (leipää ja hedelmiä) ja lämmin lounas syödään sitten kotona. Lapsille on myös rajoitettu määrä koulunjälkeispaikkoja (Hort/Betreungsgruppe) joissa voi olla klo 16 asti mutta etusijalla ovta luonnollisesti lapset joiden molemmat vanhemmat ovat töissä. Nyt kyllä yrittävät Saksassa kovasti saada kaikille kokopäiväkouluja.
Ainakin tuolla tyttömme koulussa opettajat osaavat jonkin verran englantia, ainakin englannin opettajat ;-)
Kouluvelvollisuus alkaa sinä vuonna kun lapsi täyttää 6, jos hän on syntynyt ennen 30.6. Loppuvuodesta syntyneillä kouluvelvollisuus alkaa vuotta myöhemmin. Kuitenkin lapsi voi mennä kouluun aikasemminkin (kuten esim meillä) mutta sillon vanhempien pitää itse hakea kouluun ja lapsen pitää tehdä muutama testi. Meillä tarhasta sanoivat että tytön pitäisi ehdottomasti alottaa koulu koska muuten vaan taantuu tarhassa kun kaikki kaverit menivät kouluun. On mennyt tosi hyvin, tyttö on viihtynyt ja koulussa menee hyvin. Eikä se siis ole ollenkaan harvinaista että myös nuo loppuvuodesta syntyneet alottavat yhtä aikaa alkuvuodesta syntyneiden kanssa, mutta pakko heidän ei ole.
Kaikkialla minusta on toitotettu että Saksan eka luokka muistuttaa eskaria mutta minusta näin ei ole ollut. Lapset oppivat lukemaan, kirjottamaan ja laskemaan aika monimutkasia laskuja, on uskontoa, tiede- ja taideaineita jne. Käsittääkseni eskarissa Suomessa lähinnä tutustutaan kirjaimiin ja numeroihin ja opetellaan ryhmässä oloa. Koulu on varmaan kehittynyt Suomessa paljon sitten minun lapsuuteni mutta nyt kun vertaan niin kyllä esikoisemme on oppinut ekalla luokalla enemmän kun mitä minä opin ekalla...
Koulua on ekaluokkalaisilla täällä joka päivä klo 08-12 ja ruokaa ei ole. Lapset ottavat eväät kotoa (leipää ja hedelmiä) ja lämmin lounas syödään sitten kotona. Lapsille on myös rajoitettu määrä koulunjälkeispaikkoja (Hort/Betreungsgruppe) joissa voi olla klo 16 asti mutta etusijalla ovta luonnollisesti lapset joiden molemmat vanhemmat ovat töissä. Nyt kyllä yrittävät Saksassa kovasti saada kaikille kokopäiväkouluja.
Ainakin tuolla tyttömme koulussa opettajat osaavat jonkin verran englantia, ainakin englannin opettajat ;-)
…..
Saksassa ei ole mitään vikaa. Olen jo luopunut tästä
näkemyksestä että joku kansa tai maa olisi itsessään huonompi kuin toinen. Eroja
toki on ja osa asioista on minusta paremmin Suomessa, osa Saksassa.
Terveyspalvelut ovat täällä minusta huippuluokkaa, palkat paremmat ja hinnat
halvemmat - riippuu kyllä paljon missä päin Saksaa asuu. Nyt kun olemme suht
pysyvästi täällä niin olemme ihan ok integroituneet, esikoisen kautta olemme
tutustuneet saksalaisiin ja naapurit on olleet ihania. Lasten kanssa -
varsinkin jos ovat tarhassa tai koulussa on helpompi ja oikeastaan pakko
jotenkin integroitua yhteiskuntaan. Kuitenkin parhaat ystävämme ovat
suomalaisia ja ruotsalaisia (mieheni on ruotsalainen). Ja luulen että vaikka
täällä olisimme vuosikausia niin kyllä meidän sisällä aina asuu se pieni
pohjoismaalainen joka haikailee kotiin pohjoiseen =)
Asunnot ovat minusta ihan suomalaista luokkaa, tosin eroja on. Me ostimme juuri rivitalon päädyn ja olemme olleet tyytyväisiä. Hinta täällä ovat jonkin verran edullisemmat kuin Suomessa. Pohjoismaalaisista pidetään Saksassa joten sen kummempaa rasismia ei tule vastaan.
Asunnot ovat minusta ihan suomalaista luokkaa, tosin eroja on. Me ostimme juuri rivitalon päädyn ja olemme olleet tyytyväisiä. Hinta täällä ovat jonkin verran edullisemmat kuin Suomessa. Pohjoismaalaisista pidetään Saksassa joten sen kummempaa rasismia ei tule vastaan.
Lähde: Iltalehti
Historian ironiaa: Suomen peruskoulu-uudistukseen 1970-luvun alussa
otettiin mallia muun muassa entisen Itä-Saksan DDR:n
koulujärjestelmästä.
Lisää Saksan ja Suomen kouluista vaikutusvaltaisen ja arvostetun Konrad-Adenauer-säätiön sivulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti