Opettaja sanoi muuten myös, että jokaisen olisi hyvä tutustua taloustieteeseen, sillä ihmisillä on kahvipöytäkeskusteluissaa hyvin paljon väärää tietoa.
Selvästi luennolla tuli ymmärretyksi, että talouden avoimuus lisää vaurautta ja hyvinvointia, aivan huimassa määrin. Se siitä Suomen rajojen sulkemisesta ja se kertalaakista!
..............................................
Albert O. Hirschman, ekokomi
joka keksi valittamisen hyödyt
Saksalais-amerikkalainen
tutkija Albert O. Hirschman opetti, että kriittiset asiakkaat parantavat
markkinoita. Hän kuoli 97 vuotiaana Princetonissa 18.12.2012.
Nyt Albert
O. Hirschmann olisi elementissään. Enemmän ihmisiä kuin koskaan eroaa kirkosta.
Parilla näpäyksellä voi vaihtaa sähkön toimittajaa tai sairausvakuutusta.
Vanhemmat voivat valita yksityisen tai julkisen koulun.
Talouden
järjestys vuonna 2012 on seuraavanlainen: helpommin kuin koskaan voi muuttaa
sen, mikä ei miellytä. Muuttamalla toivotaan, että asiat parantuisivat. Mutta
mitäpä jos uusi vakuutus ei olekaan erilainen kuin vanha, jos yksityiskoulussa
on ongelmia, tai jos valtiolllinen itsenäisyys onkin tässä globaalissa
maailmassamme vain unikuva?
Aina
70-luvulle asti tällaista maailmaa ei ekonomisteille ollut olemassa. Heidän
teoriansa sanoivat: jos ihmiset eivät ole tyytyväisiä johonkin tuotteeseen, he
valitsevat toisen. Siksi tarjoajien on pakko sopeutua asiakkaittensa
tarpeisiin. Näin markkinat määräävät.
Mutta
US-ekonomi Albert O. Hirschmann näki asiat toisin: oikeassa elämässä on
olemassa liian monta monopolia, liian paljon rajoitettua kilpailua, ja siksi
asiakkaat eivät mitenkään helposti voi löytää parempia vaihtoehtoja.
Hirschmannin klassikkokirjassa ”Exit, Voice, and Loyalty” hän esittää, miten markkinoiden
säännöstely kuitenkin vaikuttaa: asiakas korottaa ääntään. Kritiikkiä
esittämällä hän saa aikaan edistystä. Yhä uudelleen, monilla eri talouden
aloilla sekä sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Kritikin
esittäminen on useimmiten jopa parempi kuin selän kääntäminen, sanoi
Hirschmann. Jos vanhemmat ovat tyytymättömiä julkiseen koulusysteemiin, niin
varakkaimmat heistä laittavat lapsensa yksityiskouluihin. Siten julkiset koulut
menettävät parhaat arvostelijansa, jotka voisivat tuoda huonot puolet esiin ja
siten aiheuttaa opetustason parantumisen. Siitä seuraa, että julkisten koulujen
taso yhä heikkenee.
Hirschmannin
teoria sanoo, että jotta tuotteen tai palvelun taso pysyisi kiitettävänä,
yritysten tai organisaatioiden on saatava aikaa tietynlainen lojaliteetti ja
ennen kaikkea kuunnella kriitikoitaan. Mutta siihen Hirschmann lisää vielä
yhden mielenkiintoisen aspektin: asiakkailla ei saa olla sellaista tunnetta,
että heidän on pakko pitäytyä kyseiseen tuotteeseen tai palveluun. Lojaliteetti
nimittäin silloin katoaa ja samalla katoaa valmius muutoksiin. Ei siis saa
rajoittaa kuluttajan tahtoa.
Hirschmann
oli syntynyt Berliinissä. Juutalaisena hänellä oli valinnan paikka: jäädäkö
30-luvulla Saksaan. Hän taisteli antifasistien puolella Espanjan
sisällissodassa ja liittyi myöhemmin Ranskan armeijaan natsien vastustamiseksi.
Kun Ranska kaatui 1940, hänestä tuli toimittaja Varian Fryn johtaman
pelastusoperaation tärkeä jäsen, ja auttoi täten yli 2000 ihmistä pakenemaan
Espanjasta, heidän joukossaan Marc Chagall ja Marcel Duchamp sekä poliitiikan
teoreetikko Hannah Ahrendt. Hirschmann auttoi pakenevia löytämään tiensä
Pyryneiden vuoriston halki ja salakuljetti viestejä hammastahnaputkiloissa.
1940-luvulla Hirschmann pakeni USA:han. Siellä hänestä tuli kehitysekonomian professori Harvardisissa
ja myöhemmin Princetonissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti