Vanhempani kuuluivat luterilaiseen kirkkoon kuten useimmat
suomalaiset ja Lappeenrannassa Lappeen seurakuntaan, joka on alueen
emäseurakunta. Siitä ovat vuosien saatossa eronneet Lappeenrannan, Lauritsalan,
Sammonlahden, Joutsenon, Nuijamaan, Taipalsaaren ja Savitaipaleen seurakunnat – ja
ne ovat yhtä lailla osin taas yhdistyneet. Lappeen kirkko eli kotiseurakuntani
kirkko on se kaunis puinen ristikirkko Lappeenrannan keskustassa, jota turistit
ahkerasti kuvaavat ja jossa on yhä Lappeenrannan paras akustiikka.
Lappeen Marian kirkko, 1794
Nuorena rippikoulun käytyäni olin aktiivisesti mukana
seurakunnan toiminnassa, käyden tapahtumissa, toimien leirien apuohjaajana ja
isosena sekä laulaen seurakunnan nuorisokuorossa.
Ympäristöni oli hyvin moninainen. Meillä oli talon yläkerrassa
kolme huonetta, jotka olivat vuokralla. Yhdessä asui ”Hilda-täti”, ihana
ikäneito, joka oman työnsä lisäksi teki talossa monenlaista hyödyllistä ja
mukavaa ilman erityistä korvausta. Toki tutustuin sitä kautta hänen sukuunsa ja
ystäviinsä, jotka olivat kaikki jehovan todistajia. En muista koskaan kuulleeni
heiltä pahaa sanaa saati riitaa, eikä meitä ikinä ”käännytetty” yhtään
mihinkään.
Paras ystäväni oppikoulussa oli mormoni, ja sitä kautta
tietenkin tutustuin hänen perheeseensä ja heidän ystäviinsä, kaikki mormoneja.
En osaa sanoa heistä yhtään negatiivista sanaa, he olivat ystävällisiä ja
vieraanvaraisia. Kukaan ei myöskään koskaan yrittänyt ”käännyttää” minua
mormoniksi.
Koulussa toki oli ortodokseja, ja ortodoksisuus on
Lappeenrannassa sen verran yleistä, että ei siihen kukaan erikseen kiinnitä
huomiota, jos joku on ortodoksi. Näitäkin tuttuja oli ja on.
Etelä-Karjala kuuluu nk. evankelisen herätyksen piiriin, joka
on kuten nyt tiedän – liberaalein kaikista Suomen luterilaisen kirkon
sisäisistä liikkeistä. Paikkakunnalla on toki myös muita ryhmiä kuten
lestadiolaisia, mutta sen opin tietämään vasta nyt, palattuani 2008 takaisin
kotiseudulleni. Oman kylämme lestadiolaiset eivät mitenkään eroa muusta
väestöstä, päinvastoin ovat hyvin arvostettua väkeä. Oli lisäksi muitakin kristittyjä
ryhmiä kuten vaikkapa adventistit, joihin kuului vaikkapa veljeni tyttöystävä.
Ei siis mitään konflikteja. Sukulaisissani on kuitenkin myös
paljon helluntailaisia. Kävin nuorena usein heidän kokouksissaan. Tykkäsin
helluntailaisten lauluista, joissa on paitsi kauniit sanat, niin myös melodiat,
jotka ovat suurelta osin venäläisiä kansansävelmiä tai venäläisiä iskelmiä. Äitini äiti oli myös
helluntailainen, ja siksi en saanut lapsena opetelle soittamaan haitaria, se
kun on syntinen soitin. Sen sijaan isoäitini osti minulle pikkutytölle pianon
ja järjesti minulle pianonsoiton opettajan. Myöhemmin opettajanani toimi
koulumme musiikinopettaja. Piano ei muuten ollut mitenkään erityisen yleinen
soitin, meitä soittajia oli vuosiluokallani vain kaksi.
Helluntailaisista minulla kuitenkin on mahdollisesti
vääristynyt kuva. Näin niin paljon kieroilua, selkään puukottamista ja henkistä
väkivaltaa, että minua ei mikään mahti maailmassa ikinä saisi
helluntailaiseksi. Tämä ei tietenkään koske koko helluntaiseurakuntaa, mutta
ikävän monia. Jo nuorena koin heidän ”käännytystyönsä” henkisenä välivaltana ja
kielillä puhumisen aivopesuna, tai samojen tavujen toisteluna – olenhan sitä kuullut kyllästymiseen asti.
Myöhemmin asiaan perehdyttyäni olen ymmärtänyt, että juuri helluntailaisuus tai oikeammin
ylenmääräinen tunteellisuus vetoaa sellaisiin ihmisiin, joiden elämä jostain
syystä ei ole raiteillaan. Heitä ovat entiset juopot ja yksinkertaiset ihmiset.
Mutta sekään ei ole "aina" näin. Hyvä puoli taas oli se, että tulin ”uskoon” – ja pysyin omassa luterilaisessa
seurakunnassani ja pysyn siinä yhä – Jeesuksen opin mukaisesti: Jeesus opettaa
pysymään seurakunnan yhteydessä ja Paavali kehoittaa: ”Pysy sinä siinä, minkä
olet hyväksi havainnut ja tiedät keneltä olet sen oppinut.”
Palattuani Etelä-Karjalaan tutustuin sattumien summana
Karisma-seuraan ja kävin mielelläni joskus heidän tilaisuuksissaan. Siellä ei
katsottu, mihin kristilliseen ryhmään kuulut, rukous ja sanan julistus olivat
kaikille yhteisiä. Se oli hyvä ja lämmin piiri.
Kun maailmalle lähdin, tutustuin toki muihin uskontoihin.
Opin, että nuoruuteniaikainen koulumme uskonnon kirja on suurelta osin satua,
asiat eivät ole siten kuin siellä kerrotaan. Olen kiertänyt maailmaa laajalti,
ja kielitaitoinen kun olen, totisesti tunnen kaikkien uskontojen edustajia ja
ateistejakin. Mitään sotia ei ikinä ole sodittu uskonnon, vaan vain ja
ainoastaan vallan takia. Ikinä minua ei ole esimerkiksi muslimien taholta
moitittu mistään, olen ollut tervetullut jokaiseen moskeijaan ja tapahtumaan,
ja samaa voin sanoa kaikista muistakin uskonnoista. Olen viettänyt aikoja
ashrameissa ja harrastanut meditointia, opiskellut reiki-mestariksi ja sitä
rataa, mutta kaikki tämä on minua vain lähentänyt siihen Kristukseen, jonka
opin tuntemaan omassa seurakunnassani.
Saksassa olin myös aktiivi seurakuntalainen, sekä suomalaisten parissa että saksalaisissa seurakunnissa, järjestäjänä ja pyhäkoulun pitäjänä. Ennen kuin pyysin saksalaisen seurakuntamme pappia
kirjoittamaan artikkelin Saksan evankelisuudesta Saksassa ilmestyvään
suomenkieliseen kuukausijulkaisuumme, jossa olin toimittajana, en ollut edes
tiennyt, miten suret oppierot vallitsevat Saksan kirkkojen sisällä. Kuitenkaan
sitä ei pidetä minään riita-asiana. En muista Saksasta yhtäkään tällaista uskon
”tuputtamista” kuin mitä täällä Suomessa tehdään. Yleensäkään erilaisuus ei
siellä ole mikään kynnyskysymys. Se voi johtua yksinkertaisesti siitä, että on
totuttu erilaisuuteen. Saksan sisäisesti saattaa olla, että sadan kilometrin
säteellä ihmiset puhuvat eri murretta, heillä on eri tapoja kuin siellä missä
asut. Suomessa näin ei ole, jokaisesta kaupasta koko Suomessa saat samanlaista
Valion punaista tai sinistä maitoa, ja suomalaiset vahtivat toisiaan kuin
hyeenat ja tyrmäävät heti sen, joka on eri mieltä kuin valtaenemmistö. Suomessa
ei ole helppoa olla maahanmuuttaja eikä paluumuuttaja. Se, että Suomeen tulee
niin vähän väkeä muista maista ja että kerran Suomesta lähteneet eivät halua
palata takaisin, voisi johtua juuri tuosta. Olen asunut myös lyhyen aikaa Venäjällä ja
Ranskassa, ja näissä maissa paljon oleskellut, mutta sielläkään en ole nähnyt
tätä suomalaista uskonnon varjolla moittimista.
Kyllä tiedän, että tämän jälkeen minua pidetään kerettiläisenä!
Mutta en välitä, sillä minun uskoani ei kukaan muu voi arvostella kuin Jumala
yksin. Viime viikolla minua kehotettiin menemään ”hoitoon”, koska kehottajan
mielestä olen rasisti suomalaisia kohtaan, kun asetan suomalaiset samalle
viivalle muunmaalaisten kanssa. Minun ei tarvitse mennä mihinkään, olen ihan
hyvässä hoidossa, nimittäin Jumalan kämmenellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti