Vieläkin siteeraan Hans-Peter Zimmermannin viimeisintä uutiskirjettä
(www.hpz.com):
Eivät ihmiset osta MITÄ, vaan MIKSI
Se joka osaa englantia, katsokoon tämän Simon Sinekin 18 minuuttia kestävän videoesityksen.
www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA
Se joka ei osaa englantia, lukekoon yhteenvetoni.
Sinek kertoo, miksi hänen mielestään tietyt yritykset menestyvät ja toiset eivät, vaikka laatu on sama. Syy on se, että useimmat aloittavat viestintänsä kertomalla MITÄ he tekevät, esimerkiksi ”teemme tietokoneita”. Joskus he kertovat myös, MITEN he tuotteensa tekevät, esimerkiksi ”teemme tietokoneita, joita on helppo käyttää”.
MIKSI on useimmille täysin tuntematon asia, tai liian yksinkertaista (sillä esimerkiksi siksi, että saisivat tuloja ei ole tarpeeksi vetävä ilmaisu). Tai sitä miksi ei sanota ollenkaan.
Sinekin mukaan useimmat kommunikoivat ulkoa sisällepäin, nimittäin tässä järjestyksessä: MITÄ -> MITEN -> (-> MIKSI). MIKSI on suluissa, koska sitä ei yleensä sanota ollenkaan.
Menestyvät yritykset sen sijaan kommunikoivat sisältä ulospäin, kuten esimerkiksi Apple: ”Kaikessa mitä teemme, haluamme haastaa olemassa olevan ja näyttää, että ajattelemme toisin kuin muut” (MIKSI),
”sen teemme siten, että tuotteemme saavat kauniin ulkomuodon ja ohjelmoimme ne käyttäjäystävälliksi” (MITEN)
”ja sitä paitsi teemme tietokoneita” (MITÄ).
Haluatteko ostaa yhden?
Toivon, että asia on selvä, vaikka en tässä tekstissäni pystykään näyttämään piirroksia. Nyt ymmärrän myös, miksi niin monet seminaarien pitäjät ja valitettavasti myös terapeutit eivät onnistu. Sitä MIKSI ei sanota ollenkaan. Jos satut olemaan yksi näitä seminaarien ohjaajia tai terapeutteja, esitäpä itsellesi kysymys: MIKSI haluat olla ohjaaja tai terapeutti? ”Koska haluan ansaita rahaa?” Se ei ole MIKSI vaan sen MIKSI seuraus. Jos et näe mitään parempaa syytä olla ohjaaja tai terapeutti, niin älä ryhdy ohjaajaksi tai terapeutiksi lainkaan, sillä et tule menestymään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti