Lempiälän koulu, kuva vuodelta 1975.
Olin utelias lapsi. Lapset ovat sitä usein, ennen kuin koulu nitistää heiltä tiedonhalun. Minulta se ei sitä onnistunut tekemään, ei myöskään tyttäreltäni, mutta pojat oi joi…
Käytiin usein sukulaisissa kylässä, niin myös vanhimman
tätini Ailin luona, joka asui lähistöllä, Kähärilässä, jonne mentiin meiltä metsän poikki. Hänen lapsensa olivat ”isoja
serkkujani”, joita pienenä kovin ihailin. Sainhan istua heidän sylissään! He
lukivat ahkerasti Aku Ankkaa ja minä tietenkin penäsin, että minäkin haluan
tietää, mitä ankat sanovat. Mutta arvaahan sen, että ei näillä viikareilla aina
ollut sellaiseen aikaa. Niinpä tutkistelin lehtiä yksikseni. Muistan yhä
elävästi sen hetken, jolloin minulle valkeni, mitä kirjaimet tarkoittivat!
Siitä aukeni uusi maailma. Luin kaiken mitä vastaan tuli ja halusin kouluun lukemaan lisää. Syntymäpäiväni on maaliskuussa, joten koulunkäynnin alkamiseen olisi pitänyt odottaa peräti pari vuotta vuotta. Onneksi toinen tätini Leila oli opettaja, joka ymmärsi toiveeni ja suositteli minua kouluun. Vanhemmillani ei ollut mitään sitä vastaan. Käytiin kunnanlääkärillä, joka oli tuohon aikaan Gudenhjelm ja jonka vastaanoton uskon sijainneen Lappeenrannassa nykyisen virastotalon paikalla olleessa sairaalan talossa. Enemmän pelkäsin lääkäriä kuin mitään muuta, olihan siihenastinen kunnanlääkärimme ollut lempeä ”Aallon rouva”, mutta hyvinhän se meni. Lääkäri käski nousta lavitsalle päätyportaita pitkin – pienelle tytölle korkealle, mutta en uskaltanut, ja sitä kaduin sitten myöhemmin vuosikausia… Koputteli ja kyseli, ja sanoi, että tyttö on terve ja voi mennä kouluun.
Tätini teki koulusoveltuvuustestit. Muistan niistä vain
yhden: se liittyi jotenkin liikkeeseen ja sitä varten otettiin esille pienet
nukenvaunut. Minulla olikin lapsena joitakin hienoja leluja, joita ei muilla lapsilla
välttämättä ollutkaan, johtuen siitä, että vanhempani olivat yrittäjiä, vaikka
maalla asuimmekin. Senkin ymmärsin vasta aikuisena. Muistan miten annettu
tehtävä tuntui typerän yksinkertaiselta ja taisin sen jopa ääneen sanoakin.
Koulu alkoi syyskuun ensimmäisenä. Äiti teki eväät; mukaan
sain voileivät ja pullollisen maitoa. Kouluruokailu tuli Lappeelle vasta
seuraavana vuonna. En ole ikinä tykännyt juoda maitoa ja muistan, että en etenkään tykännyt siitä, että maito oli lämmennyt ruokataukoon mennessä, mutta maidon join, kun äiti käski.
Sitten äiti vei koululle ja käski olemaan kiltti tyttö, ja lähti töihinsä kotiin. Minä jäin yksin seisomaan lapsilauman keskelle koulun pihalle, joka tuntui laajalta ja äänekkäältä ja kamalalta. Opettaja oli kyllä ystävällinen ja neuvoi, mitä piti tehdä. Olin kyllä mennyt luokkaan, mutta heti välitunnin tultua ajattelin, että ei tainnut olla minun juttu ja palasin kotiin.
Sitten äiti vei koululle ja käski olemaan kiltti tyttö, ja lähti töihinsä kotiin. Minä jäin yksin seisomaan lapsilauman keskelle koulun pihalle, joka tuntui laajalta ja äänekkäältä ja kamalalta. Opettaja oli kyllä ystävällinen ja neuvoi, mitä piti tehdä. Olin kyllä mennyt luokkaan, mutta heti välitunnin tultua ajattelin, että ei tainnut olla minun juttu ja palasin kotiin.
Äitipä ei häkeltynyt, vaan käski palaamaan kouluun. Ei siinä
itkut auttaneet. Niin vähin elein kävelin puolentoista kilometrin matkan takaisin
kouluun. Hilkka-opettaja ei suuremmin ihmetellyt eikä ollut vihainen, olinhan
suhteellisen nuori, sanoi vain, että koululaisen on tehtävä sitä mitä muutkin
koululaiset tekevät.
Ensimmäisellä luokalla. 1958-1959
Minut laitettiin istumaan takimmaiseen pulpettiin Pelkolan
lastenkodissa asuvan Kaijan viereen. Tyttö oli minua pienempi ja
pippurinen ja kiusasi minua. Sellaista pientä näpäyttelyä ja harmintekoa koko
ajan. Pelkolassa oli lastenkoti ja siellä olevat lapset kävivät samassa
koulussa kuin muutkin paikkakunnan lapset, mutta lastenkodin lapset vaihtuivat
usein. Seppo tapasi kiusata meitä tyttöjä koko ajan. Mahtaa hänellä
olla ollut lapsena vaikeaa. Mitään vakavaa ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Kaikki lastenkodin lapset eivät tietenkään olleet "vaikeita", vaan ihan tavallisia lapsia. Erityisen mukava oli Heikki, joka ei päässyt tuolloin kanssani pyrkimään oppikouluun, koska hänellä tai huoltajillaan ei ollut siihen varaa. Oppikouluhan maksoi sekä lukukausimaksun että lisäksi matkan ja ruokailun.
Jonain ensimmäisistä koulupäivistä opettaja jakoi meille aapisen,
uskonnon kirjan ja vielä jonkun kolmannen kirjan, ehkä se oli laskentokirja.
Innostuneena menin kotiin ja vielä samana iltana luin kaikki kolme kirjaa.
Seuraavana päivänä pyysin opettajalta lisää kirjoja. Opettaja löi kätensä
yhteen ja tuumasi: ”Voi hyvä lapsi, näitä kirjoja luetaan koko vuosi!” Mikä
pettymys. Onneksi koululla oli kirjasto, jonka kirjat nekin aika pian kaikki
luin. Etenkin Robinson Crusoe teki minuun suuren vaikutuksen.
Lukuinnostus on varmaan jo kotona äidin maidossa hankittu ominaisuus, samoin kuin laulaminen. Äiti luki aina kun siihen pystyi, ja aina sunnuntaisin meille lapsille ja isälle ääneen, ja lisäksi lauloi aina - silloinkin kun ei laulanut.
Enkä koskaan oppinut käsittämään, miksi sanoja piti tavuttaa,
kun ne voi lukea suoraan kokonaan. En muuten ymmärrä sitä vieläkään.
Olin saanut kesällä lahjaksi lasten polkupyörän koulussa
käyntiä varten. Se oli merkiltään Tunturi ja sininen. En vain osannut ajaa.
Niinpä pyörä seisoi koko ensimmäisen vuoden aitan seinustalla, kunnes rohkenin
kokeilla ajamista. Taitaapa se seisoa siellä vieläkin. Tosin sääolosuhteet
eivät kovin pitkään mitään pyöräilyä sallineetkaan. Enemmän käveltiin. Monet
luokkatoverini kävelivät pitkiäkin matkoja, monia kilometrejä siitä sen kummin
valittamatta. Meidän talohan sijaitsi varsin lähellä koulua, vain puolentoista
kilometrin päässä!
Opettaja oli kertonut äidilleni, että kun minun piti
ensimmäisellä luokalla tehdä jotain askartelutyötä ja en sitä osannut, olin
sanonut: ”En osaa, koska olen niin nuori…” Kuusivuotias, ihan kamalaa. Ei siinä
mikään auttanut: opettaja oli taas sitä mieltä, että koululainen tekee
koululaisen tehtävät, pikkulapset ovat kotona.
Kun olin ensimmäisellä luokalla, koulua oli myös lauantaina.
Toisena vuonna lauantaikoulu lakkautettiin. Kävin koulussa varsin mielelläni enkä
myöhästynyt koulusta. Joskus sunnuntaina olin nukkunut päiväunet ja herättyäni
aloin valmistautumaan kouluun, sillä luulin aamun tulleen. Ainahan talvella on
Suomessa pimeää. Muistan hämmästelleeni asiaa ja sitä, että piti mennä
uudestaan nukkumaan ja odottaa aamua ja uutta päivää.
Meillä kuten ei kenelläkään muullakaan ollut juoksevaa vettä
eikä sisävessaa. Vettä haettiin kaivosta ja lämmitettiin puuhellalla ja pantiin
vatiin tai altaaseen ja sitten peseydyttiin. Meillä oli yksi hieno asia
keittiössä, jota ei muissa taloissa ollut: oli lavuaari eli pesuallas. Vain
viemäriä ei ollut. Vesi meni likavesiämpäriin, ja sitten kannettiin tunkiolle.
Ennen kouluikää muistan ulkohuussin portailla miettineeni,
miten ne kommunikoivat, jotka eivät osaa suomea. Tulin siihen tulokseen, että
jos vaihtaa kirjainten paikkaa, viestintä saattaisi onnistua. Taisinpa olla
oikeassa… Ilmeisesti jossain oli puhuttu ulkomaista. Venäjän raja oli hyvin lähellä,
mutta se oli kuin maailma olisi siihen loppunut. Nykyisin sitä samaa läheistä
tietä kulkee puolitoista miljoonaa venäläistä vuosittain. Ulkomaalaisia oli
kaupungilla joskus harvoin, ja he olivat aina saksalaisia. Vielä
keskikouluaikana laskimme ystäväni kanssa, miten monta ulkomaalaista olimme
nähneet. Meillä oli kuitenkin kylän ensimmäinen televisio ja sieltä kai olin
jotain poiminut.
Television myötä lisääntyi vieraiden määrä: kyläläiset
kokoontuivat meille sitä katsomaan. Meillä oli myös kylän ensimmäinen puhelin.
Se oli musta seinälle ripustettu aparaatti. Ensin piti nostaa kuuloke ja
kertoa, kenen kanssa halusi puhua. Karhusjärven naiset sitten yhdistivät
puhelut ja tietenkin myös kuuntelivat silloin tällöin, mitä kyläläiset
juttelivat. Näin ymmärsin aikuisten puheista…
Käveltiin siis kouluun. Usein naapurien lasten kanssa.
Muistan Reijon minua usein tuuppineen ja kiusanneen. Ilmeisesti olin nopsa jaloistani, kun aina pääsin karkuun. Miljoonatie,
nykyinen Lempiäläntie Tuomojan risteyksen ja nykyisen Soskuan sulun välillä oli
pahainen kinttupolku. Lapset kulkivat kotoaan Tuohimäen sulun kautta
Lempiälään. Samoin Tuomojan sulun kautta, joista syistä lapsia siis kävi
koulussa myös kanavan tuolta puolen eli Joutsenosta. Omalla luokallani ollut kiltti
ja mukava poika Heikki joutui muuttamaan pois perheensä kanssa, kun uutta
kanavaa alettiin rakentaa. Aiemmin oppilaita oli ollut jopa Joutsenossa sijaitsevista
naapurikylistä Läykästä ja Kivisaaresta, niin myös Laila Hirvisaari oli ollut
serkkuni luokalla. Minun luokallani oli hänen nuorempi veljensä, maailmaa
kiertänyt paluumuuttaja Markku. Samoin luokallani oli nykyinen
Lappeenrannan apulaiskaupunginjohtaja Kari, Pelkolan kartanon
isännöitsijän poika. Reijosta tuli tietääkseni maanviljelijä isänsä tilalle. Eevalla on nykyisin iso sikatila Karhusjärvellä… Muista
luokkakavereista en tiedä mitään. Luokallani oli neljä tyttöä ja kaksitoista
pokaa. Oli siinä vipinää kerrakseen.
Osan kouluaikaa olimme samassa luokassa alemman luokan
kanssa, ja siellä sitten oli paras ystäväni Kirsti. Kirsti oli
halunnut istua oppikouluun lähdettyäni samassa pulpetissa kuin missä minä olin
istunut, että hänestä tulisi yhtä viisas kuin minusta. Näin opettaja oli
kertonut. Siitä viisaudesta en tiedä, aika samanlaisia ollaan. Vaiheikas on
ollut hänen elämänsä; nykyisin hän asuu Saksassa. Ja on yhä paras ystäväni!
Urheilussa en pärjännyt ollenkaan. Enhän voinut mitenkään olla hyvä urheilussa, kun kerran olin hyvä lukemaan? Ennen muinoin osaamiset olivat toistensa vastakohtia, enkä tiennyt, että oppia voi mitä vaan, jos itse haluaa. Hiihtokilpailut olivat
siis minulle kauhistus. Tuohon aikaan oli ihan koulun lähellä sijaitsevalla
kumpareella Lempiälässä hyppyrimäki, jonka tornista laskettiin. Me tyhmät tytöt
pääsimme sitten tamppaamaan laskettelumäkeä, kun emme uskaltaneet korkealta mäkeä laskea saati mäestä hypätä. Hiihtokilpailuista jäi mieleen paitsi viimeinen sija, myös
sen päivän ruoka: hernekeitto. Ei siinä mitään, mutta kun siinä oli läskiä. Kiukutti
ja yökötti. Pakkoko tätä on syödä muutenkin kamalan päivän päälle!
Tulihan se sitten pitkä kesä ja serkut meille maalle. Ah
ihanaa aikaa. Veli ja minä saimme seuraa koko kesäksi. Ehkä siksi serkut ovat
niin läheisiä, kun kaikki lapsuuden kesät yhdessä vietettiin?
Valokuvaaja kävi tietenkin koululla joka vuosi. Ainakin
luulen niin. Sen muistan, että olin ainoa luokallani, joka tilasi ”ison” eli kunnollisen
kokoisen kuvan. Äiti sanoi, että ei mitään piilokuvia,
myöhemminkin pitää nähdä, ketä kuvassa on. Jaa että ketä? Hauskahan näitä
ajan kuvia totisesti onkin katsella.
Neljännellä luokalla 1961-1962. Kuvassa mukana vasemmalla kolmannen luokan neljä oppilasta.
Opettaja Aarne Alarik Aalto.
Opettaja Aarne Alarik Aalto.
...............................................................................
Paljon paljon myöhemmin olisin mieheni kanssa mielelläni ostanut vanhan kouluni ja laittanut sinne koulutuskeskuksen, mutta kaupunki ei meille myynyt emmekä saaneet hankkeellemme julkista rahoitusta. Samaan aikaan nykyiset kuorokaverini, joita en silloin vielä tuntenut, ostivat oman vanhan koulunsa Alavieskassa, lähes samankokoisella tarjouksella ja samanlaisella konseptilla kuin minkä mekin teimme, samankokoisen ja samankuntoisen rakennuksen, saivat sille rahoituksen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta ja perustivat sinne koulutuskeskuksen, ja tekevät lähestulkoon sitä, mitä me ajattelimme tehdä Lappeenrannassa. Lappeenrannassa rahoituksen kaatumisen syy oli, että "Venäjän kauppa ei kannata". No, sitten päädyimme asumaan Kalajoella ja rakennutimme Kalajoen Hiekkasärkille tsasounan. Ja kouluttanut olen koko ajan.
Iltaa Pirjo myöhäistä tosin, surffailin vähän tässä muistellen lapsuuden kuouluaikoja yms, menneisyyttääni, sieltä Lempäälänkoulun penkillä ollaan varmaan tavattu ja elämään sieltä saatettu. Olin Kaija Kaipainen oms. Ja sieltä Lastenkodista,. Tunnistin itseni moista valokuvista. Nykyisin asun Imatralla , asun mieheni kanssa lapsettomana pariskuntana. Minulla on sisko vielä elämässä, Ritva Kaipainen silloin, samaaa. lastenkotia ja koulua käytiin. Ota yhteyttä , kiitollisina muistoista :)
VastaaPoistaOi, kiitos viestistäsi! En ole saanut traumoja koulusta, viestitä toki, muistellaan yhdessä.
Poistabsa@tza.de
Hionoa, Pirjo:)olen tossa yhdessä kuvassa alarivissä oikealta eka, kirjoneulevillatakki päällä ja keskeltäpäältä jaksus, letit rusetilla,en kauheasti muista koulukavereita , mutta sen muistan että hyvä oli koulu : opettajat , keittäjät , oppilaskaverit, koskaan kiusattu minua ja siskoani jotka ilman syytään pääsimme kyseiseen kouluun, meillä oli kotiolot huonot, isä Sauli hylkäs meidät ja Äitimme Hilkka joutui ” elämänsä vahvemman” eteen nöyrtymään, ei ollut lähiomaisia mille meitä sisaruksia olisi eteenpäin viety, tiet johti sinne lastenkotiin, missä oli oikein mukava olla ja hyvä hoito ja johto, osasivat viedä meitä lastenkokodin lapsiakin elämässä eteenpäin, koulukiusattuna ei koskaan tuntenut olevani siskoni ja minä , päinvastoin yhteisö Opettaja piti huolen tasa-arvoisuudesta. Ps, otan yhteyttä tavalla tai toisella:)
VastaaPoistaKatsoin suosittelemaasi bsa@tz.de, hienoa! Äidin perhe Käkisalmelta, menemme Kannaksen / Käkisalme/ Viipuri retkelle sotahisteoraa , missä äitini juuret, koti siellä rajantakaiseen jäi Käkisalmeen,,, ps. Kuka olet koulukuvausta?
VastaaPoistaEka luokan kuvassa toinen oikealla, eli sinun vieressäsi, essu päällä. Neljännen luokan kuvassa eturivissä tummemmasssa mekossa.
Poista