keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Äiti, tule jo kotiin


Vanhoja papereita siivotessa tekee löytöjä. Löytyi pieni poikani kirjoittama lappunen.

Olen aina ollut varsin aktiivinen ja harrastanut monenlaista. Siksi oli myös iltamenoja. Kun lapset olivat pieniä, järjestelimme lastenhoidon muiden vanhempien kanssa keskenämme, niin että lapsilla oli aina tutut ihmiset paikalla. Kun lapset sitten saivat lisää ikää, saatoin jättää heidät keskenään kotiin.

Yhdeksän- ja yksitoistavuotiaani olin jättänyt kahdestaan kotiin. Lasten isä oli ilmeisesti jossain vaikkapa työmatkalla, minulla oli kai ollut vauva menoissani mukana. Olin kai myös kertonut vanhemmille lapsilleni tarkan kotiintuloajan.

Kun sitten palasin yöllä kotiin, lapset olivat kyllä nukkumassa, mutta pöydälläni oli tämä lappunen, jonka yhdeksänvuotiaani oli kirjoittanut: 

”Rakas Jumala, minä olen Markku! Haluan, että äiti tulee Nyt meidän taloomme!”

Sydäntä kouraisi. Lapsilla oli ollut hätä: äiti ei ollutkaan tullut lupaamaansa aikaan. Olin jäänyt suustani kiinni enkä ollut ajatellut lapsille antamaani lupausta kotiintuloajasta, eikä tuolloin ollut kännyköitä, joilla soittaa ja ilmoittaa missä olen ja mitä teen. 

Arvatkaapa ajattelinko vastedes. 

Kuva kirjasesta "Schutzengelchen für meine Mama" (Pieni suojelusenkeli äidilleni), jonka toinen poikani Timo lähetti minulle viime vuonna joululahjaksi. 

Teksti kuuluu: 
Kaikesta, mitä olen ja toivon olevani, saan kiittää yhtä enkeliä, äitiäni.
Abraham Lincoln

Rakas äiti,
niin kauan kuin muistan, sinä olet ollut henkilökohtainen suojelusenkelini. Suojelkoon sinuakin enkeli, lohduttakoon sinulle tummina päivinä ja iloitkoon kanssasi, kun aurinko taas pilvien läpi paistaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti