tiistai 13. huhtikuuta 2010

Pankkiasiaa

Äitini on hyvin korrekti ja maksaa aina kaikki laskut ajallaan. On tehnyt niin koko elämänsä, vaikka yrittäjä olikin. Pankkihan on ihmisen paras ystävä. Hm...

Nyt sitten, kun taas olen lähdössä matkalle, pitäisi käydä maksamassa öljylasku. Tokihan sen maksupyynnön voi laittaa pankin kirjekuoreen ja kuoren postiin. Vanhemmalla ihmisellähän ei ole nettiä, jonka kautta maksaa laskut.

Ongelma syntyi siitä, kun en olekaan ajoissa laittamassa kirjekuorta postiin. OP-pankki nimittäin haluaa, että maksupyyntö tulee pankkiin viisi päivää ennen varsinaista maksupäivää.

Anteeksi kuinka? Tarkoittaako tämä, että OP-pankissa kerätään maksupyyntökirjeitä pöydälle, ja avataan ne vasta maksupäivänä?

Vai tarkoittaakohan se, että pankki käyttää vanhusten hyväuskoisuutta hyväkseen ja tekee vanhusten rahalla töitä nuo viisi päivää?

Mihin OP-pankki tarvitsee viisi päivää, siis kokonaisen viikon tehdäkseen yhden tilisiirron? Yllätys: Sampo-pankki tarvitseekin vain kolme päivää.

Mitä tekisin, jos saisinkin laskun joka pitää maksaa heti? En osaa ennakoida toisten ajatuksia, maksu siis myöhästyisi viidellä päivällä? Ai että on pikamaksu. Kyllä on, se maksaa 20 euroa ja vastaanottajalle siitä ilmoitus maksaa lisäksi 40 euroa. Koettu viime päivinä.

EU:n säädökset vaativat, että maksu yhdestä EU-maasta toiseen saa nykyisin kestää vain kaksi päivää. Miksi sitten Suomen sisällä viisi päivää?

Haloo, herätkää hyvät ihmiset: pankit eivät ole asiakkaita varten, vaan asiakkaat pankkeja varten. Pankkien kuten kaikkien muidenkin yritysten tarkoitus on tuottaa voittoa, ei mitään muuta.

Olen kyllästymiseen asti saanut vuosien varrella opettaa pankkivirkailijoita ja erinäisiä pankinjohtajia Saksassa, Ranskassa ja Suomessa tekemään omat työnsä...

Pitääkö tähän ihan oikeasti vielä kertoa 90-luvun laman pankkien ja poliitikkojen rötökset, jotka kansa kiltisti maksoi ja valitsi sitten samat heput tekemään samoja virheitä uudelleen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti