perjantai 16. huhtikuuta 2010

Toimintatapoja

Sata kertaa olen sanonut asiakkailleni, jotka ovat eri kansallisuuksia ja joilla tietenkin on erilaisia toimintatapoja, että useimmiten ei ole olemassa oikeaa tai väärää, vain ON. Se joka ei ole koskaan nähnyt muuta kuin oman takapihansa, ei voi kuvitella että on muutakin. Eikä se joka on kerran käynyt lomalla jossain, voi oikeasti keskustella juuri mistään.

Ei esimerkiksi ole olemassa mitään lakia missään siitä, riisutaanko kengät ovella vai ei, vaan se riippuu maasta. Saksassa sellainen on epäkohteliasta, Suomessa on epäkohteliasta tulla katukengissä sisään.

Mutta osaako joku antaa vastauksen seuraaviin kysymyksiin:

Kun maksetaan lasku käteisellä, vastaanottaja kuittaa laskuun että on saanut maksun. Vai kuittaako maksaja omaan laskuunsa, että on maksanut laskun? Kun asiakas vie Suomessa rahaa pankkiin omalle tililleen, niin asiakas, siis maksaja, kuittaa että on vienyt rahat tilille. Vastaanottaja eli pankki ei kuittaa. Ai et ole huomannut tässä mitään ristiriitaa? Kuka sai rahat ja kuka kuittasi ja mitä?

Kun ostan auton, näen sen tai tilaan ja maksan kun olen sen saanut, mahdollisesti maksan varausmaksun sopimusta tehdessäni. En siis vie autokauppaan ensin rahaa kaiken varalta, ja käy odottamaan, josko kauppias ensi viikolla sattuisi jonkin omasta mielestään minulle sopivan auton näyttämään. Kyllä minä ihan itse haluan päättää mitä ostan. Kuitenkin tämä on juuri tapahtunut, kyse ei tosin ollut autosta vaan muusta tuotteesta, ja ihan vakavalla naamalla myyjä väittää että tämä on normaali toimintatapa Suomessa, tänä vuonna 2010.

Voi tietenkin olla, että olen väärässä filmissä…?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti