lauantai 27. lokakuuta 2012

Onko sinulla ongelmia?



Julkaisen alla olevan tekstin kirjoittajan luvalla.
Tämän  innostavan viikkokirjeen voit tilata osoitteesta http://uskallainnostua.fi/.
Suosittelen lämpimästi!
 
…………………………………………………….
Uskalla Innostua -viikkokirjeesi 16.9.2012

Hei !

Oletko niitä onnekkaita ihmisiä, jolle koskaan ei ole tullut vastaan elämässä tilannetta, josta ei meinaa millään päästä eteenpäin? Vai onko tällaisia tilanteita useamminkin? Siis sellaisia, missä hymyileminen ei todellakaan auta ja hampaita saa kiristää ja siltikään ei ole kivaa, kun mikään ei onnistu ja mitenkään ei pääse eteenpäin.

Itselleni nuo tilanteet ovat tuttuja ja tuntuu, että mitä enemmän kohtaan ihmisiä, niin sitä enemmän myös tiedän ihmisiä, jotka ovat joskus yrittäneet ihan kaikkea, mutta mikään ei ole onnistunut. 
Mitä niissä ankeissa, ylitse pääsemättömissä tilanteissa voi tehdä?
Riippumatta siitä, mikä on huolen aihe, ihmissuhde, raha, ongelma työssä tai työpaikalla, niin ihminen pystyy kestämään yllättävän paljon tuskaisia hetkiä. Kutsun näitä nyt tässä kirjoituksessa yhteisnimellä ongelma tai ongelmallinen tilanne.

Aiheena tämä on todella laaja ja siksi tarjoan tässä muutaman uuden näkökulman, jonka toivon auttavan juuri sinun tilanteessasi nyt tai tulevaisuudessa. Ehkä voit auttaa näillä myös jotain muuta ihmistä näkemään valon tunnelin päässä. 
Ongelma on aina ongelma
Osa ongelmista on ihan oikeita. Saatat ajatella, että minun ongelmat ainakin kaikki ovat täysin oikeita ja aitoja. Jos kuitenkin jaetaan ongelmalliset tilanteet kahdella tapaa: Niihin, jotka ovat vain ajatuksissa ja niihin, jotka ovat ulkoisia ongelmia.

Ulkoisiin asioihin emme aina pysty vaikuttamaan, mutta mieleemme meillä on täysi yksinoikeus. Kummatkin näistä on todellisia ongelmia, niin kauan kun niitä pitää todellisina. 
Ensimmäinen vinkki - kyseenalaista ja pienennä:
Kyseenalaista onko ongelmasi ihan oikeasti ongelma? Onko koko tilanne vain keksitty - itsesi tai jonkun muun? Kyseenalaista sen koko ja laajuus: Oletko suurentanut sitä mielessäsi?

Usein ongelmat ja ahdistavat tilanteet suurenevat mielessämme ja se aiheuttaa lisääntyvän tuskaisen tunteen.
Ota edellinen lause täysin kirjaimellisesti ja kokeile seuraavaa:
Ajattele ongelmaasi - Mitä tulee mieleesi? Mitä näet mielessäsi? Näet mielikuvan mielessäsi - Työnnä se mielessäsi kauemmaksi ja saat etäisyyttä asiaan. Jos ongelma on jokin, mistä haluat päästä kokonaan eroon, niin työnnä se niin kauaksi ja pieneksi, kun pystyt.

Edellinen on erittäin helppo harjoitus, joka kirjaimellisesti auttaa näkemään ongelman kauempaa. Koko harjoituksen juju on se, että se tulee osata tehdä juuri sille häiritsevälle mielikuvalle ja juuri silloin, kun se häiritsee. Eli juuri siinä tilanteessa, kun tuntuu, että mikään ei toimi ja mitään ei pysty tekemään. Juuri silloin.

Sama tulos muuten tulee usein pelkästään sillä, että hymyilee omalle ongelmalleen. 
Toinen vinkki - hajota atomeiksi:
Ongelmasta sanotaan englanniksi problem, jonka olen ymmärtänyt olevan kaksi erillistä sanaa: Pro ja Blem. Sanat ovat alunperin oppimani mukaan latinaa ja tarkoittavat ennen ratkaisua. Toisin sanoen kyseessä ei olisikaan ongelma, vaan tilanne ennen ratkaisua.

Ongelmallisessa tilanteessa: Ota paperia ja kynä ja lähde purkamaan ongelma palasiksi. Löydä se, mikä on todellinen ongelma. Usein harhaannumme siitä, mistä todella on kyse ja emme siksi löydä ratkaisua. Kirjoita paperille, joka asia, mikä vaivaa sinua ja ensimmäisen vinkin mukaan kyseenalaista se. 
Kun löydät ongelman tai jopa sen ytimen, niin lähde keksimään ratkaisuja.
Fokuksesi eli se, mihin keskityt, vaikuttaa aina siihen millaisia tuloksia saat elämässä. Jos keksityt ongelmaan, niin pyörit ongelman ytimessä. Ota kirjaimellisesti katse ylöspäin ja ala keksimään ratkaisuja. Muista, että yhdestäkään ratkaisusta ei ole hyötyä, jos sitä ei laita käytäntöön.

Usein käy niin, että ongelmallisessa tilanteessa ampuu itseltään kaikki ratkaisut alas. Joskus se kuuluu myös oudolla tavalla tiimihenkeen: Kun yksi keksii ratkaisun, niin joku kumoaa sen. Kritisointi auttaa luomaan uusia ratkaisuja, mutta ei tuo yhtään valmista TOTEUTETTUA ratkaisua.

Jos tiedät yhdenkin ratkaisun, niin kokeile toteuttaa sitä. Se tekee mielellesi hyvää: Opit, että löydät ratkaisuja ja laitat niitä käytäntöön.
Kolmas vinkki - usko aina siihen, että asiat järjestyvät
Jaan nämä tilanteet nyt raa'asti kolmeen eri kategoriaan: Tilanteet, jotka...
1. tarvitsee ratkaisun heti nyt tai viimeistään tänään
2. tarvitsee ratkaista tulevan kuukauden tai vuoden sisällä
3. olisi hyvä ratkaista jossakin vaiheessa elämää, mutta mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Elämässä tulee ja menee tilanteita, jotka ahdistavat ja joista ei tunnu löytyvät ulos pääsyä. Tänä päivänä uskon, että ongelmat on aina kaikki ihmisen keksimiä. Ei täällä maailmassa alunperin ollut yhtään ongelmaa. Ongelmista stressaaminen ei yleensä tuo ratkaisua, vaikka se saattaakin auttaa siirtymään ratkaisun kehittämiseen. Edellisen kohdan jaottelun mukaan, moni ongelma häviää pelkästään sillä, että sen unohtaa. Joitakin taas ei voi unohtaa, koska ne löytää edestä päin.

Jos auto on talvella hautautunut lumikinosten alle, niin tarpeeksi kauan kun odottaa, niin auto tulee kyllä esiin kevät auringossa. Jos autolle ei ollut suurta tarvetta talven aikana, niin siitä ei ollut edes mitään ongelmaa. Jos taas jättää laskun maksamatta, niin todennäköisimmin sen laskun löytää vielä isompana joku tulevaisuuden päivä.

Osan ongelmistasi voit siis unohtaa ja osan siirtää tulevaisuuteen. Kun annat ongelmalle nimen, niin pystyt paremmin tiedostamaan sen ja siirtämään sen tarvittaessa vaikka tulevaisuuteen.

Jotkut asiat tarvitsevat pidempään ratkaisun kehittelyä ja toiset menevät nopeampaa ohi. Oikeasti osa ongelmista häviää, kun odottaa tarpeeksi kauan. Etukäteen kannattaa varmistaa onko kyse sellaisesta ongelmasta vai ei, koska kaikkia ongelmia ei vain voi unohtaa.
Varmaa on se, että aina tulee olemaan ongelmia ja kaikista ongelmista voi selvitä.
Usko aina siihen, että on olemassa ratkaisu. Usko aina siihen, että löydät ratkaisun.

Tätä voi harjoitella myös sillä, että harjoittelet näkemään itsesi ratkaisussa. Jos olet aidan tällä puolella ja ratkaisu on aidan toisella puolella, niin opettele näkemään itsesi mielessäsi aidan toisella puolella. Joku päivä huomaat olevasi siellä.

Jokaiseen tilanteeseen löytyy ratkaisu, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella.

Jos olet mielestäsi jo kokeillut kaikkea ja et siltikään ole löytänyt ratkaisua, niin on olemassa vielä vähintään yksi tapa kokeilla. Sen takaa löytyy ratkaisu.
Tärkeimpänä
Muistuta itseäsi, mistä elämässä on todella kyse. Onko kyse ongelmista ja ratkaisuista vai jostain ihan muusta. Sinä määrittelet oman elämäsi tarkoituksen. Jos tykkäät ongelmista, niin niitä maailmassa riittää ja niitä on helppo kerätä lisää. Niitä voi myös ratkoa muiden puolesta ja voi myös kerätä itselleen halutessaan muidenkin ongelmat.

Jos et tykkää ongelmista, niin on olemassa helpompia tapoja elää. Valitse silloin ympäristösi ja asuinpaikkasi tarkkaan. Elämästä voi tehdä myös helppoa.
Muista, että et ole ongelmasi. 
Se on jotain keskittyä, mutta se et ole sinä. Siksi voit myös ottaa ongelmasta lomaa ja unohtaa sen hetkeksi. Moni asia ratkeaa juuri sillä hetkellä, kun siitä osaa päästää irti.

Palaan aiheeseen varmasti uudestaan ja uudestaan ytimekkäämmässä ja kohdistetummassa muodossa. Voit myös kertoa vastauksena sen, millaiset asiat ovat aiheuttaneet sinulle tilanteen, josta et meinaa löytää ulospääsyä.

Tsemppiä elämääsi!
Ilkka Koppelomäki

Valmentaja

Uskalla Innostua –tiimi
Copyright © 2012 Inner Strength Finland Oy, All rights reserved.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti