tiistai 2. elokuuta 2016

Suomalaiset ihmiset, suomalaiset tuotteet ja laatu

Ai, että laatua Suomesta? Nyt tulee "karua luettavaa"
Talouselämä 2.8. 2016

Alkuperäinen teksti:
"Uunituoreen kansainvälisen ASQ Global State of Quality Research -tutkimuksen tulokset ovat Laatukeskuksen toimitusjohtajan Tani Järvisen mukaan karua luettavaa.

Amerikkalainen laatuyhdistys ASQ (American Society for Quality) uusi tänä vuonna muutama vuosi sitten tekemänsä tutkimuksen yritysten laatutasoista eri maissa. Tällä kertaa mukana oli entistä kattavampi otos maita ja yrityksiä. Tulokset Suomen osalta eivät ole siltikään kehittyneet juurikaan.

Huolestuttavinta on se, että tutkimuksen takana Suomessa on Laatuyhdistyksen lähipiirissä olevia organisaatioita. Jos tulokset näiden perusteellakin ovat huonommat kuin toivoisi, mikä onkaan laadun todellinen tila Suomessa", harmittelee Järvinen.

Laatukeskuksen toimitusjohtaja on ainoa Suomessa, jolla tällä hetkellä on tieto tutkimuksen tarkoista tuloksista. Hän työstää parhaillaan yhteenvetoa Suomen tilanteesta julkistettavaksi syyskuussa.

ASQ:n tutkimuksessa selvitettiin muun muasa laadun strategista merkitystä, laatujohtamisen roolia, laadun mittaamista, laatutyökalujen käyttöä sekä laatukoulutusten määrää ja laatuosaamista. Kaiken kaikkiaan tutkittuja-osa-alueita oli 38 ja maita 65.

Suomesta tutkimukseen osallistui yli 200 organisaatiota eli noin viitisenkymmentä enemmän kuin edelliskerralla. Muutama vuosi sitten Suomi oli häntäpäässä kaikilla tutkimuksen osa-alueilla eikä Järvinen lupaile lohtua tänäkään vuonna.
Asiakasrajapinnan kuuntelu, laatuun liittyvät ylätason mittarit, Big Datan hyödyntäminen ja verkostojen hallinta. Mitäpä luulet, sijoittuvatko nämä tuloksissa parhaiten vai huonoiten hallitsemiimme osa-alueisiin", Järvinen haastaa.

ASQ Global State of Quality Research 2016 -tutkimuksen tulokset julkistetaan Inspectan tietopäivässä 7. syyskuuta."

...............................

Allekirjoitan artikkelin sanoman oman kokemukseni perusteella. Vähän on laatua Suomessa. Toki on poikkeuksiakin, Kampin Puu Oy Kurikasta on sellainen. Asiakas kyllä maksaa korkeammankin hinnan, jos laatu on kunnossa. Lisäksi tarvitaan sitä, mitä tämä toisen asiaa koskevan artikkelin kommentoija Lauri Karppanen kirjoittaa: 

Listaan oman yli 25 -vuotisen vientikokemukseni mukaan syitä huonoon vientimenestykseen:
1. Olemme kaukana markkinoista
2. Emmme uskalla puhua
3. Meillä ei ole itsetuntoa vakuuttaa asiakkaita
4. Emme osaa smal talkia
5. Emme puhu asiakkaan kieltä- englannilla voi myydä vain brandituotteita
6. Osaamme ehkä esitellä tuotteet, mutta kaupan päättäminen on vaikeaa
7. Emme uskalla soittaa tarjouksen / toimituksen jälkeen asiakkaalle


Lisäksi totean, että sekä alan koulutus että nk. asiantuntijoiden tiedot ovat pitkälti hakoteillä. 

 

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti