maanantai 9. huhtikuuta 2018

Junalla Saksassa

Voi taivas sentään! Ajattelin jo vuosia sitten kirjoittaa Saksan rautateistä, mutta se osoittautui mahdottoman valtavaksi tehtäväksi. Seuraavassa kuitenkin lyhyt yhteenveto. 


Saksassa on toki Deutsche Bahn (DB) eli valtion rautatiet. Se syntyi vuonna 1994 yhdistäen Deutsche Bundesbahnin eli Saksan Liittotasavallan valtion rautatiet ja Deutsche Reichsbahnin eli DDR:n rautatiet. Yhtiö on 100% valtion omistuksessa. DB on Keski-Euroopan suurin rautatieyhtiö ja toimii myös ulkomailla. 

 

Yhtiö koostuu monista osista: henkilölähiliikenteestä, kaukoliikenteestä ja rahtiliikenteestä. Vuonna 2016 yhtiö kuljetti 4,4 miljoonaa matkustajaa ja liikutti 277 miljoonaa tonnia tavaraa. Yhtiöllä 323.000 työntekijää, vajaat parisataatuhatta Saksassa. 

Köln. Rautatieasema katon alla, tuomiokirkon vieressä.


Rataa vähemmän, liikennettä enemmän. Rataa oli 1994 noin 44.600 kilometriä, nykyisin 38.500. Suomessa 5.919 km. Mutta väkeäkin on Saksassa n. 15 kertaa enemmän kuin Suomessa. 


 Kaukojunaverkosto

Saksassa kulkee päivittäin noin 40.000 junaa. Viime vuonna 94,1% junista kulki aikataulun mukaisesti. Rautatieliikenne on kasvanut vuodesta 1994 yli 40%, tavaraliikenne jopa 60%. Nykyisin Saksassa junat kulkevat vuodessa yli miljardi kilometriä.


Berliini, päärautatieasema
 

Ei tässä vielä läheskään kaikki. Saksassa toimii myös noin 170 yksityistä rautatieyhtiötä.  Ja sitten ovat toki myös kaupunkien ja kuntien lähijunat, lisäksi metrot ja raitiovaunut, sekä bussit… Missään et ikinä jää Saksassa ilman liikenneyhteyksiä. Et edes maaseudulla. Suomalainen mieheni on sitä mieltä, että kaikki Saksassa ajavat vain autoilla. Taitaapa olla varsin väärässä…

Vautsi, Saksassa on hienoa matkustaa junalla. Mutta valitettavasti se ei ole halpaa... netissä voi kivasti varata osoitteessa bahn.de, ja muista kysyä erikoistarjouksia, sillä niitä on!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti