sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Deutsches Museum Münchenissä ja Deutsches Technikmuseum Berliinissä

Saksalainen insinööritaito vitriinissä
Deutsches Museum Münchenissä on maailman suurin tekniikan museo.

Teksti: Petja Partanen, TEK – Tekniikan akateemisten jäsenlehti 4/2012

Saksan-matkalla ei voi ohittaa Berliinin ja Münchenin tekniikan museoita. Päivä insinöörien saavutusten parissa menee hujauksessa.

Münchenissä huomaa, että saksalaiset arvostavat insinööritaitoa. Kaupungin suurin museo Deutsches Museum on myös maailman suurin tekniikan museo. 100.000 esineen kokoelmassa on monta maailman ensimmäistä tekniikan saavutusta, kuten ohjelmoitava tietokone Z3 (1941) ja auto (1886).



Puolitoista miljoonaa kävijää vuodessa ei ole väärässä. TEK:in sisarjärjestö VDI:n (Verein Deutscher Ingenieure) vuonna 1903 perustama museo on käymisen väärti. Olipa kyse sähkötekniikan kehityksestä tai lentokoneenrakennuksesta, saksalaisinsinööreillä on ollut näppinsä pelissä teknologian kehityksessä, yleensä sen eturintamassa. Ainakin maailman valloittaneista innovaatioista on olemassa saksalaisversio.

Deutsches Museumin jättimäisessä lentokonehallissa ei ole amerikkalaisia bisnesjettejä, vaan saksalaisvalmisteinen HFB-320 Hansa jet. Wright-veljesten maailman ensimmäinen moottorilentokone on sentään näytillä.

Maan sotaisa historia tulee selväksi, vaikkei sitä kävijälle erityisesti tyrkytetä. Vaikea kokoelmista olisi jättää poiskaan esimerkiksi maailman eniten valmistettua lentokonetta Messerschmitt ME 109:ää, joka tuli tunnetuksi toisen maailmansodan saksalaishävittäjänä. Näytillä on myös maailman ensimmäinen ballistinen, ohjus, V2-raketti, joka kylvi kauhua Lontoossa ja Amsterdamissa toisen maailmansodan loppuvaiheessa.



Koko perheen keidas

Berliinin Deutsches Technikmuseum on ilmeeltään modernimpi. Vaikka kävijämäärät ovat Müncheniä pienemmät, yli puoli miljoonaa vierasta vuodessa peittoaa Helsinkiin kaavaillun Guggenheim-museon rohkeimmatkin kävijäarvot. Taannoisen rautaesiripun itäpuolisessa Kreuzbergin kaupunginosassa sijaitsevan museon päärakennus on uutta lasiteräsarkkitehtuuria. Viitteenä historiaan on sisäänkäynnin katolle nostettu C-47-kuljetuskone. Vuoden 1949 Berliinin saarron aikaan nämä ”rusinapommittajat” laskeutuivat puolentoista minuutin välein läheiselle Tempelhofin lentokentälle turvaten jaetun kaupungin ruokahuollon.

Saksassa kun ollaan, kulkuvälineet ovat museossa väkevästi läsnä. Maailman ensimmäinen auto, Karl Benzin 1886 patentoima bensiinikäyttöinen kolmipyöräinen ajopeli, on replica, alkuperäinen kun on näytillä Münchenissä. Kolmimoottorinen Junkers JU 52 on tärkeä osa siviili-ilmailun historiaa. Finnairin edeltäjän Aero Oy:nkin käyttämä Ju 52 pystyi kuljettamaan 17 matkustajaa Berliinistä Roomaan kahdeksassa tunnissa. Koneita valmistettiin lähes 5.000 kappaletta.

Junista kiinnostuneelle Deutsches Technikmuseum on todellinen aarreaitta. Puistoalueelle levittäytyvässä vanhassa veturihallissa on nelisenkymmentä erilaista veturia ja junanvaunua. Kesäisenä päivänä puisto on koko perheen keidas. Tekniikan historiasta kiinnostuneille näytillä on tuuli- ja vesimyllyjä ja tietenkin panimo, olutmaassa kun ollaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti