keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Suomi-brändi. Suomea ei edelleenkään osata markkinoida Saksassa.

Mieleen tulee ensimmäiseksi se, että ehkä saksalaisia ei halutakaan Suomeen? Venäläisethän tulevat joka tapauksessa, siitäkin huolimatta, että suomalaisten yritysten suuri huoli on, ettei Suomessa osata venäjää. Venäläiset oikeasti vievät suomalaisten työpaikat matkailualalla.

Niin niillä saksalaisilla kuin venäläisilläkin, jotka Suomeen asti tulevat, on rahaa. He myös käyttävät sitä, toisin kuin suomalaiset matkalle lähtijät omine eväineen.

Tässä alla Matkailun edistämiskeskuksen tilaama raportti Suomen matkailumainonnasta Saksassa. Suomalaiset matkailualan tahot eivät ole vieläkään käsittäneet, mikä Suomen valtti on. Se ei ole tapahtumien määrä. Se on luonto, luonto, luonto. Eikä kukaan tule ulkomailta Kalajoelle hienojen mökkien takia.

”Haastatteluista kävi selkeästi ilmi, että jos Suomea tunnettaisiin paremmin, se vetäisi myös paremmin matkailumaana. Muutama haastatelluista otti jopa kantaa siihen, kuinka Suomen pitäisi markkinoida itseään huomattavasti nykyistä näkyvämmin Saksassa.”

Suomi sulkeutuu elokuun puolivälissä, kun koulut alkavat. Keski- ja Etelä-Euroopassa lomat alkavat heinäkuun lopussa ja näin ollen turistit tulevat elokuussa. Tuhannen monen ulkomaalaisen olen kuullut kysyvän, miksi mistään ei elokuun puolestavälistä saa enää mitään. Mitäpä matkailualan yrittäjät tähän sanovat?! "Tehdään näin koska on aina ennenkin tehty näin..."?





Mielikuvia Suomen matkailumarkkinoista Saksassa 2011

MEK:in tilaama ja Newsbrokers Oy:n tuottama Hiljainen reportaasi™ antaa tietoa saksalaisten matkailutottumuksista, –odotuksista ja –kokemuksista ja tarkemmin mahdollisesta kiinnostuksesta matkustaa lomamatkalle Suomeen.

Omana osa¬alueenaan raportissa haluttiin selvittää sitä, miten matkaideat syntyvät eli mitä tapahtuu ennen kuin ollaan siinä pisteessä, jossa potentiaalinen Suomen-matkaaja ryhtyy googlaamaan tietoja jostakin jo ideoidusta matkakohteesta. Aineisto perustuu henkilökohtaisille syvähaastatteluille joita tehtiin huhtikuussa 2011 yhteensä 13 Berliinissä ja Düsseldorfissa.

Reportaasia varten tehtyjen haastattelujen perusteella Suomi matkailumaana tunnetaan Saksassa kummallisen huonosti ja Suomeen liittyy paljon vääriä mutta oiottavissa olevia mielikuvia. Monille maassa käymättömille saksalaisille Suomi on tuntematon, epärealistisen etäinen ja kallis maa, joskin itse suomalaisiin liitetään pääasiassa myönteisiä mielikuvia. Ne, jotka ovat Suomessa käyneet ovat usein tulleet uudestaan ja kokeneet matkailun maassa palkitsevana.

Suomea arvostetaan kohteena, jossa on paljon tilaa, luonnon rauhaa, tilaisuus keskittyä omaan itseensä ja jossa kaikki toimii. Myös Suomen historia ja selviäminen Venäjän naapurissa koetaan kiinnostavaksi ja osalle saksalaisista juuri historia nostaa Suomen kiinnostavammaksi ohi muun muassa Ruotsin. Erityisen sopivana Suomea pidettiin lapsiperheiden mökkilomakohteena, maana jossa ei joudu kokemaan epämiellyttäviä yllätyksiä.

Markkinoinnin kohderyhmistä erottuu muutama selvä potentiaali. Nuoret samoilijat ja seikkailijat, joille Suomi on luonnonvaraisempi, tyhjempi ja vähemmän organisoitunut eli eksoottisempi matkakohde kuin Tanska tai Ruotsi.

Toisen selkeän ryhmän muodostavat lapsiperheet, jotka haluavat nauttia luonnosta, mutta joille on lasten vuoksi tärkeää, että kaikki on suunniteltavissa etukäteen ja kaikki toimii kuten luvataan.

Kolmas potentiaalinen ryhmä ovat herkuttelijat, joille Suomi voi tarjota paitsi Euroopan puhtaimmissa olosuhteissa tuotettua ruokaa, myös Michelin-tähtien arvoisia kulinaarisia elämyksiä.

Matkaideoiden syntymisessä sukulaisten, tuttujen ja kaverien jutuilla on keskeinen rooli. Niiden leviämisen edistämiseksi kannattaa tehokkaasti hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia, kasvavia mahdollisuuksia.


Mielikuvia Suomen matkailumarkkinoista Saksassa 2011
Author: Mika Horelli, Wim Schwerdtner, Samuli Vierikko
Newsbrokers Oy
Helsinki: Matkailun edistämiskeskus, 2011
Pages: 29 s
ISBN: 978-952-6632-00-1(nid.), 978-952-6632-01-8 (PDF)


Koko raportti löytyy täältä: http://www.mek.fi/w5/mekfi/index.nsf/6dbe7db571ccef1cc225678b004e73ed/350448f964abaed6c2257899002bf769/$FILE/MEK-Saksan-Hiljainen%20reportaasi_NB.pdf
Lisää tietoa Saksasta tulevista matkailijoista:
http://www.mek.fi/w5/mekfi/index.nsf/6dbe7db571ccef1cc225678b004e73ed/c439283caa37a49ac22571e000548e92/$FILE/Saksa%20Germany%202010.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti