Paluumuuttajaa
kohdellaan Suomessa samalla tavalla kuin maahanmuuttajaa: etäisesti,
epäystävällisesti, byrokraattisesti. Oma kokemukseni oli enimmäkseen: ”Mene
sinne mistä tulitkin”.
Eija Wager
on kirjoittanut omasta paluumuutostaan Italiasta Suomeen kirjan ”Paluumuuttajan
päiväkirja” vuonna 2008. Sen on kustantanut WSOY. Yllättävää sinänsä, sillä
WSOY on minun mielestäni nimenomaan sitä yhtä ainoaa ”supisuomalaista” aatetta
kannattava, oman arvonsa tunteva, eriäviä mielipiteitä hyljeksivä kustantamo.
Ei ihme, että Sofi Oksanen lähti, minusta oli itsestään selvää, että joku päivä
näin tulisi tapahtumaan. Mutta Eija Wager onkirjeenvaihtaja, kirjeenvaihtaja on nimi, joten...
Eija Wager
kirjoittaa tietenkin Italiasta, josta minulla ei ole muuta aavistusta kuin
muutaman tuttavani ja nykyisten asiakkaitteni kertomukset ja maittemme väliset
vertailut sekä lyhyet lomapyrähdykset. Silti katson, että myös Keski-Eurooppa on tietynlainen Italia.
Siellä opetetaan jo koulussa argumentoimaan ja olemaan jotain mieltä sekä myös
perustelemaan mielipiteensä. Siksi kai saksalaisia pidetään penetrantteina ja pedantteina. Minun saksalais-suomalaiset lapseni ovat saaneet kokea, että heitä
pidetään paitsi kohteliaina, myös itsevarmoina. Saksassa media on hyvin
perusteellista ja siellä otetaan asioista perin pohjin selvää, jokainen
mielipide on aina perusteltu eikä minkään massan yhteinen tuote. Siksi varsin
usein katsonkin Saksan median kautta suomalaisia ilmiöitä, sillä täällä ei
koskaan voi olla ihan varma siitä, onko median kertoma edes totta.
Eijan
kertomus Kela-kortin saamisen vaikeudesta nauratti ja itketti. Noin tuon koin
oman poikani kohdalla ja noin sen kokevat asiakkaani, maahanmuuttajat. Maksaa
saa kyllä ja heti, mutta etuuksia tulee jos tulee kuukausien kuluttua, ja
etenkin tämän saavat kokea EU-kansalaiset.
Toivoisin,
että paluumuuttajat jollakin tavalla huomattaisiin Suomessa, sillä hehän tuovat
juuri sitä kansainvälisyyttä, jota täällä niin kiivaasti halutaan. Paluumuuttajalla
suomen kielessä tarkoitetaan sitä paitsi ihan muuta kuin mitä sana varsinaisesti
sanoo. Eivät inkeriläiset ole paluumuuttajia, vaan maahanmuuttajia, samalla
tavalla kuin olivat Fazerit, Pauligit, Sinerbychoffit ja Gutzeitig aikoinaan.
Ei tosin
lainkaan oteta huomioon, että kansainvälisyys ei ole itseisarvo. Se syntyy
itsestään kanssakäymisestä muunmaalaisten ja muualla kokemuksensa hankkineiden
ja paikallaan pysyneiden välillä, jos sille annetaan tilaa ja ennen kaikkea
hyväksytään erilaisuus.
Omasta
paluumuutostani nyt viisi vuotta. En vieläkään ole sopeutunut Suomeen, vaikka minulla
onkin kaikki hyvin. Hyvin monet ovat sanoneet, että olen ”erilainen”
suomalainen. Sitä se kai on se, että uskaltaa sanoa mitä ajattelee.
Siteeraan
seuraavassa muutamia kappaleita Eijan kirjasta.
”Kaikesta
vertailemisesta ja tuntemusten tarkkailemisesta nouse päällimmäiseksi ja
hallitsevaksi hyvä tunne siitä, että osaan kahta kieltä niin hyvin että voin
ottaa vastaan ja kokea kielen kantamat ja välittämät kerrokset, uida ja
sukeltaa niissä kuin kotipihan lähteessä. Kielen kautta tytöillenikin jotka
eivät ole koskaan asuneet lomakausia pitempiä aikoja Suomessa, suomalaisuus on
tullut vahvaksi osaksi heidän identiteettiään. Hämmästyin usein kun näen,
kuinka paljon he suomalaisuudesta tietävät ja miten luonnollisen sinuja he ovat
sen kanssa, miten luonnollisesti sen eri tasot ovat osa heidän olemustaan.
Nuorista
naisista tulee mieleen, että suomalaisten tyttöjen puhetapa on muuttunut
oudoksi. Se on ylös alas soljuvaa vääntämistä: puhutaan paljon sisään
hengittäen ja nostaen koko ajan ääntä niin että puhe kuulostaa siltä kuin
puhuja olisi tukehtumassa. Naukuva, kiemurteleva äänenkäyttö ja puhetapa
vaativat kaulan venyttämistä, joten pää vedetään viistosti sivuun. ”
”Yllättävää
mutta on melkein vaikeampi tottua kevään valoon kuin syksyn pimeyteen ja kaamokseen.
Eräs kollegani sanoi, että kesän valo korvaa talven pimeyden. Mutta tässä
lohtumatematiikassa jokin mättää. Pimeät päivät ja valoisat yöt eivät ole sama
asia – nukun yöt kesälläkin ja olen hereillä päivisin talvellakin. Suomalaiset
rakastava tai on opetettu rakastamaan valoisia öitä; ulkomaalaiselle ne ovat
eksoottisia mutta eivät kadehdittavia. Monet saapuvat tänne mustien
silmäsuojusten kanssa saadakseen öisin unta. Italialaiselle anopillenikin se
oli kaikkea muuta kuin hieno kokemus. Hän muistelee yhä nukkumisen vaikeutta,
kun ei ollut ikkunaluukkuja joilla pimentää huone. Oli nukuttava silmäsuojusten
kanssa ja silti valo pyrki unen läpi tajuntaan.”
”Maatilan
tukikoulutus Lohjalla. Maatilallinen, elinkeinonharjoittaja, yrittäjä,
yksityinen – minä hajoaa. Peruslohko, kasvulohko ja pari tusinaa lomaketta
101A, 101B, 103 A ja niin edelleen, lomakelistalomakkeita, lohkokohtainen
kirjanpito, hoidettu, viljelemätön tai kesanto, kesannointikelpoisuus,
kesannointioikeus ja sen tasaosa, sokerilisäosa, muu lisäosa, arvo, tarralappu,
varanto… Lypsävä ei ole Mansikki tai Mustikki eikä edes lehmä vaan 0,25
eläinyksikköä. Vain yhdestä asiasta olen koulutuksen jälkeen varma:
suomalaisissa maanviljelijöissä ja karjankasvattajissa on täysin sama haju kuin
meidän italialaisissa kollegoissaan.…”
”Suosikkiohjelmani
radiossa on sunnuntain Kansanradio, jossa kansalaiset voivat puhua suunsa
puhtaaksi. Sen sijaan jäin taas kerran kuuntelemaan nyrpistellen ”virallista”
keskustelua, sitä korkealentoista väittelyä siitä, kuka saa sanoa mitä, kuka
saa ja kuka ei saa lausua mistäkin asiasta mielipiteensä, millä perusteella ja
missä muodossa, kenen pitäisi puhua vaikka on hiljaa ja kuka taas puhuu vaikka
pitäisi pitää suunsa kiinni – sellaista suutari pysyköön lestissään –ajattelua.
Joku ay-mies sanoi jopa tasavallan presidentille, että hänen on pidettävä
suunsa kiinni ay-asioista.
Italiassa ei
voi syntyä hälyä siitä, että joku on puhunut ja lausunut mielipiteensä, vaan
siitä jos joku yrittää rajoittaa toisen sananvapautta ja oikeutta sanoa
mielipiteensä mistä asiasta tahansa. Sananvapaudelle ei hyväksytä rajoja,
vaikka sitä kulissien takana ohjaillaankin.
Meillä
puhutaan roolien kautta. Se ei ole keskustelua vaan virallista kannanottoa.
Halutaan että mielipiteet muuttuvat roolien kautta ”tiedoksi”, jota ei
kyseenalaisteta. Puhujan on aina selitettävä, minkä nimissä hän puhuu. Oma nimi
ei riitä eikä titteli ”kansalainen”.
Keskustelun
valjastaminen ja rajoittamien roolikeskusteluksi on kai mahdollista, koska
vapaaseen spontaaniin mielipiteiden vaihtoon ei ole osanottajia. Ei ole
sellaisia joiden persoonallinen voima olisi niin suuri, ettei kukaan kyselisi
titteleiden perään intellektuelleja
kulttuurielämän vaikuttajia. Keskustelu typistyy lausunnoiksi, kuun siitä
puuttuvat roolit ja rajat rikkovat julkiseen keskusteluun osallistuvat
intellektuellit, voimakkaat kommentaattorit ja karismaattiset mielipidejohtajat.
Missä on älymystö, vapaat vaikuttajat, jotka puhuvat ajattelunsa ja viisautensa
äänellä ilman rolleja? Nyt puhuvat vain ne, jotka puhuvat virkansa puolesta, ja
he pitävät samalla tiukasti kiinni puhereviiristään.
Missä ovat
näkyvät ka kauas kuuluva foorumit, joissa syvennetään ja väitellään , joissa
myllyyn voidaan vapaasti heittä koko syntyvien ajatusten kirjo, joissa sana on
vapaa – vapaa kaikista yhdenmukaisuuspaineista ja sisältäpäin ohjautuvasta
sensuurista? … ”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti