”Meyer sai aikaan
täyskäännöksen Turussa
…
”Tilanne
muuttui kuin yö päiväksi. Edes Meyerin perhe tuskin osasi toivoa tällaista
käännettä”, sanoo 30 vuotta alalla toiminut Tapani Pulli, Meyer Turun
varatoimitusjohtaja.
Meyerin telakkakaupasta on reilu vuosi. …
Vain pari vuotta sitten Suomen meriteollisuutta oltiin kuoppaamassa. Sitä
syytettiin tehottomuudesta ja kalleudesta.
Syyskuussa 2014 Meyer osti Turun telakan enemmistön ja tänä keväänä loput.
Nyt Meyer Turun tilauskirjat ovat lähes täynnä, mikä heijastuu
alihankkijayrityksiin Varsinais-Suomessa ja kauemmas.
Meriteollisuus työllistää Suomessa yli 21 000 henkilöä.
Miten Meyer sai aikaa täyskäännöksen?
”Turusta ei laivanrakennuksen taito kadonnut, mutta uskottavuutta ei
sidosryhmien silmissä enää ollut. Meyerin tulo palautti asiakkaiden eli
varustamoiden ja rahoittajien eli pankkien ja Finnveran luottamuksen. Meyerin
maine on hyvä, se on yksi luotettavimmista telakoista. Myös markkinoilla alkoi
olla kysyntää”, Pulli sanoo.”
Lisää voit lukea täältä: http://m.kauppalehti.fi/uutiset/samassa-laivassa/myHHw33L
Mayer Werft Saksassa, kotipaikassaan pienessä Papenbuergin kaupungissa
Ems-joen rannalla rakentaa uutta teknologiakeskusta. Se tulee maksamaan
kymmenen miljoonaa euroa.
Meyer Werft investoi, eikä ihme: tilauskirjat
ovat täynnä. Uuteen teknologiakeskukseen tulee työpaikkoja arviolta 400:lle
insinöörille ja suunnittelijalle. Seuraavien kolmen vuoden aikana rakennetaan
samanaikaisesti kolmea suurta uutta risteilylaivaa.
Viimeisen 12 vuoden aikana telakka on
investoinut Papenburgiin puoli miljardia euroa. Papenburgissa on noin 36.000
asukasta ja noin 5000 työpaikkaa metalli-, laivanrakennus- ja metsäaloilla.
Papenburg on yksi Saksan vanhimmista (1630) suoalueista,
joita kuivatettin kanalisoimalla ja turvetta nostamalla. Nykyisin on aika
vaikea uskoa, että suuri osa Pohjois-Saksaa oli aikoinaan viljelykseen
kelpaamatonta suota.
Loppukevennys: ohjaile laiva telakalta avomerelle Ems-jokea pitkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti