sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Ettei äidinkieli häviä

Frankfurter Rundschau on toinen Frankfurtin suurista päivälehdistä, painosta n. 87.000 kappaletta. Rundschau keskittyy etupäässä paikallisiin uutisiin. Toinen Suomessakin tunnettu Frankfurtin päivälehti on Frankfurter Allgemeine, painos 300.000 kappaletta. FAZ on samalla saatavissa koko Saksassa. Rein-Mainin alueella asuu nykyisin n. 2,2 miljoonaa asukasta, Frankfurtissa 700.000, joista 25% ulkomaalaisia...  Frankfurt on Euroopan rahamaailman keskus. 



Kun aloitimmme kielikoulutoiminnan Bad Homburgissa, Frankfurter Rundschaun toimittaja tuli tekemään meistä juttua. Mikäs siinä. Meillä oli alkamassa kolme ryhmää, sillä heti kun olin ilmoittanut aikeista perustaa kielikouluryhmä Bad Homburgiin, lapsia oli sen verran paljon ja sekä ikä- että kielitaitohajonta niin suuri, että oli aloitettava usealla ryhmällä.

Kielikoulujen opettajat ovat tottuneet hajauttamaan opetuksen, sillä lähes kaikki ryhmät ovat sekakoosteisia. Siksi olenkin sitä mieltä, että kielikoulujen opettajat olisivat erinomaisia maahanmuuttajien opettajia Suomeen. Siinä opetuksessa tarvitaan varsin vähän sijamuotoja tai äidinkielen opettajan taitoja, joskin on hyvä olla käsitys suomen rakenteesta ja erityispiirteistä; kieliopin sijaan tarvitaan paljon spontaania tilanteeseen sopeutumista ja kaikkien erilaisten ja eritasoisten oppilaiden samanaikaista huomioon ottamista, eikä voida käyttää esimerkiksi Kotiperuskoulun ohjelmaa sellaisenaan, joskin sen materiaalit ovat erinomaisia apuvälineitä. Siksi opetussuunnitelmia siten kuin Suomessa ei ole mahdollista tehdä. Tätä asiaa pohdimme yhdessä aikoinaan Berliinissä, ja tuloksena oli minun ja kahden muun opettajan yhdessä kirjoittamat opetussuunnitelmat Saksan suomalaisille kielikouluille. Olin myös tottunut tekemään lähes kaiken opetusmateriaalin itse. Opetusmateriaalinahan voi käyttää lähes mitä tahansa, mainoksista romaaneihin.

Olenkin sitä mieltä, että ollaan aivan hakoteillä, kun S2-opettajilta edellytetään äidinkielen opettajan pätevyys. Kyse ei ole äidinkielen opetuksesta, vaan vieraan kielen. Näin siis tuhlaamme opettajien koulutuksen resursseja.



Sinä aloitusaamuna Bad Homburgissa tapahtui vain yksi mutta: juuri sinä aamuna Frankfurtista kulkeva juna ei kulkenutkaan ajoissa, mikä sinänsä on harvinaista, mutta toki mahdollista. Toimittaja tulossa, minä yksin kaikkien lasten kanssa.

Toimittajalle en hiiskunutkaan kahdesta puuttuvasta opettajasta. Kukaan ei huomannut mitään, juttu tuli lehteen ja kaikki olivat tyytyväisiä. 

Ja lehtileikekin löytyi, kun vihdoin ryhdyin purkamaan vanhaa arkistomateriaalia. :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti