Onko varmaa, että se mitä näemme, on se mitä on?
Yksi hulluimpia ja samalla kiistellyimpiä kuvataiteilijoita on hollantilainen M.C. Escher (1898–1972). Parastaikaa Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä aina 24.6.2010 asti on näyttely ”Mahdottomia maailmoja”, jossa on esillä hänen merkillisiä teoksiaan. http://www.helsinkiart.fi/event/77
Tai tietenkin niitä voin nähdä myös Amsterdamissa, joka on varsin viehättävä kaupunki muutenkin. http://www.mcescher.com/
Median mukaan Helsingin näyttely on varsinainen yleisömenestys. Käykää ihmeessä katsomassa! Kokemus on riemastuttava!
Sitaatti Amos Andersonin taidemuseon nettisivulta: ” Escherin taiteilijanuran käännekohta oli vuosi 1935, jolloin hän alkoi innokkaasti tutkia ja kuvata mahdotonta ja ääretöntä, mikrokosmosta ja makrokosmosta. Escher alkoi pohtia olemassaoloomme liittyviä kysymyksiä, ihmeellisiä ja käsittämättömiä asioita, jotka ymmärrämme todeksi, mutta joita on vaikea sanoin kuvata. Teokset Ylös ja alas (1947), Suhteellisuus (1953) sekä Portaita ylös ja alas (1960) haastavat perinteisen havainnoinnin ja kuvaavat paradokseja, joita emme osaa selittää. M.C. Escherin teokset ovat visuaalisesti tieteellisiä. Ne yhdistävät tieteellisen ja taiteellisen ajattelun sekä antavat yleisölle mahdollisuuden kokea virkistäviä ahaa-elämyksiä.”
Selitäpä, miten vesiputouksen vesi nousee portaita ylös.
Miten portaat vievät ylös ja päätyvät kuitenkin sinne mistä alkoivat?
Onhan tälle toki selityskin. Portaat näyttävät aina vievän ylöspäin siksi, että kuvassa neliöt eivät ole yhtä pitkiä, ja jokaisella sivulla porrasten lukumäärä on erilainen. Lisäksi ympäristö häiritsee perspektiivivirheiden näkemistä. Sama vesiputouskuvassa: keskitymme liikaa ympäristöön.
Kas, juuri käväisin sitä katsomassa. Totta, kannattaa tutustua. En tuntenut ennestään.
VastaaPoista