Esimerkkinä toimituksen viivästymisestä ja sen seurauksista tiettyjä erikoistuotteita valmistavan yrityksen toimituksista: Tavara
sinänsä oli laadukasta ja sitä vietiin EU-hankkeen puitteissa Sveitsiin ja Saksaan.
Välittäjänä lisäsin kaikkiin toimitusaikoihin aina ainakin viikon, varmuuden
vuoksi, koska toimitukset Suomesta eivät koskaan tulleet sovittuna aikana.
Saksalaiset ovat hyvin tarkkoja
toimitusajoista, annetun ajan pitää pitää tunnin tarkkuudella. Siellä ei
välitetä edes sääolosuhteista kuten myrskyistä tai liukaudesta. Esimerkiksi
Euroopan suurimman laatikkokauppaketjun ALDI:n tavaran vastaanottaja kertoi
minulle, että vastaanotto lähettää kokonaisen rekkalastillisen tavaraa takaisin
sinne mistä se lähtikin, jos toimitus ei tule sovittuna minuuttina. Tästä
syystä maassa kukoistavat näiden myöhästyneiden – ensiluokkaisten – tavaroiden
toimituksista johtuvat kaupat.
Käytännössä toimitukset ovat Saksassa varsin vaikeita, sillä
rekka voi joutua milloin vain ruuhkaan ja siellähän on sitten pakko viettää
tunti tai useita tunteja aivan ilman omaa syytä. Ruuhkaa taas ei aina voi
ennakoida, sillä onnettomuuksia voi sattua milloin vain. Tässä tapauksessa suomalainen
toimittaja lähetti tavaran myöhässä ja eteläpohjalainen, Suomessa nimekäs
rahtiyhtiö teki säännöllisesti "mitä sattuu"; tavara tuotiin kyllä perille, mutta
en muista aikataulun pitäneen yhtään kertaa.
Syynä tavaran myöhästymiseen oli joskus
raaka-ainetoimitusten myöhästely. Pahin syy kuitenkin oli... no niin, olkoot. Näitä yrityksen
sisäisiä prosesseja ei ostaja voinut mistään nähdä!
Hullunkurista saksalaisten mielestä oli sitten se, että kun
pyydettiin hintaa, niin suomalainen toimittaja toimitti saman tavaran toiseen
kertaan, mutta laskun vain kerran. Näin ei vienti tietenkään kannattanut…ei
myöskään siksi, että reklamaatioita ei hoidettu asianmukaisesti. Asiakkaat
olivat hyvin tyytymättömiä.
Toinen esimerkkini on peräisin samasta EU-hankkeesta. Horstin
messuille oli tilattu kelopuinen aitta. Olin vastuuhenkilönä järjestänyt aitan
kokoamisen messuja edeltävänä päivänä messualueelle nostolaitteineen ja
henkilöstöineen. Soittelin Suomeen ja kyselin perään, milloin lähetys tulee.
Aitta oli kyllä valmiina, sanottiin siellä, mutta edellä mainittu samainen
rahtiyhtiö oli ”unohtanut”, että toimituksella oli tarkka määräpäivä. Lupasivat
toimituksen kuitenkin lähtevän pikimmiten. ”Pikimmiten” kuitenkin ilmeisesti
syistä, joita minulle ei koskaan kerrottu, ei toteutunut. Aitta ei saapunut
messujen alkuun mennessä. Asiaa lukuisia kertoja tiedusteltuani minulle
kerrottiin, että se ei ollutkaan lähtenyt sovittuna aikana, mutta tulossa oli.
Sain kuljetusyhtiön puhelinnumeron. Siellä kerrottiin, että rekkaperävaunu oli
kyllä saapunut Saksaan, mutta satamassa ei saksalainen yhteistyökumppani enää
halua tehdä yhteistyötä tämän suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa menneiden huonojen
kokemusten takia, ja niin suomalainen joutuu etsimään uuden yhteistyökumppanin.
Löytyihän se toki. Vaan tämä saksalainen ei ollut ottanut huomioon sitä, että
Saksassa siltakorkeus on vain tuo neljä metriä, ei yhtään yli, kun taas
suomalainen rekan peräkärry on korkeampi. Siitä johtuen rekka sitten joutui ajelemaan
pitkin kiertoteitä. Mutta saapui kuin saapuikin messualueelle seuraavana päivänä eli jo messupäivänä
iltapäivällä.
Tähän mennessä messualue sekä sen parkkipaikat olivat
tietenkin täynnä ajoneuvoja, mutta meidän onneksemme meidän alueemme oli ulkona
ja alueen ulkolaidassa. Alue tyhjennettiin pysäköidyistä autoista järjestäjän
toimesta ja ei kun purkamaan lastia. Mutta miten? Nosturit ja purkajathan
olivat olleet paikalla vain ennen messujen alkua.
Mitäpä minä sitten? Mutta kuten joskus kuitenkin
sattuu ja tapahtuu, kun mistään ei tunnu tulevan mitään, apu oli lähempänä kuin lähin
puhelin. "Tilasin" ratkaisun, tähän ja nyt heti. Messualueella oli kauempana pitkäkaulainen nosturi, joka sattui
juuri silloin tekemään näytöksen. Sain sen kuljettajan kiinni ja siitä pyysin
hoitamaan asian. Sen pitkä ulosajettava nostokurki ylettyi juuri ja juuri rekan
peräkärryyn. Maksoihan nostelu kohtuullisen paljon, mutta niin tonnin painoiset
pöllit nosteltiin meidän alueellemme. Ja uteliasta yleisöä riitti! Siitä sitten
paikalla olleet apulaiseni raskaista tukeista rakennusta kokoamaan, hikipäässä ja käsipelillä. Tässä se!
Jälkeenpäin paikalla olleet kumppanini / ahkerat apuvoimani hämmästelivät: miten ihmeessä juuri isoimpaan hätään löytyi ratkaisu juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvittiin?
Koko tapahtuma herätti sen verran huomiota, että siitä
mainittiin paikallisessa lehdessä. Myöhemmin kuljetusyrityksen pääjohtaja pyysi
minulta anteeksi ja korvasi vahingon – mutta toimitus oli siltä firmalta ja siltä osin viimeinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti